Platform Profiel Actueel

Marieke x.jpg

Open brief van Marieke Gervers, Practor Creatief Vakmanschap aan min Van Engelshoven

18 apr 2018 | Nieuws

 

Als practor Creatief Vakmanschap onderzoek en verbeter ik de economische en sociale waarde van de creatieve vakman. Bij deze mijn reactie op het onderzoek van Creating 010 dat op 16april18 in het nieuws kwam en waarop de Commissie Macrodoelmatig MBO een advies naar onze minister over de toekomst van de creatieve Mbo opleidingen heeft geformuleerd. Ik hoop hiermee een constructieve bijdrage te leveren aan de visie vorming en innovatie van ons toekomstige beroepsonderwijs.

Marieke Gervers

Beste minister van Engelshoven,

Compliment voor het prachtige en uitgebreide onderzoek dat uw Commissie Macrodoelmatig MBO heeft laten uitvoeren door Creating 010 naar de arbeidsrelevantie van de creatieve Mbo-opleidingen*! Het onderzoek legt een vinger op de pijnpunten van deze opleidingen, waardoor het volledige economische en sociale potentieel van creatieve vakmensen nu (nog) niet optimaal wordt benut. Tegelijkertijd brengt het ook heel mooi in kaart wat de waarde is van de creatieve maker voor onze economie en samenleving. En daar word ik heel blij van.

In bijgaand filmpje Link: filmpje HOW-WE-WORK dat we onlangs maakten voor de tentoonstelling WHY WORK van FOTODOK ziet u waarom veel van deze creatieve makers geen vaste banen (van minimaal 12 uur) hebben, terwijl het ze vaak wel lukt om zo’n 30 tot 50 uur per week te werken en daarmee hun eigen verdienmodel op te tuigen.

Als practor Creatief Vakmanschap richt ik me op het gehele spectrum van creatieve Mbo opleidingen en mijn practoraat focust zich op het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van alle creatieve vakmensen. Middels ontwerpend onderzoek ontwikkelen en prototypen we ontbrekende faciliteiten voor deze vakmensen in samenwerking met de belangrijke stakeholders (werkveld, experts uit de nieuwe economie, de overheid, het creatieve beroepsonderwijs en met onze allerbelangrijkste stakeholders; succesvol ondernemende creatieve alumni).

Met dit practoraat werken we vanuit een 'meta perspectief' aan onderwijsinnovatie en kijken we kritisch naar de gehele leerlijn voor deze creatieve makers. In de conclusie van dit onderzoek worden (terechte) suggesties gedaan over herziening van de creatieve Mbo-opleidingsprofielen, zodat deze beter kunnen aansluiten op de complexer geworden ‘creatieve netwerkeconomie’ en om wildgroei van creatieve opleidingen te stoppen, maar een kritische blik naar het functioneren van huidige leerstelsel met bijbehorende suggesties ontbreekt in dit onderzoek.

Het klopt dat er sprake is van een mismatch tussen wat de (creatieve) Mbo-opleidingen kunnen afleveren en wat het werkveld wil zien in het functioneren van een creatieve professional. Maar te snel wordt als oplossing door de onderzoekers van Hogeschool Rotterdam gewezen naar een betere samenwerking met het Hbo om afgestudeerde makers naar een hoger level van sociale vaardigheden en ondernemerschap te brengen. Er wordt zelfs een ontmoedigingsbeleid voorgesteld om zodoende afgestudeerde vakmensen van het zzp-schap af te houden. Het optuigen van hybride leeromgevingen in het Mbo, de zogenaamde fieldlabs, wordt aanbevolen, maar ik kan u nu al voorspellen dat dit niet de upgrade zal opleveren die we allemaal willen voor onze creatieve vakmensen.

Terug naar het leerstelsel. U weet waarschijnlijk ook dat slechts 25% van alle MBO4 afgestudeerden een Hbo-diploma haalt. Mijn practoraat richt zich daarom op de overige 75% die geen Hbo-diploma wil of kan behalen. Het besef dat een leven lang doorleren steeds belangrijker wordt, begint nu wel door te dringen. Drie jaar scholing op een Mbo-beroepsopleiding volstaat tegenwoordig niet meer om de rest van je leven succesvol mee te kunnen doen in een steeds complexer wordend werkveld. Maar het gesprek over de gewenste upgrade naar de T-shaped vakman blijft zich stoïcijns richten op verbetering van de drie jarige Mbo-opleidingsprogramma's en op een betere aansluiting van het Mbo op het traditionele Hbo-onderwijs, terwijl het percentage van Mbo4 gediplomeerden dat voor hun twintigste levensjaar de formele leerlijn verlaat intussen alleen maar groter wordt. Er is iets anders nodig dan een betere aansluiting.

Ik kan u vertellen dat jonge afgestudeerde vakmensen zich best heel graag willen door ontwikkelen naar een hoger niveau van vakmanschap, persoonlijk leiderschap en ondernemerschap, maar niet op de traditionele (voor havisten ingerichte) Hbo-opleidingen. Zolang u de twee jarige Associate degrees ook door de Hbo-instituten laat ontwikkelen en aanbieden, zult u deze praktische vakmensen niet enthousiasmeren om door te leren in deze nieuwe opleidingsvorm. Er mist een hogere onderwijsfaciliteit in ons stelsel op hoger onderwijs niveau 5, die speciaal is ingericht voor praktisch lerende vakmensen en waarin hun vakmanschap centraal staat.

Vanuit het practoraat Creatief Vakmanschap hebben we daarom zelf een nieuw ‘Leven lang leermodel’ op NLQF5 niveau ontwikkeld voor en met afgestudeerde (creatieve) vakmensen en experts met financiële steun van de MBO-agenda van de gemeente Amsterdam. Hier krijgen (creatieve) vakmensen na hun Mbo studie toegang tot een interdisciplinair professioneel netwerk, zzp faciliteiten, doorleermodules op hoger onderwijs niveau 5 en tot een netwerk van enthousiaste betalende opdrachtgevers. Veel pijnpunten uit het onderzoek worden met dit nieuwe creëer, leer & werk genereer model aangepakt en opgelost. Zie voor meer info ook www.square.amsterdam.

Ik nodig u en de onderzoekers daarom van harte uit om langs te komen op ons practoraat om onze bevindingen met dit LLL model en onze visie op het beroepsonderwijs van de toekomst met u te delen. Inmiddels zijn innovatieve Mbo-professionals uit andere sectoren (zorg, techniek, sport, hospitality etc) ook enthousiast over toepassing van dit sQuare model voor de doorontwikkeling van de afgestudeerde (oud)studenten uit hun beroepsopleidingen.

Door het bieden van 'hogere onderwijsfaciliteiten voor vakmensen', krijgen praktische jongeren meer tijd om zich te emanciperen en door te ontwikkelen tot de waardevolle T-shaped professionals die het werkveld nodig heeft. Het Mbo wordt daarmee een tussenstap in plaats van een eindstation en zo krijgt ze de ruimte om te doen waar ze zo goed in is: praktische pubers van zestien jaar in een periode van drie jaar tijd een goede introductie geven op de sector waar ze interesse voor denken te hebben, ze een goede basis skillset aanleren die nodig is voor het werken in deze sector en ze een veilige leeromgeving bieden waar ze zich tot zelfbewuste, sociaalvaardige jonge volwassenen mogen ontwikkelen.

Met vriendelijke groet,

Marieke Gervers

Practor Creatief Vakmanschap

 

 
 

 
Meer over
 
Creative.jpg
16 apr 2018

Advies CMMBO over vermindering en aanpassing van creatieve opleidingen

Advies CMMBO over vermindering en aanpassing van creatieve opleidingen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies