Platform Profiel Actueel

minocwslob00221.jpg

Minister beantwoordt Kamervragen over weerstand tegen Wilhelmusplicht

5 feb 2018 | Nieuws

Onlangs beantwoordde de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media vragen Kamerlid Laan-Geselschap (VVD) naar aanleiding van het Telegraafbericht 'Christelijke scholen hebben geen zin in Wilhelmusplicht' (ingezonden d.d. 18 januari 2018).

1

Wat vindt u van de gepeilde weerstand?

De koepelorganisatie van katholiek en christelijk onderwijs Verus heeft een peiling

onder haar leden uitgevoerd over de onderwijsparagraaf in het regeerakkoord. Ik

vind het positief dat deze organisatie hiertoe het initiatief heeft genomen. Dit laat

hun betrokkenheid bij het onderwijs zien. Het valt me op dat veel van de

maatregelen uit het regeerakkoord kunnen rekenen op een positieve waardering.

Wel zijn er kanttekeningen geplaatst bij het voornemen dat alle leerlingen op

school het Wilhelmus leren.

Het kabinet vindt het belangrijk dat de kennis over onze gedeelde geschiedenis,

waarden en vrijheden wordt vergroot, zodat onze gemeenschappelijke identiteit

wordt versterkt. Het is van groot belang dat we die historie en waarden actief

uitdragen. Het Wilhelmus staat daarbij wat mij betreft niet op zichzelf. Het is een

symbool met cultuurhistorische waarde, dat bijdraagt aan een gevoel van

onderlinge verbondenheid.

2

Hoe denkt u vorm te gaan geven aan de passage van het regeerakkoord

dat kinderen op school het Wilhelmus leren, inclusief de context ervan?

In het onderwijs zou het bredere perspectief van onze (cultuur)geschiedenis en

wat ons bindt steviger terug moeten komen. Dit is onderdeel van de herziening

van het curriculum van het primair en voortgezet onderwijs. Binnenkort starten

negen ontwikkelteams met de opdracht om een voorstel te doen voor een

geactualiseerd curriculum.

Eén van deze ontwikkelteams is specifiek gericht op burgerschap. Het gaat hierbij

om de invulling van het burgerschapsonderwijs waarin de kernwaarden van onze

democratische rechtsstaat centraal staan. Hierbij past ook het denken over hoe

onze gezamenlijke identiteit een plek krijgt in het geactualiseerde curriculum en

hoe het Wilhelmus als nationaal symbool hieraan bijdraagt.

Leraren en scholen hebben een sleutelrol in dit ontwikkelproces, zodat er straks

een curriculum is dat wordt gedragen en waarbij in de praktijk ruimte is voor een

3

Wanneer wordt dit voornemen geconcretiseerd en geldt dat dan voor alle

Nederlandse scholen?

Het kabinet streeft ernaar om – op basis van de voorstellen van de

ontwikkelteams – in 2019 te komen met wetgeving voor een geactualiseerd

curriculum. Het geactualiseerde curriculum gaat gelden voor alle Nederlandse

scholen.

 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies