Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame samenleving

duo-gastcollege-lectoraat.gif

Lector Delies toont OCW de resultaten van projecten onderwijs-bedrijfsleven

28 feb 2016 | Nieuws

Een vertegenwoordiging van het ministerie van OCW bracht recent een werkbezoek aan het dubbellectoraat van Ineke Delies “Duurzame innovatie in de regionale kenniseconomie”. Het werkbezoek bestond uit drie onderdelen, met steeds wisselende gezelschappen, waarbij de bezoekers van Ministerie van OCW, MBO Raad en Vereniging Hogescholen participeerden of af en toe toehoorders waren.

Tijdens het ochtendprogramma nam Lector Ineke Delies de lectoraatsgasten mee op reis langs een aantal projecten die het gedachtengoed van het dubbellectoraat goed vertegenwoordigen. Projecten als Zorgvilla Veenoord en Woonconcept Zeijen toonden nieuwe combinaties van wonen en zorg. Bij het Fit&Fun project en het Family Event bij Geopark De Hondsrug/Hunebedcentrum is een combinatie gemaakt met toerisme en vrije tijdsbesteding (leisure). Hierin is samenwerking gezocht met Duitsland. Het ReCoMa-Lab doet onderzoek naar een onderwijsmodel waarbij op structurele wijze – in co-makership - gewerkt wordt aan vraagstukken, door onderwijs en bedrijfsleven.

Bij alle projecten staan multilevel, multidisciplinair en samenwerking tussen onderwijs en werkveld centraal. Zowel door bedrijfsleven als het onderwijs wordt deze manier van samenwerking als zeer waardevol ervaren. Het bedrijfsleven ontvangt input van studenten, die vaak toch op een andere,  frisse wijze naar de probleemstelling kijken en buiten gebaande paden denken. Mbo- en hbo-studenten doen ideeën van elkaar op, werken samen en zien wat er vanuit het werkveld wordt gevraagd. Deze  manier van werken levert waardevolle input op voor curricula van mbo en hbo, zodat afgestudeerden van de toekomst voldoen aan de wensen en eisen die werkgevers aan hun werknemers stellen.

Duo-gastcollege
Tijdens een duo-gastcollege namen Maarten de Laat, hoogleraar Open Universiteit, en lector Ineke Delies de gasten mee in de wereld van co-makership, het nieuwe samenwerken en het nieuwe leren. Beide sprekers zijn van mening dat het ‘echte leren en het echte werk’ plaatsvinden in het sociale netwerk. Twee belangrijke termen daarbij zijn sociaal leren en al doende leren. Het nieuwe leren levert een nieuwe manier van samenwerken op. Nieuw leren en samenwerken vragen om een andere structuur. De oude structuur, waarin veel is vastgelegd en gepland, staat het nieuwe leren in de weg. Daarom pleiten de sprekers voor proeftuinen, waar geëxperimenteerd kan worden met nieuwe vormen van leren en met nieuwe vormen van leiderschap.
 

 
 

 
Meer over
 
CBS: Gezondheid, relaties en werk belangrijker voo
19 mrt 2016

CBS: Gezondheid, relaties en werk belangrijker voor geluk dan geld

Geld speelt een rol bij de mate waarin mensen geluk zeggen te ervaren.
CollageOpenDagen.jpg
22 feb 2016

Jubilerend Noorderpoort wil met verbindingen de regio versterken

Jubilerend Noorderpoort wil met verbindingen de regio versterken

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies