Platform Profiel Actueel

IMG_20150917_103918.jpg

Slechts enkele partijen snijden onderwijs aan tijdens APB

17 sep 2015 | Nieuws

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen op 17-9 kwam onderwijs er bekaaid af. Sommige fractievoorzitters noemden het niet of nauwelijks en ook bij de grote partijen en de regeringspartijen hield het niet over. De vluchtelingenproblematiek en veiligheid overschaduwden de andere thema’s. Terwijl onderwijs toch echt onmisbaar is voor de wereld van de toekomst, voor het vermogen om de dialoog met elkaar aan te gaan, om te leren participeren, om aandacht te hebben voor elkaar, om een eigen bestaan op te bouwen, om zelf een bijdrage aan veiligheid te leveren en om te zorgen voor een eerlijke verdeling van geld, macht en mogelijkheden. Hier de citaten van een drietal fractievoorzitters over onderwijs. 

Diederik Samson, PvdA: ‘Bij een duurzame maakindustrie, hoort ook het best denkbare onderwijs. En daarover maak ik maak me zorgen. Ik zie hoe goed we onze MBO-ers opleiden. Hoe we hen klaarstomen voor de toekomst. Maar ik zie ook hoe snel die toekomst verandert. We zetten de jongeren met trots op de stoep met een mooie MBO 2 opleiding, maar de werkgevers zijn alweer vertrokken. Op naar de volgende halte: MBO 3 of 4, HBO.  Bedrijven trekken de onderste sport van de ladder steeds hoger op. Al lang onbereikbaar voor MBO-1. Straks ook MBO-2. En daar staan ze dan. Wie geeft ze een kans?

Als we een economie willen waarin er voor iedereen een plek is, moeten we ook iedereen toerusten om die plekken te kunnen innemen. Dat vraagt om het onderwijs van de toekomst.

De afgelopen jaren was de politiek terughoudend met onderwijshervormingen. Dit kabinet is eigenlijk het eerste in meer dan 10 jaar dat weer stappen heeft durven zetten. Maar er is voor de toekomst is meer nodig. Veel meer .

In de toekomst wordt onderwijs niet meer in de kolossale gebouwen van nu gegeven, maar in kleine vakcolleges, of de makerspaces en fieldlabs. Veel onderwijs verplaatst zich uit de steriele lokalen met formica tafels naar de werkplek. Als er in de toekomst niet zoveel gebouwen nodig zijn, misschien hoeft er dan ook wel minder vergaderd en bestuurd te worden; misschien kunnen we dan wel met minder managers en bestuurders, en misschien ook wel met minder dienstauto's. Misschien kan er dan ook meer geld naar het opleiden van vakmensen. Dat zou wat ons betreft de beste invulling zijn van de menselijke maat die we zo nastreven.

Denkt het kabinet daar ook zo over? Ik kijk met smart uit naar de aangekondigde voorstellen van de minister: meer samenwerking, vakcolleges, kleinere eenheden, minder pretstudies, meer mogelijkheden voor doorstroming, leerrechten, meester - gezel structuren, de school het bedrijf in, de bedrijven de school in. We kunnen geen dag wachten met het MBO van morgen.’

 

Alexander Pechtold D’66: ‘Onderwijs is veel meer dan alleen een diploma of een voorwaarde voor economische groei. Jongeren die hun school hebben afgemaakt, komen vijf keer minder vaak in aanraking met justitie. Ja, zelfs onderwijs is veiligheid. onderwijs is veel meer dan alleen een diploma of een voorwaarde voor economische groei. Jongeren die hun school hebben afgemaakt, komen vijf keer minder vaak in aanraking met justitie. Ja, zelfs onderwijs is veiligheid. En het voorkomen van taalachterstanden is de beste manier van integratie. Dus waarom bieden we alle kinderen vanaf 2,5 jaar niet een paar dagen spelenderwijs onderwijs aan? Dat snap ik nog steeds niet. Hoe eerder je begint, hoe beter het resultaat. Ieder kind verdient die kans op een goede start. Een kans om, ongeacht afkomst, mee te doen in de samenleving. In de moderne samenleving.’

Halbe Zijlstra, VVD: ‘De veranderingen die nodig zijn op de arbeidsmarkt vergen ook een verandering in het onderwijs. Ons onderwijs is goed, maar het kan nog een stuk beter. Iedereen ziet dat en van de politiek wordt verwacht dat we daar wat aan doen. In een snel veranderende wereld moeten we er op kunnen rekenen dat de overheid het zo gemakkelijk mogelijk maakt om een leven lang te leren. Elke Nederlander moet de kans krijgen zich sneller en vaker bij te laten scholen en nieuwe vaardigheden te leren.

Dat klinkt nieuwer en elitairder dan het is, want het is feitelijk van alle tijden en van alle rangen en standen. Een automonteur die dertig jaar geleden begon te werken, moest bijvoorbeeld goed kunnen lassen. Later moest hij ook met ICT leren omgaan en vaak ook nog leren programmeren. Vandaag de dag is hij zich aan het verdiepen in de nieuwe materialen die in elektrische auto’s zitten. Misschien heeft hij er zelf niet eens zo bij stilgestaan, maar hij is een leven lang aan het leren. We hebben allemaal het vermogen nieuwe dingen te leren. Voor ons werk of puur voor het plezier. Of we nu kind zijn of gepensioneerd. Of we nu hoog- of laag opgeleid zijn.

Ons onderwijs moet nog meer dan nu helpen dat leren mogelijk te maken. En het moet over de hele linie beter. Het onderwijsveld is wel een tough cookie. Met veel gevestigde belangen en groepen die bijna elke verandering afwijzen. Maar de wal keert het schip. Als het onderwijs niet meebeweegt, gaat de samenleving andere kanalen zoeken. We zien nu al bedrijven die opleidingen zelf intern organiseren en financieren, omdat ze ontevreden zijn over de bestaande opleidingen. Een duidelijk signaal. Een signaal dat de politiek èn het onderwijs moeten oppakken.

We moeten het onderwijs niet langer financieren op basis van het tamelijk willekeurige aanbod van opleidingen. Het wordt tijd om de vraag naar opleidingen voorop te stellen. De vraag van de studenten en de vraag van hun toekomstige werkgevers. Want het is toch van de zotte dat we grote hoeveelheden werkzoekenden hebben en tegelijkertijd een schreeuwend tekort aan personeel in technische beroepen. We hebben opleidingen nodig die onze jongeren opleiden tot een baan en niet tot een uitkering. Er zijn positieve signalen, zoals de TU Delft die dit jaar meer aanmeldingen kreeg dan dat er plekken zijn. Maar we zijn er nog lang niet. Op het HBO zit bijna de helft van de eerstejaars in een studierichting waar de baanverwachtingen ongunstig zijn. Studies als toegepaste psychologie en culturele en maatschappelijke vorming hebben te veel studenten en techniekstudies te weinig. Dat kan zo niet doorgaan. Ons onderwijs moet beter aansluiten bij datgene wat de maatschappij vraagt, wat toekomstige werkgevers vragen. De politiek moet het vertrouwen geven dat we dat ook daadwerkelijk gaan regelen.

Beter onderwijs vraagt ook iets van de mensen die voor de klas of de collegezaal staan. Het is een open deur, maar alles staat of valt met de kwaliteit van de leraar. En die kwaliteit moet beter. We hebben behoefte aan leraren die het beste uit onze kinderen weten te halen. Zodat zij zich kunnen ontplooien en later een goede baan kunnen krijgen. Ouders en kinderen vragen hier al lang om en het is aan ons politici om het nu eindelijk eens te regelen. Hoe staat het bijvoorbeeld met het beroepsregister voor leraren? Komt dat er nu eindelijk eens echt?

We zullen meer moeten doen om als politiek te zorgen dat ouders het vertrouwen hebben dat hun kinderen zich inderdaad kunnen ontplooien. We moeten naast de noodzakelijke kennis ook de Bildung versterken, oftewel persoonlijke vorming en algemene vaardigheden. We moeten ons vermogen versterken om buiten de gebaande paden te treden. Zodat we elke verandering aan kunnen en steeds weer nieuwe ontdekkingen kunnen doen. We moeten ook meer werk maken van het aanleren van ondernemersvaardigheden. Al op de basisschool, want jong geleerd is oud gedaan. Want we hebben nieuwe ondernemers en start ups nodig, zij zijn de bron van onze welvaart. Kinderen, ouders, werkgevers, maar ook leraren zelf willen weten waar ze aan toe zijn. Ze willen weten of de politiek in staat is om dit te regelen en wat de VVD betreft pakken we deze handschoen op.’

bron: Tweede Kamer

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies