Platform Profielactueel
Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Radboud TLC oo

Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Radboud TLC ook gericht op adaptive performance

18 mei 2020 | Nieuws

Het nieuwe Radboud Teaching and Learning Centre (TLC) gaat het onderwijs aan de universiteit  in de schijnwerpers zetten. Het doel: beter onderwijs en de studenten beter toerusten voor een leven na de studie. ‘We leiden ze niet alleen op als professional, maar ook als mens.’

Het in januari geopende Teaching and Learning Centre (TLC) is een broedplaats voor beter onderwijs; voorlopig voor docenten van de universiteit, op termijn ook voor mensen van buiten die inspiratie willen opdoen. Mariska Kleemans is docent communicatiewetenschap en een van de leiders van het centrum. Ze wijst op het tot nu toe schrale opleidingsaanbod voor docenten: ‘Na de basiskwalificatie onderwijs [een soort onderwijsdiploma, red.] houdt het op.’ Sinds begin dit jaar kunnen docenten die zich willen ontwikkelen bij het TLC terecht, ook voor concrete tips en ‘inspiratiesessies’. Bijvoorbeeld van een docent die op het oog saaie leerstof heeft omgewerkt tot prikkelende colleges, met probleemstellingen en dilemma’s. Kleemans: ‘Velen van ons komen niet veel verder dan voor een groep hoofdstuk een tot en met vijf oplepelen.’

Een belangrijke bestaansgrond van het TLC is de snel veranderende arbeidsmarkt, die noopt tot een flexibel studieaanbod. Kleemans noemt de snelle ontwikkelingen binnen media en communicatie. ‘Hoe die er over tien jaar uitzien, weten we niet. Dat vraagt andere vaardigheden van studenten: niet alleen inhoudelijke kennis, maar ook wat wij adaptive performance noemen. Tijdens de opleiding hebben we daarom niet alleen aandacht voor de student als professional, maar ook als individu. Dat leert om te leren. Daarbij staan vragen centraal als: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? We leiden ze dus niet alleen op als professional, maar ook als mens.’

Jan Bransen, hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen en academisch leider van het TLC, breekt een lans voor creatief onderwijs. ‘De universiteit is schools geworden, niet voor niks dat studenten vaak spreken van “school” als ze naar de universiteit gaan. Het leren is vooral schools leren om een tentamen te halen. De huidige onderwijscultuur bevordert presteren en afrekenen, een jammerlijke vergissing.’ Volgens Bransen mag een universiteit zich alleen ‘goed’ noemen als zij goed onderwijs aanbiedt. Dat wil hij bevorderen door de deuren van het TLC ver open te zetten. ‘Docenten en studenten moeten hier vanzelfsprekend naar binnen lopen.’

De Radboud Universiteit staat niet alleen in het oprichten van een broedplaats voor onderwijs. Dat doen andere instellingen ook, zie bijvoorbeeld het vorig jaar verschenen rapport ‘Ruimte voor ieders talent’. Dat is een pleidooi van de Nederlandse kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers voor flexibele loopbanen aan universiteiten.

Bron: www.radboudrecharge - Tekst: Inge Mutsaers. Dit artikel verscheen eerder in Radboud Magazine. Foto: Dick van Aalst, Radboud Universiteit.

Foto: Wikipedia

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies