Platform Profielactueel - beroepsonderwijs, burgerschap en (sociale) duurzaamheid

jeugd x.jpg

Visie Minister De Jonge op samenwerking jeugdzorg stuit op Kamer-kritiek

11 jul 2020 | Nieuws

Diverse partijen in de Tweede Kamer zijn kritisch op de plannen van minister De Jonge om de regionale samenwerking tussen gemeenten bij jeugdzorg wettelijk vast te leggen. Dat bleek tijdens een overleg Jeugd op 23 juni jl. De minister hield daarin vast aan zijn plannen: ‘Na vijf jaar decentralisatie kunnen we concluderen dat het niet vanzelf goedkomt. We moeten het jeugdzorgstelsel van betere waarborgen voorzien.’ Zowel de voorgenomen wetswijzigingen als het onderzoek naar de benodigde financiële middelen laten nog even op zich wachten, waardoor definitieve besluitvorming pas na de verkiezingen en onder een volgend kabinet te verwachten valt.

Minister De Jonge wil ondanks kritiek van een aanzienlijk deel van de Tweede Kamer door met zijn plannen om regionale samenwerking wettelijk vast te leggen. Hij benadrukte dat geen sprake is van het terugdraaien van de decentralisatie, maar dat hij het ziet als het afmaken van de beweging die met de Jeugdwet in gang is gezet. De wijziging past volgens hem bij de stelselverantwoordelijkheid van de rijksoverheid en is hard nodig voor de continuïteit van gespecialiseerde jeugdzorg. Op dit moment kan de minister alleen individuele gemeente aanspreken, niet de regio. Hij moet dan dus, als er iets misgaat, in bijvoorbeeld, 18 gemeenten (in een regio) tegelijk ingrijpen. ‘Een aantal taken moeten we niet bij individuele gemeente laten zonder daar een regionale gezamenlijke verantwoordelijkheid aan te koppelen. Daarover gaat de nieuwe wet’, aldus minister De Jonge. Ook de gezamenlijke jeugdbranches pleitten in aanloop naar het Kamerdebat voor verplichte regionale en bovenregionale samenwerking. Zij vinden de plannen van de minister zelfs niet ver genoeg gaan.

Voor het hele artikel van Jeugdzorg Nederland, zie hier

 
 

 
Meer over
 
photo-156208745.jpg
7 aug 2020

Investeren in onderwijs – steek meer aandacht en geld in de groepsdynamica in klassen

Investeren in onderwijs – steek meer aandacht en geld in de groepsdynamica in klassen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies