Platform Profiel Actueel

Rijksmuseum biedt programma’s aan voor mbo

Rijksmuseum biedt programma’s aan voor mbo

25 jan 2016 | Nieuws

Vorig jaar stelde minister Jet Bussemaker (OCW) 1 miljoen euro beschikbaar voor culturele activiteiten voor mbo-leerlingen. Het Rijksmuseum biedt inmiddels drie programma’s aan voor mbo’ers. ‘Sinds de heropening van het Rijksmuseum in 2013 kregen we regelmatig de vraag of we ook een  lesprogramma wilden ontwikkelen voor het mbo. Sinds september vorig jaar bieden we dat ook aan,’ vertelt Wouter van der Horst, junior medewerker Onderwijs van het Rijksmuseum.

Er zijn drie mogelijkheden voor mbo-scholen. ‘Om te beginnen een rondleiding ‘Toppers van de Gouden Eeuw’, langs alle hoogtepunten uit de zeventiende eeuw. Daarnaast de workshop ‘Citroen van toen’: op veel stillevens komen citroenen voor. De mbo-leerlingen gaan die bestuderen, maken verf en schilderen ook citroenen. Ten slotte is er de workshop ‘Dutch design in de Gouden Eeuw’, die draait om Nederlands ontwerp. We kijken dan met de leerlingen naar objecten in het museum, ze kiezen er een uit en vertalen dat ontwerp naar het heden.’

Alle niveaus

De programma’s zijn geschikt voor alle niveaus. ‘Onze rondleiders hebben veel ervaring met het onderwijs en passen zich aan. Er is veel belangstelling vanuit het onderwijs. Zoveel zelfs, dat we onze groep rondleiders aan het uitbreiden zijn. We onderzoeken ook of we nog nauwer kunnen aansluiten bij bepaalde specialisaties of ambachten, bijvoorbeeld bij het hout- en meubileringscollege.’

De leerlingen reageren enthousiast, vertelt Van der Horst. ‘Ze vinden het niet saai omdat wij niet alleen op objecten focussen, maar met hen in gesprek gaan. We vertellen ook wat er bij komt kijken om een museum als dit draaiende te houden, zoals klimaatbeheersing, belichting en inrichting. Voor veel leerlingen is het de eerste keer in dit museum. Het is goed dat ze ermee kennismaken, want het Rijksmuseum is er voor iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond. Het is een plek waar iedereen inspiratie kan opdoen. Wij vertellen er het verhaal van de Nederlandse identiteit.’

Toppers van de Gouden Eeuw

Heleen Vink, docent textielkennis en modetheorie aan ROC van Amsterdam & Jean School volgde met een klas tweedejaars van niveau 4 het programma ‘Toppers van de Gouden Eeuw’. ‘De leerlingen moesten een vertaalslag maken tussen het heden en het verleden. Ze moesten foto’s uit het heden vergelijken met het verleden. Er was bijvoorbeeld een foto van Koningsdag die hoorde bij een schilderij van Willem van Oranje. De leerlingen vonden dat een leuke opdracht. Voor modeleerlingen is het belangrijk verschillende stijlen te leren herkennen en naar de compositie van kleding te kijken. In het Rijksmuseum is goed te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn.’

Dat is ook de ervaring van haar leerling Kessia Joanna Oosterkamp, die een opleiding tot medewerker design volgt. ‘Op school hadden we les over de Middeleeuwen. We zijn in het Rijksmuseum naar jurken uit die tijd en periodes daar vlak na gaan kijken. Voor ons als junior designers waren de kleding, de stoffen, het kleurgebruik en de kleine details een bron van inspiratie.’ Eigenlijk was er volgens Kessia maar één minpunt aan de rondleiding: ‘Hij had langer mogen duren. Ik ben graag in musea.’

Meer informatie en reserveringen via www.rijksmuseum.nl

Bron: ProfielActueel - Tekst: Mirjam Jansen - Foto: Bibi Veth

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies