Vooraan in de klas zitten heeft een gunstig effect, zo laat onderzoek van de universiteit Tübingen daarnaar zien. Leerlingen op de eerste rij doen het beter. Niet omdat ze de beste willen zijn of intelligenter zijn, maar simpelweg omdat ze minder worden afgeleid en dichter bij de docent(e) zitten.
Een groep van 81 jongens en meisjes werd in een virtuele testomgeving geplaatst. Met virtuele brillen kregen ze de suggestie dat ze voorin de klas of verder weg van leraar en bord zaten. En de resultaten waren ernaar. Leerlingen die vooraan zaten waren sneller in het oplossen van rekenopgaves, vertelde onderzoekster Friederike Blume. De resultaten waren dezelfde voor alle leerlingen en dus niet gebonden aan intelligentie of leerproblemen.
Scholen en docenten kunnen er hun voordeel mee doen. Ze kunnen meer lokalen inrichten in een hoefijzer vorm, of in een klassikale frontaalopstelling de zitplaatsen van leerlingen geregeld wisselen.
In toekomstige studie wil de onderzoeksgroep zich richten op onder meer wat leerlingen kan helpen zich meer te concentreren en minder te worden afgeleid. De resultaten van de studie staan in het tijdschrift "Learning and Instruction". Zie ook de website van de Universiteit Tübingen - klik hier.
Foto:Pexels-Pixabay