Platform Profiel Actueel

bericht-4.jpg

Teamgericht opleiden aan lerarenopleidingen gaat niet vanzelf goed

7 nov 2015 | Nieuws

In hoeverre leiden tweedegraads lerarenopleidingen al op voor het teamgerichte beroepsonderwijs in het mbo? Het gaat niet vanzelf goed. Dat wordt duidelijk in een kleine rondgang langs lerarenopleiders. Aldus een artikel in vaktijdschrift Profiel van november.

José Beijer (Hogeschool Utrecht, projectgroep Afstudeerrichting beroepsgericht onderwijs Nederlands) merkt op dat de Kennisbasis voor schoolvakken voortgezet onderwijs en de organisatie van lerarenopleidingen in vakgroepen rond die kennisbases de aansluiting met het mbo nu niet vanzelfsprekend maakt. Het curriculum voor de uitstroomrichting beroepsonderwijs moet op de meeste lerarenopleidingen nog voor een belangrijk deel ontwikkeld worden.

En toch zijn er hier en daar al duidelijke ontwikkelingen waarneembaar, veranderingen in de lerarenopleidingen door de samenwerking met het mbo. Beijer is van mening dat vooral het

fenomeen Opleiden in de School belangrijk is voor leraren in opleiding om te leren werken in een team, maar ook voor lerarenopleiders om het mbo te leren kennen. Leraren in opleiding krijgen het advies om actief deel te worden van het team. Het team moet opdrachtgever zijn voor de beroepsproducten. Op die manier leren zij wat het betekent om ‘samen te werken en af te stemmen in een heterogeen team’ en om ‘bewust verschillende rollen in een team te vervullen’, vaardigheden die in het kwalificatiedossier van de docent mbo beschreven staan.

De lerarenopleiding Nederlands differentieert in een aantal cursussen al enkele jaren voor avo en beroepsonderwijs, waaronder de cursus ‘taalcoach in het beroepsonderwijs’. Leraren Nederlands in opleiding krijgen als ‘taalcoach’ de opdracht om samen te werken met docenten beroepsgerichte vakken voor coaching bij taal in het beroep. De vakgroep Nederlands van Hogeschool Utrecht onderkent dat de team- en beroepsgerichte rol van de docent Nederlands in het mbo anders is dan de docent Nederlands in het voortgezet onderwijs en dat dat consequenties heeft voor lerarenopleidingen. De meeste andere vakgroepen staan nog aan het begin van deze ontwikkeling, volgens Beijer.

Voor het hele artikel kunt u hier de uitgave van Profiel bestellen

 

 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies