Streekscholen, vakscholen. Ze werden in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw regionaal onder een dak geplaatst. De grootschaligheid van de roc’s en de aoc’s blijkt nu, 20 jaar later, toch niet het antwoord op de vraag naar een adekwate benadering voor beroepsonderwijs. De critici van toen en de scholen die ondanks de hervorming hun kleinschaligheid wisten te behouden of er weer naar terugkeerden, halen alsnog hun gelijk. Behoeftes en ontwikkelingen nopen de minister nu om een ingezette trend tot norm te verheffen. Minister Bussemaker wil (terug naar) kleinschalige mbo-colleges. Scholen die hun onderwijs op andere wijze aantoonbaar kleinschalig weten te organiseren hoeven niet het collegemodel in te voeren.
Talenten beter herkend en erkend
Volgens de bewindsvrouw presteren studenten beter als ze het gevoel hebben dat ze door docenten gekend, gehoord en gemist worden. Talenten worden beter herkend en erkend en er is een kleinere kans dat ze voortijdig uitvallen. Bovendien weten studenten in een kleinschalige schoolomgeving beter bij wie ze terecht kunnen met vragen of klachten en ook voelen ze zich veiliger. Ook voor docenten moet een school overzichtelijk zijn, met korte lijnen en waar een krachtige dialoog over de onderwijskwaliteit met bestuurders en leidinggevenden vanzelfsprekend is.
Constructieve samenwerking
Het bedrijfsleven moet door invoering van de mbo-colleges een aansluiting op het onderwijs krijgen. Door kennisuitwisseling op vakinhoudelijk niveau zijn scholen ook sneller op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Daardoor zijn bedrijven vaker bereid te investeren in de school.
Collegedirecteur aanspreekpunt voor kwaliteit
Elk college krijgt een collegedirecteur die het aanspreekpunt is voor de kwaliteit van het onderwijs, vergelijkbaar met decanen in het wetenschappelijk onderwijs. De positie van de directeur wordt wettelijk versterkt. Daarnaast zal de inspectie gaan toezien op het niveau van een mbo-college en niet meer op alleen het algemene deel van een ROC. Hierdoor wordt de onderwijskwaliteit op opleidingsniveau binnen de school transparanter.
Verschillende scholen werken nu al met het concept van mbo-colleges, zoals ROC West Brabant en ROC Midden Nederland. ROC Midden Nederland biedt twaalf mbo-colleges aan met elk een duidelijke signatuur, zoals het Automotive College, Bouw & Interieur College, het Gezondheidszorg College of het Tech College.
Samenwerkingscollege als antwoord op krimp
De komende tien jaar zal het aantal mbo-studenten in heel Nederland fors dalen. De verwachting is dat het aantal mbo-studenten in 2030 ten opzichte van nu met meer dan 62.400 (13%) daalt, o.a. als gevolg van demografische ontwikkelingen. In sommige regio’s daalt het aantal studenten met 30%. Mbo-instellingen die willen samenwerken lopen nu vaak tegen praktische problemen aan, zoals de registratie van studenten en mogelijke btw-afdracht rond de inhuur van personeel en diensten. Met de introductie van een nieuw samenwerkingscollege wil de minister voor mbo-instellingen eenvoudiger maken om samen te werken. De samenwerkingscolleges zorgen ervoor dat het opleidingsaanbod in de regio’s breed, toegankelijk en herkenbaar blijft.
bron: OCW, foto: met dank aan KWIC Den Bosch