Platform Profiel Actueel

mjaar.jpg

M-jaar: Oriëntatiejaar op het mbo krijgt nu ook eigen lesmethode

18 jul 2021 | Nieuws

Initiatief biedt vmbo’er ruimte en tijd voor persoonlijke ontwikkeling en draagt bij aan betere studiekeuze

Op je 15e of 16e kiezen wat je wilt studeren op het mbo, dat is wat veel scholieren moeten doen. Havisten en vwo’ers kunnen na hun examen een tussenjaar nemen omdat ze niet meer leerplichtig zijn, voor vmbo’ers geldt dat niet. Als je zo jong bent, is de juiste opleiding kiezen vaak een moeilijke opgave. Elk jaar zijn er daardoor weer veel jongeren die door een verkeerde keuze voortijdig met hun opleiding stoppen en tussen wal en schip raken: je moet naar school, maar je hebt geen idee welke opleiding het beste bij je past.

Voor deze scholieren is het M-jaar opgericht: een oriëntatiejaar voor beginnende mbo-studenten om te onderzoeken wat je echt wilt. Door een bijzondere samenwerking tussen Elke van den Hout (initiatiefneemster M-jaar) en Uitgeverij Deviant verschijnt begin 2022 een lesmethode voor dit oriëntatiejaar.

Mind the Gap: voorkom uitval na het vmbo
De ‘M’ in de naam staat voor Mind the Gap. Want één op de vijf mbo’ers valt al in het eerste jaar van de opleiding uit. Verder vallen switchende mbo’ers drie keer zo vaak uit zonder diploma als niet-switchende mbo'ers. Initiatiefneemster Elke van den Hout bedacht M-jaar nadat ze haar eigen dochter op het vmbo zag worstelen met haar studiekeuze. Elke: “Op je 15e kiezen wat je later wilt worden is behoorlijk vroeg. Ik dacht, wat nou als leerlingen, die nog niet weten wat ze willen, nog niet hóeven te kiezen? Dat ze een jaar langer mogen leren, groeien, experimenteren en uitzoeken wie ze zijn en wat ze willen?

Tijd voor talent
Door deelname aan het M-jaar wordt de kans op een verkeerde keuze voor een beroepsopleiding kleiner en daarmee ook de kans op demotivatie en uitval. Jelle Pol, directeur van Uitgeverij Deviant: “Elke heeft dit oriëntatiejaar mogelijk gemaakt en er tot aan de Tweede Kamer vragen over gesteld. Ook wij vinden passend en goed onderwijs heel belangrijk. Daarom willen we er net als Elke voor vechten en aan bijdragen dat leerlingen niet uitvallen. Door M-jaar komen jongeren niet tussen wal en schip maar in de lesbanken terecht.” Uitgeefdirecteur Rieke Wynia benadrukt dat je je talenten pas kunt laten zien als je echt op de goede plek zit. “Dan moet je als tiener wel de tijd krijgen om die goede plek te vinden. M-jaar biedt de perfecte ingang om te onderzoeken wie je bent, wat je kunt, en vooral, wat je wilt. Leren is veel meer dan kennis opdoen en dat is ook in ons lesmateriaal een belangrijk uitgangspunt.”

Inhoud M-jaar - o.m. excursies
Het M-jaar vindt plaats op een mbo-instelling en bestaat uit ongeveer een derde deel leren en twee derde deel experimenteren, doen en ondervinden. De studenten gaan op onderzoek uit en krijgen ruimte en tijd voor persoonlijke ontwikkeling en het kennismaken met verschillende beroepen. Ze ontdekken welk vak bij hen past, proeven aan meerdere beroepen en gaan op excursie. Zij ontwikkelen zich op persoonlijk vlak en er is veel aandacht voor loopbaanontwikkeling. Ze doen daar heel andere vaardigheden en ervaringen op die verrijkend zijn voor hun ontwikkeling. Naast al deze activiteiten volgen ze de algemeen vormende vakken zoals Nederlands, rekenen, Engels, burgerschap en loopbaan. Het onderhouden van deze vakken is niet alleen belangrijk, maar ook een verplichting op het mbo. Afgelopen jaren bood ROC TOP al een M-jaar aan en komend schooljaar start ook mboRijnland hiermee.

Lesmateriaal M-jaar
Uitgeverij Deviant is dé uitgever binnen het mbo en om de algemeen vormende vakken tijdens het M-jaar te kunnen geven, is passend lesmateriaal voor deze vakken een must. Bovendien delen zowel M-jaar als Uitgeverij Deviant de droom van passend en goed onderwijs voor iedereen. Eén plus één is twee en dus ontstond er een samenwerking tussen beide partijen waarbij Uitgeverij Deviant het lesmateriaal bij het oriëntatiejaar ontwikkelt. Rieke: “De nadruk binnen M-jaar ligt op persoonlijke ontwikkeling en de meeste onderwijstijd moet daar naartoe gaan. Die aandacht voor de ontwikkeling van de student zal terug te zien zijn in het lesmateriaal. Dat moet naast leerzaam vooral, net als M-jaar, leuk en uitdagend zijn.”

Zie voor meer informatie ook de website van mevr E. van den Hout

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies