Platform Profiel Actueel

Lector Loek Nieuwenhuis: Mbo kan snel veranderende arbeidsmarkt niet bijbenen

11 mrt 2014 | Nieuws

Lector Loek Nieuwenhuis: Mbo kan snel veranderende arbeidsmarkt niet bijbenen door starre KD’s en curricula
Het beroepsonderwijs legt zich te veel vast in dichtgetimmerde kwalificatiedossiers en curricula, die bovendien zijn vastgesteld op basis van informatie uit het verleden. Dat zegt Loek Nieuwenhuis in de maartuitgave van mbo-vakblad Profiel. Nieuwenhuis is sinds eind vorig jaar Lector Beroepspedagogiek aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen.

 

Hij stelt: ‘Als je focust op kennis die al bestaat, leid je in feite op voor het beroep van gisteren. Eigenlijk zouden we terug moeten naar wat Ferdinand Mertens in zijn publicatie in 1998 al aangaf: beroepsonderwijs zonder beroepen. Niet terugkijken op wat er al lang is, maar anticiperen en vooruitkijken en jongeren voorbereiden op de steeds veranderende arbeidsmarkt en economie. Dat kan onder meer door meer flexibiliteit in te bouwen in het curriculum, meer aandacht voor werkplekleren en co-makership tussen school en bedrijf. Maak jongeren ook bewust van de steeds veranderende ontwikkelingen op de werkvloer en het feit dat ze bij moeten blijven door het volgen van eventuele cursussen en opleidingen. Dan leid je ze op naar vakvolwassenheid. Dat wil zeggen dat een beginnend beroepsbeoefenaar uit moet kunnen groeien tot een ervaren en deskundige vakman.’

 

Morele ontwikkeling
Nieuwenhuis vindt ook dat de morele ontwikkeling van het vakmanschap meer aandacht verdient. De maatschappelijke verantwoordelijkheid en de keuzes die daarmee samenhangen, conflicthantering en reflectie op de stage zijn in de opleiding onderbelicht. Nieuwenhuis wil in het lectoraat onderzoeken hoe er binnen de muren van een onderwijsinstelling meer aandacht besteed kan worden aan de mores van een beroep en de reflectie daarop.

 

‘De reflectie op leerervaringen en kritische beroepssituaties die alle studenten gedurende hun stage tegenkomen, maakt dat het toekomstig beroep veel concreter wordt voor een student. Het technisch vakbekwaam maken van een student betekent nog niet dat hij weet welke maatschappelijke verantwoordelijkheden zijn toekomstig beroep van hem vragen. Kijk maar naar het voorbeeld van de bejaardenverzorgster.’ De reflectie op dit soort dilemma’s is een taak van de school. Binnen het onderwijs is weinig aandacht voor conflicthantering en dilemma’s in de beroepspraktijk, terwijl dat essentieel is voor de ontwikkeling van beroepsethiek en een professioneel bewustzijn. ‘Binnen een proeve van bekwaamheid zou er ruimte moeten zijn voor een jongere om zijn gedrag en handelingen uit te leggen in de context van zijn toekomstig beroep. Alleen is de vraag of de examenregels ruimte laten voor een dergelijk gesprek. Een discussie daarover zou ik graag willen aangaan,’ zegt Nieuwenhuis.

 

Interview: Bianca Hendriks. Het volledige artikel staat in de maartuitgave van vakblad Profiel

 
 

 
Meer over
 
Bron: TurboPhoto
24 jun 2015

Word-based learning betere match tussen mbo en arbeidsmarkt

Word-based learning betere match tussen mbo en arbeidsmarkt

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies