Platform Profiel Actueel

april-2017.jpg

Prof Dochy bij Gilde Opleidingen: Toekomstbestendig opleiden steeds dichterbij

27 apr 2017 | Nieuws

‘We moeten in het onderwijs stoppen met lesgeven. Leren vindt pas plaats wanneer je gemotiveerd bent om doelgericht, in samenwerking met anderen, een probleem op te lossen’, dat is de boodschap van professor doctor Filip Dochy. De hoogleraar Onderwijskunde & Corporate Training aan Universiteit Leuven en hoogleraar Onderwijsinnovatie & IT aan Universiteit Maastricht is de bedenker van high impact learning.

Het onderwijs van de toekomst. Gilde Opleidingen organiseerde onlangs een goed bezochte actieve kennisdelingsbijeenkomst over High Impact Learning that Lasts (HILL) in de Venrayse schouwburg. Docenten worden steeds meer coach Samen leren in een groep en interactief leren met behulp van de moderne media zijn belangrijke bouwstenen. Verder moet er ruimte zijn om spontaan en informeel te leren. De tijd dat de student alleen maar klassikaal de lesstof tot zich neemt en zijn kennis in toetsen oplepelt, is voorbij.

Dochy zei hier eerder over: ‘High impact learning vraagt van studenten dat ze meer dan ooit zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Dat ze zelf richting geven aan hun leerproces en kritisch kijken naar hun eigen handelen en dat van hun klasgenoten. De docent wordt steeds meer een coach die studenten hierbij begeleidt en ook zelf blijft leren. Minder klassikaal, minder formeel en vooral veel meer samen.’

Luc Stevens, directeur NIVOZ en hoogleraar orthopedagogiek, keynote-spreker van de kennisdelingsbijeenkomst gaf met zijn expertise een reflectie op het HILL-model. Met zijn uitspraak ‘Kennis kent veel lagen. De kunst is om te lijken naar welke laag op dat moment van belang is’ benadrukte hij dat HILL veel kansen biedt om kennis van àlle lagen een plek te geven in het onderwijs. Zoals intuïtieve kennis, die onontbeerlijk is in de maatschappij die onvoorspelbaar is geworden. Het verschil maken Om straks het verschil te kunnen maken op de veranderende arbeidsmarkt moeten studenten wérkelijk begrijpen wat ze leren, kennis in wisselende contexten kunnen toepassen en goed kunnen samenwerken in een team. Dit schooljaar is het docententeam Welzijn uit Venray gestart met deze nieuwe vorm van onderwijs waarin studenten worden voorbereid op een leven lang leren.

‘Met behulp van de bouwstenen van Dochy willen we de studenten van Zorg & Welzijn hiertoe meer uitdagen en op die manier beter voorbereiden op de arbeidsmarkt’, vertelt Janske Castelijns, een van de projectleiders van het innovatieproject Learning community HIL binnen Gilde Opleidingen.

 
 

 
Meer over
 
wp_20170420_11_38_19_pro.jpg
13 mei 2017

OESO pleit voor nationaal pact leven lang ontwikkelen

OESO pleit voor nationaal pact leven lang ontwikkelen
Randstad-Employer-Brand-Research-2017-1.jpg
30 apr 2017

Twee op drie werkenden wil geen baan bij ‘überhippe digitale bedrijven’

Twee op drie werkenden wil geen baan bij ‘überhippe digitale bedrijven’
06-07-08-Cibap-Jet-Bussemaker2.jpg
29 apr 2017

Profiel-interview met demissionair minister mevr J. Bussemaker

Profiel-interview met demissionair minister mevr J. Bussemaker
lll.png
7 apr 2017

SER ziet belangrijke rol voor mbo voor een leven lang ontwikkelen

SER ziet belangrijke rol voor mbo voor een leven lang ontwikkelen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies