Platform Profiel Actueel

Beroepsonderwijs Noorderpoort

Noorderpoort heeft eerste practoraat Burgerschap van Nederland

15 dec 2016 | Nieuws

Op dinsdag 20 december wordt Master of Education, Chris Holman, geïnstalleerd als practor voor het practoraat Burgerschap bij ROC Noorderpoort. Dit is het eerste practoraat Burgerschap van Nederland. Het practoraat Burgerschap richt zich voornamelijk op de pedagogische waarden van het onderwijs. 
 
Pedagogische kernprincipes van de docent
Eén van de opdrachten van het practoraat is in kaart brengen hoe het burgerschapsonderwijs er in het mbo uitziet, wat de resultaten daarvan zijn en wat de kenmerken zijn van effectieve scholen op het terrein van burgerschap. Het onderdeel Burgerschap zet zich in om de student voor te bereiden om een volwaardig lid van de maatschappij te worden. Het doel is dat de student een zinvolle bijdrage kan leveren aan de democratische waarden van de samenleving. Chris Holman zet zich als practor in op de pedagogische kernprincipes van de docent. Hij haalt in zijn voordracht ter inspiratie de Britse filosoof Bertrand Russell aan: ‘De moeilijkste opgave voor de leraar is de leerling het plezier in het leren niet te bederven.'
 
Ook docenten moeten uitgedaagd worden
Hierbij dient de docent les te geven volgens een aantal pijlers, zoals liefde, plezier en vrijheid en grenzen. ‘De samenleving is complexer dan ooit. Daardoor is het voor jongeren niet gemakkelijker geworden om op te groeien en zelfstandig keuzes te maken,' aldus docent Chris Holman. Volgens Holman moeten niet alleen studenten uitgedaagd worden, dit geldt ook voor docenten: ‘Van hen moeten we eisen dat ze pedagogisch bekwaam zijn. Voor docenten is het een uitdaging de talenten van de student te ontdekken. De aandacht moet echter niet alleen gericht zijn op mogelijke talenten als vakman of vakvrouw, maar ook op talenten die meer op het persoonlijke vlak liggen.'
 
Burgerschapsvorming als aandachtsgebied in het mbo
Burgerschapsvorming is een relatief jong aandachtsgebied in het mbo. Volgens Holman zijn er ten aanzien van de positie van burgerschapsonderwijs in het mbo voldoende aandachtspunten waarin het Practoraat Burgerschap mooie kansen ziet: ‘In de wens om burgerschapsonderwijs een steviger verankering te geven dan nu het geval is, staan we niet alleen, burgerschap staat momenteel volop in de belangstelling.' Zo behandelde de Tweede Kamer begin november een motie om het burgerschapsonderwijs een minder vrijblijvend karakter mee te geven.
 
Het practoraat binnen het mbo
De term practoraat is nog relatief nieuw in de wereld van mbo. Een practoraat verwijst naar praktijk- en beroepsgericht onderwijs. Het is een expertisecentrum, geleid door een practor. De belangrijkste opdracht van een practoraat is zorgen voor inhoudelijke vernieuwing van het onderwijs.
 
Een soortgelijk principe kennen we als lectoraat al in het hbo. Wat in het hbo een lectoraat heet, heet in het mbo een practoraat. In de stichting Ieder mbo een practoraat (opgericht in juni 2015) werkt een aantal ROC's samen – waaronder Noorderpoort – om als nationaal netwerk van practoraten te komen tot kwaliteitsverbetering van het (mbo-) onderwijs. Samen met het werkveld en onderzoekscentra (onder andere hbo- instellingen en universiteiten) zoeken ze naar vernieuwingen op hun eigen vakgebied. Elk practoraat heeft zijn eigen domein, waarbij gekeken wordt naar maatschappelijk relevante vraagstukken.

 
 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies