Kennisplatform voor het ambacht van docentschap in het beroepsonderwijs

discriminatie-groepsnorm.jpg

KIS: Meerdere vormen van discriminatie tegelijkertijd aanpakken: wat werkt?

9 okt 2018 | Nieuws

Eén op de vier mensen in Nederland voelde zich in het voorafgaande jaar wel eens gediscrimineerd, zo toonde onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (2014) eerder aan. Dat zijn zeer hoge aantallen. Discriminatie komt voor op allerlei gronden en in allerlei domeinen, denk ook aan stages van studenten in het beroepsonderwijs. Discriminatie gaat van antisemitisme en homofobie tot moslimdiscriminatie. Een groot deel van de interventies op scholen, wijken of sportverenigingen, richt zich op die verschillende vormen van discriminatie. Meerdere vliegen in één klap zou je zeggen.

Maar werkt de aanpak van verschillende vormen met één interventie? Uit nieuw onderzoek van KIS - 'Meerdere vliegen in één klap' - blijkt dat dat nog niet zo eenvoudig is. 'Niet elke klap raakt alle vliegen’, zegt onderzoeker Hanneke Felten. Zij stelt: ‘Je moet vooral mensen laten ‘voelen’.’

Hanneke Felten: ‘De brede aanpak is logisch en past ook in het kruispunt-denken, mensen behoren nu eenmaal niet tot één categorie, één hokje. Maar hoe zorg je ervoor dat de gekozen aanpak ook effectief is? Dat is de vraag die we ons in dit nieuwe onderzoek stelden. Het is heel complex om een tiener te laten ervaren dat antisemitisme ook iets te maken heeft met islamfobie, of afrofobie met seksisme. Al die vormen tegelijk aanpakken is ambitieus, maar gelukkig niet onmogelijk.’

Voor meer informatie over het onderzoek naar de aanpak van discriminatie, klik hier

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies