Voormalig politicus en schrijver Jan Terlouw (88) vertelt in een video-publicatie van War Child: “Ik was als kind versneld volwassen door de oorlog. Maar daarna moest ik weer gewoon kind worden.” Dat was ontzettend moeilijk. De oorlog heeft een blijvende invloed op de rest van zijn leven gehad.
De oorlog bepaalt hun leven, ook 75 jaar later nog. Dat ondervinden de kinderen die opgroeiden tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals Jan Terlouw. Over de oorlog werd gezwegen. Psychosociale steun was niet voor handen. Nu wel. Daarom breken oorlogskinderen van toen een lans voor hulp aan kinderen in oorlog nu. (voor de tekst en het videobericht klik hier)
Zie ook de getuigenis van Ed van Thijn, oud-burgemeester van Amsterdam, klik hier
Gratis videolesprogramma van Nationale Kinderherdenking
De organisatie van de Nationale Kinderherdenking heeft verschillende eigentijdse alternatieven ontwikkeld om thuis met kinderen stil te staan bij ‘75 jaar vrijheid’. Zo is er kosteloos een educatief programma beschikbaar dat kosteloos aan scholen en gezinnen wordt aangeboden. Inhakend op de digitale vormen van lesgeven biedt het videolespakket ‘Verhalen in Beeld’ leerkrachten en ouders handvatten om in aanloop naar Bevrijdingsdag complexe onderwerpen als ‘herdenken’ en ‘leven in vrijheid’ met kinderen bespreekbaar te maken aan de hand van prachtige verhalen.
Het videolespakket ‘Verhalen in Beeld’ bestaat uit een videoreeks van vijf oorlogsverhalen, verteld door personen van 17 tot en met 88 jaar, en allemaal verteld voor kinderen. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog, maar ook over de oorlog in Nederlands-Indië en voormalig Joegoslavië, en over hoe het is om te vechten voor andermans vrijheid tijdens een vredesmissie. Zo vertelt de 85-jarige acteur Bram van der Vlugt in de eerste video op een indrukwekkende manier hoe hij samen met zijn vader en zijn broertje het bombardement op het Bezuidenhout in Den Haag overleefde. Zijn moeder was er niet: zij was Joods en is opgepakt omdat ze geen ster wilde dragen. Hij vertelt hoe zij moesten schuilen bij een andere familie en hoe zijn vader probeerde hun spullen uit een brandend huis te halen. Inclusief een rol wc-papier.
Zie voor informatie over de viering van de bevrijdingsdag en over informatie voor scholen ook de website van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, klik hier
Website NA DE OORLOG
De website NA DE OORLOG begint deze week met het geven van live online gastlessen, naar aanleiding van het coronavirus en de tijdelijke sluiting van scholen. Meerdere gastsprekers zullen door middel van een live online verbinding met de leerlingen deze lessen geven voor het basis- en voortgezet onderwijs.
De gastsprekers behoren tot de naoorlogse generatie en vertellen ieder een zeer persoonlijk en vaak aangrijpend verhaal. Dit doen zij als aanvulling op de lesstof over bijvoorbeeld de Holocaust en kan leerlingen helpen om het onderwerp meer naar hun belevingswereld te brengen. NA DE OORLOG zorgt dat deze gastsprekers goed voorbereid voor de klas staan en doet dit met hulp van diverse professionals.
Met het oog op 75 jaar vrijheid, dat NA DE OORLOG niet onopgemerkt voorbij wil laten gaan, willen zij de leerlingen bewust blijven maken van dit stuk geschiedenis. Juist in deze tijd, waar iedereen de beperking van vrijheid aan den lijve ondervindt, bespreekt NA DE OORLOG graag de overeenkomsten en verschillen tussen heden en verleden.
De digitale gastles bestaat uit (authentieke) films en documenten, live vertellen, foto's, afgewisseld met (video)chat. Deze nieuwe vorm wordt gegeven door David Goudsmit, Daniella Zwaaf en Lion Tokkie. Zie de website klik hier