Platform Profiel Actueel

regering.jpg

Pleidooi: stop met negatieve focus, haal de druk van leerlingen en docenten

11 feb 2021 | Nieuws

Ouders en docenten bepleiten een meer positieve grondhouding jegens leerlingen. Met name de term ‘leerachterstanden’ en het beleid rond quarantaine op scholen wekken veel wrevel.

Een voormalig bestuurslid van een roc schreef Profielactueel: ‘Wat een gedoe over achterstanden in het onderwijs door Covid? Achterstand t.o.v. wie of wat eigenlijk? Alle kinderen gewoon een extra jaartje gunnen en de gelegenheid te baat nemen dan wat extra persoonlijke aandacht te geven? Wat is 1 jaar op een leven? ( ) De kinderen zijn niet een serieus aan een leertraject kunnen beginnen. Aan de marathon meedoen, zonder ooit aan de start te zijn verschenen.’

Jasmijn Kester MEM, lid College van Bestuur Stichting voor Katholiek Primair Onderwijs Amersfoort (KPOA) e.o., Raadslid Onderwijsraad schreef op Linkedin: 'Dit is de feedback die onze Minister van Onderwijs geeft aan de kinderen, jongeren van Nederland. #ongelooflijk #demotiverend #negatief #lageverwachtingen.
‘Achterstanden hebben jullie opgelopen en zittenblijven is de consequentie voor veel van jullie kinderen/jongeren’, dit is de feedback van onze demissionair minister Arie Slob van OC&W aan onze kinderen, leerlingen in Nederland. Wat een diskwalificatie en demotiverend beeld wat u schetst. Kinderen, lln en hun leerkrachten in Nederland hebben het afgelopen jaar laten zien dat ze flexibel zijn, dat ze leren, leven, groeien en werken in een context van een pandemie. Alle lof en complimenten voor onze kinderen en de leerkrachten in Nederland. Er is zicht op ontwikkeling. We doen ons uiterste best. Heb juist vertrouwen en spreek dit uit naar de kinderen & leerkrachten & schoolleiders. U geeft de professionals de feedback adviseer deze kinderen kansrijk, gun ze de ruimte en heb vertrouwen.
U spreekt uzelf tegen en ook uw wetsartikel, onze opdracht ->
Artikel 8. Uitgangspunten en doelstelling onderwijs
1 Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen.- bron: https://lnkd.in/dQyV9fz

Op 2 februari schreef Kim Schreurs, directeur-bestuurder primair onderwijs een brief aan alle ouders van IKC Hei & Bos naar aanleiding van de druk in het afgelopen jaar door het continue benadrukken van het thema leerachterstanden. Enkele citaten uit de brief, gepubliceerd op Linkedin:
‘Waarom ik u nu mail is, omdat er (in mijn optiek) een enorm negatieve focus vanuit de media en de overheid op de leerachterstanden, die de kinderen nu op zouden lopen, wordt gelegd. Ik vind die berichtgeving verdrietig, vreselijk en schrijnend. Het doet iedereen zo tekort…
Je zult maar een kind van nu zijn, terwijl je elke dag ongelofelijk je best doet om alles voor elkaar te krijgen. In een andere en ongewone situatie. In een wereld die helemaal anders is dan anders en heel veel van je vraagt.
Je zult nu maar een ouder zijn, in een tijd waarin je probeert alles rond te breien. Je werk, je gezin, alle zorgen. Je doet enorm je best om ouder, leerkracht en werknemer/-gever te zijn in één, dat is (bijna)niet te doen toch? En tóch doet u het wel allemaal!
Je zult maar leerkracht zijn in deze tijd. Je geeft en doet er alles aan om alle kinderen erbij te houden, je zorgt voor een uitdagend, gedegen en goed aanbod en je blijft in verbinding met alle kinderen. Je blijft digitaal motiveren, terwijl er geen één leerkracht het onderwijs is ingegaan om van achter een laptop kinderen te stimuleren, te onderwijzen en te begeleiden.
U mag volop vertrouwen op het vakmanschap van ons team. Heb vertrouwen in uw kind en de toekomst. En weet dat het goed komt, of beter, dat het al goed is! Wij werken al en blijven werken vanuit vertrouwen. Al die paniekverhalen leveren niks dan ellende op, maar gelukkig zijn er ook tegengeluiden te horen. Wij maken ons hard om het leren, het ontdekken en het ontwikkelen van onze kinderen centraal te zetten en niet het systeem.
Een heel verhaal, maar ik wil u graag een hart onder de riem steken en het vertrouwen geven dat we ons nu niet druk hoeven maken over leerachterstanden. Daarnaast ik wil mijn team in het zonnetje zetten, fantastisch hoe zij het doen in deze tijd!’  - zie hier de hele brief.

* In een reactie hierop schrijft Rik Meerema, Teamleider Aeres MBO Almere bij Aeres, onder de titel: Leerachterstand door corona? Nee, een andere uitgangssituatie!: ‘Prachtige brief van een bevlogen directeur naar ouders van basisschool leerlingen over die zogenaamde ‘leerachterstand of onderwijsachterstand’. Woorden die kinderen, ouders, leerkrachten, docenten en scholen zoveel tekort doen. Wat voor het primair onderwijs geldt, gaat net zo goed op voor het voortgezet onderwijs, middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Laten we erkennen dat er voor onze leerlingen en studenten een andere realiteit is dan die er was vorig jaar, of het jaar ervoor. Laten we ze vanuit positiviteit, wat we juist nu allemaal zo goed kunnen gebruiken, tegemoet treden. Laten we niet spreken over een leerachterstand, maar van een nieuwe uitgangssituatie en daar naar handelen!

Quarantainestraf
Margreet (Margaretha) Punter, organisatie- en teamcoach laat via Linkedin naar aanleiding van de maatregel van de rijksoverheid dat een kind dat niet getest wordt na coronageval in klas vijf dagen extra quarantaine krijgt (NOS) weten: ‘’Ik ga het nu toch maar keihard zeggen, want ik kan het niet meer aanzien of horen. Gooi me gerust uit uw connecties wanneer u zich beledigd voelt. Maar ik hoop dat u de open dialoog aangaat. Als moeder (goddank zijn mijn kinderen volwassen), pedagoog en iemand die in welzijn en kinderopvang werkzaam is geweest, maar vooral ALS MENS vind ik wat er nu met de kinderen en jongeren in Nederland gebeurt, je reinste KINDERMISHANDELING!
Voortdurende angstterreur, indoctrinatie, emotionele chantage (je wilt je oma of je mama toch niet ziek maken?), mondkapjes, ontzegging van contact met leeftijdgenoten, testen, quarantaine (zelfs dus extra wanneer je die walgelijke test weigert), ontzegging van fatsoenlijk onderwijs enz.
Ik zou wel een soort van 'Blijf-met-je-tengels-van-mijn-kind'huis willen opzetten om de kinderen en hun, vaak wanhopige, ouders te beschermen tegen deze doorgeslagen krankzinnige overheid.
Maandenlang vraag ik mij af: onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, Veilig Thuis, waarom blijven jullie zo oorverdovend stil? Waarom volgen jullie alles op? Met de wetenschap en inzichten van nu. Wat is nog de waarde van 'het kind centraal' in elk pedagogisch beleidsplan?'

Diskwalificatie en demotiverend
Jasmijn Kester MEM, lid College van Bestuur van de Stichting voor Katholiek Primair Onderwijs Amersfoort (KPOA) e.o., Raadslid Onderwijsraad reageert via Linkedin: ‘Dit is de feedback die onze Minister van Onderwijs geeft aan de kinderen, jongeren van Nederland: ‘Achterstanden hebben jullie opgelopen en zittenblijven is de consequentie voor veel van jullie kinderen/jongeren’.
Wat een diskwalificatie en demotiverend beeld wat u schetst. Kinderen, lln en hun leerkrachten in Nederland hebben het afgelopen jaar laten zien dat ze flexibel zijn, dat ze leren, leven, groeien en werken in een context van een pandemie. Alle lof en complimenten voor onze kinderen en de leerkrachten in Nederland. Er is zicht op ontwikkeling. We doen ons uiterste best. Heb juist vertrouwen en spreek dit uit naar de kinderen & leerkrachten & schoolleiders.
U geeft de professionals de feedback adviseer deze kinderen kansrijk, gun ze de ruimte en heb vertrouwen. U spreekt uzelf tegen en ook uw wetsartikel, onze opdracht  - Artikel 8. Uitgangspunten en doelstelling onderwijs
1 Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen.- bron: https://lnkd.in/dQyV9fz

In reactie hierop de volgende instemmende geluiden:
* Laura Polder, docent mbo-hbo, Sociaal Ondernemer en Aanjager bij Katapult. ‘En wat zeg je hiermee over/tegen de docenten (en leerlingen) die keihard werken/ onderwijs ombuigen/maatwerk leveren en meer :-(‘.
* Allard Bloem, Rector bij Openbaar Onderwijs Groningen: 'Droevig bericht. Systeemwereld staat  onvoldoende ten dienste van de leefwereld van leerlingen en leraren. Het maakt deels duidelijk wat nodig is......leefwereld = ontwikkeling van leerlingen als uitgangspunt. hashtag#Slob zijn ambtenaren zijn losgeslagen van de werkelijkheid. Verandering van tijdperk zou moeten leiden tot een gesprek over nieuwe uitgangspunten van onderwijs(heid). Wanneer kantelt dit gesprek van urgentie naar ambitie?’
* Britta Lassen, Creatief Denken & Innovatief Samenwerken | Senior Teamcoach | Deep Democracy Facilitator | Leiderschapscoach | Trainer
‘Zeer meer eens. Het onderwijs wordt langs de lat gelegd van voor de pandemie. Maar met het oude denken lossen we de huidige problemen niet op zei Einstein ooit. Wat mij begeeft tijd om van perspectief te wisselen. Kinderen en leerkrachten hebben in het afgelopen jaar super meebewogen met de veranderende situatie en ontzettend veel nieuwe kennis en vaardigheden geleerd die aansluiten bij de skills die we nodig hebben in de 21 eeuw. Hoezo zitten blijven?’
* Manda Ophuis, leraar Voltijds HB-onderwijs PO | HB-specialist schrijft: ‘Ronduit belachelijk dat hij dit heeft gezegd. Hoe krijg je kinderen gedemotiveerd en werk je achterstanden in de hand? Dat is niet hoe wij leerkrachten opereren....en bewijst maar weer eens dat politici te ver af staan van de “echte” wereld. Ik geloof in het uitspreken van hoge verwachtingen, complimenten geven en positiviteit. Een groeiende mindset. Daar horen termen als achterstand, zittenblijven en “het gaat niet lukken” niet bij. Kijk eerst eens maar wat onze leerlingen hebben geleerd in de afgelopen periode, over zichzelf! Wat zijn de opbrengsten voor hen van het thuisonderwijs? Want die zijn er ook! Meer dan je misschien zou vermoeden. ????’
*Amy Posthumus-Hulzebos van Bedrijfsbureau/QA: ‘Als ouder ben ik er ook op zijn allerminst van overtuigd dat mijn kinderen een achterstand hebben opgelopen. De oudste (vo) heeft zichzelf heel goed gered tijdens online lessen. Natuurlijk is dat anders dan in het lokaal samen maar aandacht van leerkrachten en ons als ouders was niet veel anders. En onze jongste vloog door de leerstof heen door een goede planning en duidelijke uitleg van te voren (jongen met dyslexie en ass kenmerken). Maar het zal niet in alle gevallen zo zijn gegaan. Maar om nou een hele groep over één kam te scheren... de praktijk zal het uitwijzen. Wel hoop ik dat docenten en andere onderwijzers hun ervaringen nu nog meer met elkaar delen zodat er van elkaar geleerd kan worden. En een les taarten bakken kan misschien nog wel eens leerzamer zijn dan een gewone rekenles???? in ieder geval lekkerder.’

 
 

 
Meer over
 
Blog Docentschap&Beroepsonderwijs - Vakbekwaamheid
5 apr 2024

THEMA Docentschap&(Beroeps)onderwijs | Onderwijsteams | Kennis-&Ervaringsoverdracht

THEMA Docentschap&(Beroeps)onderwijs | Onderwijsteams | Kennis-&Ervaringsoverdracht
photo-Alexis Brown.jpg
17 mrt 2024

THEMA Studenten | Gen Z | Gen C | Zillennials | Gen Alpha

THEMA Studenten | Gen Z | Gen C | Zillennials | Gen Alpha
Micha de Winter nam in mei 2017 afscheid – dit zei
8 feb 2021

Micha de Winter nam in mei 2017 afscheid – dit zei hij over jeugd en samenleving

Micha de Winter nam in mei 2017 afscheid – dit zei hij over jeugd en samenleving
school.jpg
4 feb 2021

Burgerschap, diversiteit&socialisatie - SCP pleit voor meer brede scholen in vo

Diversiteit en socialisatie - Onderwijsraad pleit voor meer brede scholen in vo

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies