Platform Profiel Actueel

Techniek 320001 x.jpg

OOMT-onderzoek: laat de (verborgen) talenten van jonge autotechnici niet onbenut!

23 nov 2019 | Nieuws

Opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT liet afgelopen jaar onderzoek uitvoeren onder 389 BBL-leerlingen die een opleiding volgen tot autotechnicus. Uit de uitkomsten zijn zes belangrijke conclusies getrokken die nieuwe inzichten bieden in hoe BBL-leerlingen leren en werken en hoe werkgevers en het onderwijs hen beter kunnen binden en boeien. Yorick van der Steen, Programmamanager Nieuw Talent bij OOMT: “En dat is in deze tijd, waarin talent schaars is, belangrijker dan ooit. In onze branche zien we dat een flinke groep jongeren voortijdig afhaakt, meer dan in andere (technische) branches. Als we weten waarom deze jongeren onze branche (te) snel weer verlaten en inzicht krijgen in hoe we hen blijven motiveren voor een toekomst in de mobiliteitsbranche dan profiteren onze bedrijven daarvan, maar ook zeker de leerlingen die de keuze voor dit vak in eerste instantie wel hebben gemaakt.”

 

‘Draai aan het juiste sleuteltje’

Het meest opvallend was dat de BBL-leerling veel verborgen talenten heeft die er niet automatisch uitkomen. De leerling vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen en om te gaan met feedback. Ook blijkt dat een derde van de groep moeite heeft met zelfvertrouwen en zelfregie. George van Ederen, begeleider van dit onderzoek: “Zorg dat je een plan of project hebt voor je leerlingen. Zo creëer je een leerroute, samen met hen. Door ze aandacht te geven, bijvoorbeeld in de vorm van mentoring en leermeesterschap bereik je samen meer. Wees open en eerlijk, stel ze vragen over wat zij belangrijk vinden en stel ze zo op hun gemak. Alleen dan zorg je ervoor dat je ze bindt en boeit, wat resulteert in meer productiviteit en minder verzuim. Draai aan dat juiste sleuteltje en je kunt zoveel bereiken.”

 

De zes belangrijkste uitkomsten van het onderzoek

  1. De leerstijlvoorkeur is eerder denkmatig en theoretisch dan actief en pragmatisch. Oftewel, de voorkeur is eerder vanuit een ‘denkers’- profiel voor leerlingen (leren door te reflecteren, logica te begrijpen) om stof goed tot zich te kunnen nemen, dan van een ‘doeners’- profiel (leren door te doen en praktisch nut te ervaren).
  2. De leerlingen beschikken over veel (momenteel) verborgen talenten. Zo zijn ze ondernemend, hebben een groot lerend vermogen, zijn vasthoudend, voorzichtig en nemen initiatief. Om deze talenten zichtbaar te maken is het nodig ze de ruimte en mogelijkheden te bieden dit te ontplooien.
  3. Een derde van de groep heeft moeite met zelfvertrouwen en zelfregie.
  4. Het merendeel van de populatie is wat lastig te sturen omdat ze tegenstrijdige signalen kunnen afgeven in samenwerkingen en onder leiding werken. Dit door enerzijds het idee te geven dat ze alles weten en aan de andere kant meer een windvaantje zijn en meewaaien – ook met ‘de verkeerde winden’.
  5. 30 tot 40 procent van de respondenten geeft aan last te hebben van stress en zijn hierdoor verminderd belastbaar. ‘Nee’ zeggen vinden ze bijvoorbeeld lastig.
  6. De zachtere competenties als luisteren, interpersoonlijke sensitiviteit, klantgerichtheid en netwerkvaardigheid blijven achter bij de andere competenties. Hierdoor is het ontvangen van feedback vaak lastig. Aan deze ‘soft skills’ wordt weinig aandacht besteed, terwijl juist hier snel veel winst te behalen valt.

 

 
 

 
Meer over
 
Techniek 500050 x.jpg
3 jan 2020

CBS - Meer banen, meer werkzoekenden, meer werklozen

CBS - Meer banen, meer werkzoekenden, meer werklozen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies