Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

Zou het hier iets positiever mogen?! - Theater voo

Zou het hier iets positiever mogen?! - Theater voor een positiever schoolklimaat

3 nov 2019 | Nieuws

Voor scholen is er een nieuwe theatervoorstelling: ‘Pap, doe normaal!’. Bedoeld voor scholen die aan een positief klimaat willen werken. Dat is volgens Ewald van Kouwen van het theatergezelschap dat achter deze voorstelling zit (stichting Positief Coachen), een zeer actueel en urgent thema in het onderwijs. ‘Want in zo’n klimaat kunnen de leerlingen zich beter ontwikkelen, hebben de leraren het meer naar hun zin, zijn ouders meer betrokken. In onze visie kun je daar aan werken door mensen eerst te raken. Zodat zij het voelen in hun buik in plaats van alleen begrijpen in hun hoofd.’

Dat het beter gaat als we het met z’n allen positiever doen, dat weet iedereen toch wel?
En dat is precies de reden dat wij theater maken’, aldus Ewald van Kouwen van de stichting Positief Coachen. ‘Want bij spanning, of irritatie of vermoeidheid, gaat het toch mis. En dus moeten we mensen een spiegel voorhouden.’

Positief Coachen is begonnen in de sport.
‘We geven daar al tien jaar theatervoorstellingen. En heel vaak komen er na afloop van een uitvoering mensen uit het onderwijs naar ons toe. Zo van: dit speelt bij ons op school ook, kun je de voorstelling niet ook bij op ons school komen spelen. Dat bleek een groot succes. Daarom hebben we nu een geheel nieuwe voorstelling gemaakt, dit keer speciaal voor het onderwijs: ‘Pap, doe normaal!’.’

Wat is er aan jullie voorstelling anders dan aan andere voorstellingen voor scholen?
In onze voorstelling spelen echt kinderen, geen volwassenen die een kind nadoen. Dat raakt mensen. Ook komen we niet binnen, pakken een paar stoelen en gaan wat scenes spelen om een trucje uit te leggen. Maar we bouwen bijvoorbeeld de aula om tot een theatertje en brengen een voorstelling zoals je die gewend bent in een schouwburg. We merken dat er dan echt iets gebeurt in je lijf. En op scholen in het voorgezet onderwijs mogen ouders hun puberkind meenemen. Zodat ze het samen kunnen beleven en er later in het gezin over kunnen praten.’

Wat is het verhaal van deze nieuwe voorstelling?
In de voorstelling – met een lach en een traan – zie je een onhandige vader en zijn twee kinderen. Zijn kinderen laten hem inzien dat het ook anders kan. Eentje in de leeftijd van de basisschool, eentje van de middelbare school. Op hun scholen loopt een project om aan een positief klimaat te werken. Van de ouders wordt verwacht dat ze meedoen. Die vader doet zijn best, maar vliegt toch wel eens uit de bocht. En hij vindt dat de leraren het ook wel wat positiever mogen doen!’

Wat zijn de reacties tot nu toe?
Heel herkenbaar, horen we steeds na afloop. Laatst speelden we in een theater in Rotterdam voor vijf basisscholen in een wijk. Zeiden de leerkrachten, die genoten hadden: bij ons gaat het er nog veel erger aan toe hoor. Daar schrok ik wel een beetje van. Maar er wordt in de voorstelling ook volop gelachen hoor.’

En na de voorstelling?
'Dat verschilt. Soms spelen we de voorstelling los, als invulling van een ouderavond of afsluiting van een studiedag. Dan is het een krachtige aanzet voor een positief klimaat. Er hoort een boekje bij, zodat mensen de tips uit de voorstelling thuis rustig kunnen teruglezen. Ook krijgen mensen na de voorstelling regelmatig een filmpje in de mail, zodat ze er steeds weer aan herinnerd worden. Maar soms wordt de voorstelling gespeeld in het kader van een langlopend project. Dan blijft de school er intensief mee bezig.’

Is de voorstelling voor de leraren of voor de ouders van de leerlingen?
‘Allebei! Op een basisschool beleven ze het ook vaak samen. In het voortgezet onderwijs spelen we vaak eerst voor de docenten en vervolgens voor de ouders. Maar scholen organiseren het ook wel eens samen met wijkteams, instellingen voor kinderopvang, sportclubs in de omgeving, en dan is het voor iedereen die kinderen heeft of begeleidt. De voorstelling kan zo als vliegwiel fungeren om in de wijk samen met andere partijen te werken aan een positief klimaat.’

Tekst en foto: Stichting Positief Coachen,

Meer informatie over dit maatschappelijk project is te vinden op www.positiefschoolklimaat.nl.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies