Platform Profiel Actueel

unescox.jpg

Wereld Boeken Dag 23-4 – voorlezen vermindert stress, verbetert cognitie en relaties

21 apr 2018 | Nieuws

Maandag 23 april is UNESCO Wereld Boeken Dag. Sinds 1995 wordt tijdens de Wereld Boeken Dag jaarlijks in meer dan 100 landen aandacht besteed aan het belang van boeken en lezen. In Nederland wordt de dag sinds 2002 georganiseerd door Stichting Read to Grow.

Voorlezen is van groot belang

Een grote studie naar de resultaten van 19 onderzoeken met een populatie van in totaal 3000 gezinnen, bevestigt het groot belang van voorlezen in gezinnen voor de ontwikkeling en sociale contacten. De gezinsbanden worden erdoor versterkt en het vermindert gevoelens van stress en depressie bij ouders. De sfeer tijdens voorlezen is open, plezierig en ontspannen, zowel kind als ouder zijn volop aanwezig. Voorlezen schept emotioneel en cognitief positieve opbouwende cirkels. Hardop voorlezen bevordert de cognitieve ontwikkeling van het kind (denken, problemen oplossen, besluitvorming) en vermindert gedragsproblemen. Kinderen en jonge adolescenten krijgen er een beter concentratievermogen en aandachtvermogen door. Voorlezen is beter voor geletterdheid en alfabetisme dan het gesprek.

Toch wordt er onvoldoende voorgelezen. In Australië vindt meer dan een derde van alle kinderen van 6-11 jaar dat hun ouders te vroeg met voorlezen waren gestopt. Het gesprek over de thema’s van de boeken waaruit wordt voorgelezen helpt kinderen de wereld interpreteren.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies