Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

Twitter-300x165.jpg

Twitter - niet verbieden maar juist integreren in de lesstof, het werkt!

7 apr 2016 | Nieuws

Twitter kan op scholen veel actiever worden ingezet. Over de hele wereld zijn hiervan inmiddels prima voorbeelden bekend. Twitter kan worden benut om elke leerling zijn of haar mening over iets te laten geven en om lessen te reviewen en om leerlingen eraan te herinneren wat er de komende tijd te gebeuren staat. Docenten gebruiken Twitter om vragen te stellen en bronnen door te geven die leerlingen kunnen raadplegen. Leerlingen op hun beurt geven hun antwoorden en meningen over bepaalde kwesties. De reacties en antwoorden kunnen real time op een scherm worden weergegeven. Een leerling zei in een CNN reportage op tv: 'We gebruiken social media en mobiele tlefoons al tien uur per dag. Het is prachtig dat we dit nu ook gericht in de lessen gebruiken.'

Twitter is een prima manier om leerlingen letterlijk bij de les te houden, zegt Chris O’Neal, coordinator in techniekonderwijs in Charlottesville, Virgina. Het bezwaar dat leerlingen niet meer zelf nadenken, hun aandacht verliezen, ot tech-zombies worden wijzen deze docenten van de hand. Integendeel, het helpt studenten zich te focussen, om elke student aan bod te laten komen, daardoor de binding in een klas te vergroten en onderling en naar buiten toe verbindingen te leggen. En er is meer. Leerlingen en docenten leren door er actief mee te werken op een juiste en effectieve wijze met de nieuwe media omgaan. En op een compacte wijze hun gedachten fomuleren. In voorkomende gevallen kunnen ook ouders worden betrokken bij lesthema’s.

George Mayo van de Silver Spring Middle School in Maryland gebruikt Twitter om discussie en samenwerking tussen leerlingen in de eigen klassen en ook met het buitenland te bevorderen. Zijn leerlingen schreven samen een verhaal, daarbij werden ook studenten in het  buitenland uitgenodigd een of twee zinnen toe te voegen. Het leidde tot een projectwaaraan 100 studenten in zes landen deelnamen, tot in China aan toe.

Gebruik van Twitter in de lessen vereist de nodige voorbereiding waaronder een goed beeld van wat je ermee wil en enige kunde in de mogelijkheden. Maar eenmaal zover blijkt Twitter een onderwijsvriendelijke manier om leerlingen, docenten en andere partijen te binden.

Bron: NEA

 
 

 
Meer over
 
Stoppen van mishandeling begint voor een groot dee
18 apr 2016

Stoppen van mishandeling begint voor een groot deel in de leslokalen

Stoppen van mishandeling begint voor een groot deel in de leslokalen
05.gif
13 apr 2016

Internationale Day of Silence - anti-pestdag15 april 2016

Day of silence 15 april 2016
Communicatiecheck.gif
7 apr 2016

Communicatiecheck wil enthousiasme voor techniek bevorderen

Communicatiecheck voor jongeren in techniek

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies