Platform Profiel Actueel

Nederlandse consument kiest steeds vaker voor duur

Nederlandse consument kiest steeds vaker voor duurzaam voedsel

1 mrt 2018 | Nieuws

De Nederlandse consument besteedde in 2016 voor circa € 3,8 miljard aan duurzaam voedsel, een stijging van +26% ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit een onderzoek van Wageningen Economic Research. Het aandeel duurzaam voedsel is daarmee uitgekomen op 10% van de totale uitgave aan voedsel. Zowel in het supermarktkanaal als ook in de buitenhuishoudelijke markt (foodservice) zijn de consumentenbestedingen ten opzichte van 2015 (fors) gegroeid met respectievelijk +36%1 en +14%. Bij de speciaalzaken zijn de consumentenbestedingen niet gestegen.

De grootste procentuele omzetstijging was er voor het keurmerk Beter Leven; de totale omzet in de steekproef bedroeg in 2016 € 1,1 miljard, een stijging van +99% ten opzichte van 2015. Volgens de onderzoekers is dit vooral het gevolg van de forse inzet op uitbreiding van het assortiment dierlijke producten met het keurmerk Beter Leven in supermarkten, met name bij vlees en vleeswaren. Op basis van de omzet in de steekproef voor het keurmerk Biologisch schatten de onderzoekers dat de Nederlandse consument in 2016 in totaal voor ruim € 1,4 miljard aan biologisch voedsel heeft besteed, een stijging van bijna 8% ten opzichte van 2015.

Hoe kiezen consumenten het voedsel dat ze kopen en eten? En hoe kunnen bedrijven consumenten helpen om gezondere en duurzamere keuzes te maken en tegelijkertijd meerwaarde en maatschappelijke impact creëren voor hun bedrijf? Eerder RIVM-onderzoek geeft aan dat negen op de tien mensen in Nederland te weinig groenten en fruit eten. PPS Food Value Impact, een consortium van 19 partners bestaande uit kennisinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties geeft daarom nu inzicht in welke interventies consumenten daadwerkelijk verleiden tot gezondere en/of duurzamere voedselkeuzes in hun werkomgeving, buitenshuis en online.

Food Value Impact wil duurzame voedselkeuze bevorderen

Bedrijfsleven en kennisinstellingen hebben behoefte aan meer kennis en praktische inzichten op het gebied van voedselkeuzegedrag van consumenten. Ze willen beter begrijpen waarom consumenten welk voedsel eten en kopen en hoe zij kunnen bijdragen aan een gezonder aankoop- en eetpatroon. Daarom is een publiek-private samenwerking (PPS) opgezet met de naam Food Value Impact (FVI).

De bedrijven binnen FVI zijn vooral actief in ‘out of home’, werkomgeving en ‘online foodboxen’. Bij relevante interventies kan worden gedacht aan het optimaliseren van porties van groente, vlees en vis in horecagelegenheden en bedrijfsrestaurants. Het doel is om de milieu impact en/of voedselverspilling te verlagen en tegelijkertijd de gezondheid en tevredenheid van gasten positief te beïnvloeden.

Wat levert de samenwerking concreet op?

Het project levert nieuwe inzichten in hoe consumenten via (onbewuste) routes worden verleid tot gezonder en/of duurzamer voedselkeuzegedrag. Samen met de partners wordt bijvoorbeeld gekeken naar wat en hoe kan worden aangeboden tijdens vergadermomenten zodat werknemers al een deel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten of fruit binnenkrijgen. De gezondheid van de werknemers is immers een belangrijk goed voor een organisatie.

Daarnaast ontwikkelt de PPS betere methoden om echt gedrag te meten onder grote groepen mensen in zogenoemde real life settings. Ook komt er een overzicht van de bestaande kennis over de effecten van diverse gedragsbepalende factoren op gezonde en duurzame voedselkeuzegedrag van consumenten in de praktijk.

 

Bron: Universiteit Wageningen

 
 

 
Meer over
 
glas x.jpg
3 mrt 2018

Glastuinbouw bereidt zich voor op energietransitie

Glastuinbouw bereidt zich voor op energietransitie
bio x.jpg
22 feb 2018

Keuzedeel Biologisch ondernemen een product van samenwerking scholen

Keuzedeel Biologisch ondernemen een product van samenwerking scholen
nimeto.png
7 feb 2018

‘Goedopweg’ steunt fietsactie 'Nimeto by Bike' voor 40 leerlingen

‘Goedopweg’ steunt fietsactie 'Nimeto by Bike' voor 40 leerlingen
aeres.jpg
7 feb 2018

Aeres Emmeloord maakt via eigen zonnepanelen onderwijs in duurzaamheid

Aeres Emmeloord maakt van eigen zonnepanelen onderwijs in duurzaamheid

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies