Platform Profiel Actueel

Leesplezier in het mbo, wat valt er te winnen?

9 mrt 2014 | Nieuws

Stel een willekeurige groep mbo-studenten de vraag hoeveel boeken ze per jaar lezen en je komt op een gemiddelde dat op één hand is te tellen. Met gemak. Het zal voor weinig mensen nieuws zijn: mbo’ers lezen niet veel en niet graag. Dat is spijtig, want leesplezier draagt in belangrijke mate bij aan lees- en taalvaardigheid.

 

Leesvaardigheid staat hoog op de agenda bij mbo-instellingen. Het referentiekader van Meijerink en het COE leesvaardigheid maken dat mbo-instellingen tijd, geld en energie steken in leesonderwijs, het aanbrengen van leesstrategieën en woordenschatontwikkeling. Interventies die inzetten op het bijspijkeren van studenten om te zorgen dat het begeerde diploma wordt behaald.

 

Minder voor de hand liggend, maar minstens zo belangrijk is aandacht voor interventies die inzetten op effecten op de lange termijn: het versterken van de leesattitude van studenten. Een positieve leesattitude, plezier in lezen ervaren en als gevolg daarvan beter leren lezen, betekent voor studenten het werken aan een succesvolle loopbaan. Amerikaans onderzoek wijst uit dat vaardige lezers makkelijker een baan vinden, een hoger salaris verdienen en betere uitzichten hebben op een succesvolle loopbaan (National Endowment for the Arts, Washington 2007). Het mbo is voor veel studenten de laatste stap in het onderwijs en de laatste kans om hun leesattitude positief te beïnvloeden. Er is werk aan de winkel dus.

 

Wat blijkt uit onderzoek?

De resultaten van wetenschappelijk onderzoek liegen er niet om. Het komt er in het kort op neer: van lezen word je slim. Studenten die in hun vrije tijd lezen en leesplezier ervaren, hebben een grotere woordenschat en scoren hoger op toetsen leesvaardigheid dan studenten die niet lezen in hun vrije tijd. Ter illustratie:

 

Lees je per dag 10 minuten, dan kom je jaarlijks zo’n 600.000 woorden tegen. Lees je 20 minuten per dag, dan kom je op een aantal van 1,8 miljoen woorden die je in een jaar tegenkomt. Twee keer zoveel lezen is dus drie keer zoveel woorden tegenkomen. En wat doet dat lezen dan voor je woordenschat, is een voor de hand liggende vraag. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je leest. Amerikaanse onderzoekers schatten dat studenten die per dag 15 minuten lezen, jaarlijks een miljoen woorden tegenkomen en hun woordenschat kunnen uitbreiden met 1.000 nieuwe woorden per jaar (leesmonitor.nu, onderzoek van Andersond e.a., 1988; Nagy e.a., 1987). Wat moet er gelezen worden om de woordenschat van studenten optimaal uit te breiden? Variatie in teksten is van belang voor het verwerven van nieuwe woorden. Het gaat om teksten waarin studenten werkelijk geïnteresseerd zijn. Zo vertrek je vanuit de motivatie van de student. Uit onderzoek van o.a. Atwell (2007) en Marzano (2004) blijkt dat wanneer interesses van studenten centraal stond bij lezen, de leesmotivatie en leesvaardigheid vooruit gingen (Vrij Lezen, CPS).

 

Tekst: Mirella Verspiek (CINOP) Het hele artikel is te lezen in de maart 2014-uitgave van mbo-vakblad Profiel

 
 

 
Meer over
 
Leerhotel Het Klooster
27 mei 2015

Pro-meeting: Wat beïnvloedt het leerplezier in het mbo?

Pro-meeting: Wat beïnvloedt het leerplezier in het mbo?

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies