Platform Profiel Actueel

b1.jpg

Profiel Exclusief: Mbo en ict - leer de leraar leren

8 sep 2017 | Nieuws

Kinderen en jongeren van tegenwoordig leren op school 21st century skills. Dat is nodig omdat de maatschappij door technologie en digitalisering van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving verandert, aldus Kennisnet. De vaardigheden of competenties die leerlingen worden bijgebracht zijn onder meer kritisch denken, problemen oplossen, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Leerkrachten en docenten moeten mee. Maar lukt het een beetje met de 21e eeuwse vaardigheden van de leraren?

Digitalisering en mobilisering hebben een grote impact op het onderwijs. Dat is logisch, omdat die impact buiten het onderwijs net zo groot is. Leerlingen en studenten zijn slim en razendsnel met nieuwe technologie. Kennis vergaren en delen, communiceren; het gaat allemaal digitaal en het klaslokaal verliest langzaam zijn functie als centraal punt voor kennisoverdracht. Uit onderzoek blijkt dat scholen het nog best ingewikkeld vinden om de digitale vaardigheden een plek binnen het onderwijs te geven.

Studenten hoef je niets te vertellen

Toch hoeven we ons over die kinderen en jongeren misschien geen zorgen te maken, wat betreft de adoptie van al die nieuwe mogelijkheden. Dat gaat bijna vanzelf. Maar kunnen de leerkrachten en docenten het allemaal nog wel bijbenen? Hoe staat het met hen? Bij de implementatie van nieuwe technologie op onderwijsinstellingen merk je vaak een verschil tussen docenten en studenten. Bij de bouw en oplevering van een nieuw portaal voor een grote ROC, merkte het hoofd ICT van de school ook op: “Studenten hoef je niets te vertellen, maar bij docenten en medewerkers vergt de overstap iets meer tijd en aandacht. Het is best even wennen voor ze.”

Technologie als bedreiging

Dat heeft soms te maken met leeftijd en flexibiliteit. Jongeren pakken nieuwe dingen nu eenmaal makkelijker op. Een andere keer heeft het te maken met de opstelling van docenten. Sommigen zien technologie als bedreiging. Het gevoel is dan dat er een tegenstelling is tussen technologie en lesgeven voor de klas. Die is er niet, beide zijn noodzakelijk. Het heeft ook iets te maken met hoe de technologie het schoolgebouw binnenkomt. Als onderwijsorganisaties hun medewerkers echt meenemen in alle digitale ontwikkelingen, is de kans op acceptatie en adoptie veel groter.

In de vele projecten voor onderwijsinstellingen hebben we geleerd hoe belangrijk het is dat medewerkers direct goed uit de voeten kunnen met het nieuwe ICT-systeem of het extranet. Laat ze ervaren welke voordelen het in hun dagelijkse werk oplevert. Creëer een lerende omgeving waar medewerkers steeds hun vakkennis en vaardigheden kunnen verbeteren en kunnen meegroeien met de digitale ontwikkelingen. En laat zien hoe leuk en effectief nieuwe technologie is.

Wie niet leert, is af. Of zet zich, zeker waar het gaat om digitale vaardigheden, binnen redelijk afzienbare termijn buiten spel. Leren is de rode draad in ons leven, dat geldt voor iedereen – inclusief de leerkrachten.

Melle Lelieveld, Business Manager bij Winvision

 
 

 
Meer over
 
05 digitaal examineren.jpg
5 okt 2017

Profiel Exclusief: Gevalideerde exameninstrumenten zijn per 1-8-2018 verplicht

Profiel Exclusief: Gevalideerde exameninstrumenten zijn per 1-8-2018 verplicht
background_deltion.jpg
9 sep 2017

Profiel Exclusief: Sanne Benit (Deltion): Evaluatie curriculum-herontwerp essentieel

Profiel Exclusief: Sanne Benit (Deltion): Evaluatie curriculum-herontwerp essentieel
C8Akrd-W4AAF31i.jpg
6 sep 2017

Profiel Exclusief: ‘Jongens hebben behoefte aan competitie’

Profiel Exclusief: ‘Jongens hebben behoefte aan competitie’
nrox.jpg
17 sep 2017

Profiel Exclusief: NRO wil dat onderzoek bijdraagt aan onderwijsvernieuwing

Profiel Exclusief: NRO wil dat onderzoek bijdraagt aan onderwijsvernieuwing
Vakblad-Profiel-06-2017-p01a-website.gif
10 sep 2017

Mbo-Vakblad Profiel september: 21e eeuwse vaardigheden voor de docent

Mbo-Vakblad Profiel september: 21-ste eeuwse vaardigheden voor de docent
IMG_20140918_143433.jpg
9 sep 2017

Profiel bijeenkomsten rond ‘Het onderwijskundig ambacht in het beroepsonderwijs’

Profiel Conferenties rond ‘Het onderwijskundig ambacht in het beroepsonderwijs’
3040 Computerhackers-cover.jpg
7 sep 2017

Uitgave AO over noodzaak van een ministerie voor de Digitale Samenleving

Uitgave AO over noodzaak van een ministerie voor de Digitale Samenleving
logo-pic_2a.jpg
6 sep 2017

Profiel Exclusief: Stille gym - zelf ervaren hoe het is doof te zijn

Profiel exclusief: Stille gym - ervaren hoe het is doof te zijn
Profiel Exclusief: Teams Deltion evalueren in kade
18 aug 2017

Profiel Exclusief: Teams Deltion evalueren in kader van curriculumontwikkeling

Profiel Exclusief: Teams Deltion evalueren in kader van curriculumontwikkeling
24-25-26-pexels-photo-46012.jpg
17 aug 2017

Profiel Exclusief: Marc van der Meer over inbedding mbo in de regio

Profiel exclusief: Marc van der Meer over inbedding mbo in de regio
beeld route.jpg
7 aug 2017

Profiel Exclusief: Kohnstamm Inst. onderzoekt kortere beroepsroute naar het hbo

Profiel Exclusief: Kohnstamm Inst. onderzoekt kortere beroepsroute naar het hbo
Profiel exclusief: Wat vraagt autonoom handelen do
6 aug 2017

Profiel Exclusief: Wat vraagt autonoom handelen door mbo-studenten van docenten?

Profiel exclusief: Wat vraagt autonoom handelen door mbo-studenten van docenten?
Profiel Exclusief: Meer maatwerk in het mbo kan, b
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Meer maatwerk in het mbo kan, begin gewoon!

Profiel Exclusief: Meer maatwerk in het mbo kan, begin gewoon!
media.jpg
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Wat is creativiteit? - kort essay van een mbo-docent

Profiel exclusief: Wat is creativiteit? - kort essay van een mbo-docent
Creatieve ruimte Labora.jpg
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Nimeto, school voor ‘creatieve ruimtemakers’

Profiel exclusief: Nimeto, school voor ‘creatieve ruimtemakers’
20-21-Wellantcollege-39-spuitplaats.jpg
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Wellantcollege start 2-talige opleiding Paardensport en -houderij

Wellantcollege start tweetalige opleiding Paardensport en -houderij
Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang leren’

Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang leren’

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies