Platform Profiel Actueel

Crossover Vitens 30-03-35.jpg

PROFIEL - Josje Damsma: 'Monteurs bind je niet met geld maar met ontwikkeling'

24 aug 2018 | Nieuws

In een CrossOvertraject leren monteurs van verschillende organisaties van en met elkaar. Juist in deze tijd van tekort aan technisch personeel is het belangrijk dat technici communicatieve vaardigheden leren. 

In de wereld van monteurs zijn er twee belangrijke ontwikkelingen gaande: ten eerste is er een toenemend tekort aan technisch personeel. Ten tweede verandert het werk van de monteurs. Er zijn natuurlijk nieuwe technologieën beschikbaar, maar belangrijker: hun werk wordt veel socialer. Klanten worden steeds mondiger, en daar moet de monteur goed mee om kunnen gaan. Ook als er een boze klant voor hun neus staat, moet de monteur hier goed op kunnen reageren. Techneuten doen logischerwijs vaak technische opleidingen , en daar is vaak minder aandacht voor communicatievaardigheden, of zelfoplossend vermogen. Hoe los je deze twee problemen in 1 klap op? Je laat de monteurs leren, zo leren ze goed te communiceren en bind je ze aan jouw organisatie.

Investeren in technisch personeel

Er is een groot tekort aan technisch personeel. Dat is overduidelijk. Onderzoek van ING schat een tekort van jaarlijks 20.000 MBO-technici. Als we niets doen dan kunnen veel bedrijven niet meer aan hun verplichtingen voldoen of kunnen ze geen opdrachten meer aannemen. Daarom is het belangrijk om te investeren in technisch personeel.  Allereerst moeten we natuurlijk zoveel mogelijk jongeren warm maken voor de techniek en nieuwe monteurs opleiden. Maar we moeten ook niet vergeten te investeren in de opleiding van de mensen die op dit moment in de techniek werken en hen binden bij de organisatie en het technische vak! Het is een grote winst als monteurs die nu werken, de techniek niet gaan verlaten.

Monteurs bind je niet met geld maar met ontwikkeling

Hoe zorgen we dat monteurs zo goed en lang mogelijk in de techniek blijven werken? Hoe bind je ze aan jouw organisatie, en jouw sector? Als een monteur een stuiver meer ergens anders kunnen verdienen, dan vertrekken ze toch in deze markt?  Niets is minder waar: uit onderzoek van de Nationale DenkTank blijkt dat bijvoorbeeld waardering, ontwikkeling en betrokkenheid bij de organisatie het belangrijkst zijn voor werknemers. Als dat goed zit, maakt die stuiver (of meerdere stuivers) ook niet meer uit. Daarom zullen we samen moeten investeren in de waardering, betrokkenheid én last but not least de ontwikkeling van monteurs.  

Werk monteurs steeds socialer

Welke ontwikkeling bied je de monteur? Er bestaat een scala aan technische opleidingen, cursussen en te behalen certificaten voor technische vaardigheden. Natuurlijk is het belangrijk dat de technische skills van de monteur up to date zijn. Maar met alleen technische vaardigheden kom je er dezer dagen niet. Waar een monteur vroeger rustig in een sleuf zijn werk kon doen, is de functie van monteur steeds socialer geworden. De monteur is namelijk het eerste aanspreekpunt van een klant. Als een monteur bijvoorbeeld internet komt aanleggen, verwacht de klant dat hij meedenkt en actief helpt. De klant verwacht dat hij even uitlegt hoe alles werkt en wat hij moet doen als er problemen zijn, en het liefst dat de monteur kan inschatten dat hij hulp nodig heeft met het installeren van internet op zijn computer. Ook bij grote graafwerkzaamheden in een straat, verwachten de bewoners dat de monteurs uitleggen waarom, en wanneer de werkzaamheden plaatsvinden. Gewoon graven zonder iets te zeggen volstaat niet meer. Kortom: deze veranderingen in de samenleving zorgen dat de monteur meer moet communiceren met de klant, en zelf moet inschatten wat er nodig is. Het vereist een communicatieve, en proactieve houding.

Monteurs leren graag van elkaar

Maar hoe bied je die ontwikkeling in communicatieve, proactieve vaardigheden dan aan? De meeste monteurs zijn niet de grootse fans van de schoolbanken. Als je ze een ‘leertraject’ aanbiedt, zullen ze niet meteen staan de springen.  Dat betekent niet dat monteurs niet willen leren, integendeel. Waar ze wel enthousiast van worden is het zien hoe hun collega’s bij andere organisaties werken, het kijkje in de keuken.  Op die manier worden ze aangesproken op hun vakmanschap. Ze willen graag weten hoe anderen het doen, zijn nieuwsgiering naar wat er bij andere bedrijven gebeurt. Daarnaast willen ze ook niet 50 jaar precies hetzelfde werk blijven doen. Ze willen zich ontwikkelen, zich verbeteren in hun werk. Laat de monteurs dus leren met, en van elkaar.

CrossOvermethode

Sinds 2014 bestaan er CrossOvertrajecten voor verschillende doelgroepen, zoals monteurs, zorgprofessionals en administratief personeel. Het gaat daarbij om het ‘samen leren’. Mensen in eenzelfde soort functie, werkzaam bij verschillende bedrijven, gaan samen aan de slag met een thema dat bij hen allemaal speelt. Dat kan bijvoorbeeld zijn duurzame inzetbaarheid, cybersecurity of de gevolgen van robotisering op het werk. Door te werken aan een inhoudelijk vraagstuk doen de deelnemers belangrijke vaardigheden op: ze leren hoofd- en bijzaken te onderscheiden, met elkaar samen te werken, creatieve ideeën te bedenken, mensen in hun organisatie te betrekken en te presenteren. De bijeenkomsten vinden plaats bij de verschillende bedrijven, zodat de deelnemers meteen een kijkje in de keuken krijgen bij verschillende organisaties.

Doordat ze in een team zitten met mensen uit andere organisaties creëer je een veilige leeromgeving, waarin ze veel durven delen over zichzelf en over hun werk. Op die manier ontwikkelen de deelnemers zich persoonlijk, inhoudelijk en leren ze skills voor het werk van de toekomst. Bovendien doen ze een netwerk op buiten hun eigen organisatie, zodat ze ook in dat opzicht meegaan in de veranderingen in de arbeidsmarkt, waar een netwerk van cruciaal belang is.

Steile leercurve van monteurs

De TechCrossOver is het CrossOvertraject voor monteurs, inmiddels hebben meer dan 100 technici van meer dan 25 bedrijven meegedaan. Tijdens het traject staat de ontwikkeling van de monteurs centraal. Zij gaan zelf aan de slag met een vraagstuk dat bij hen, en in hun organisatie, speelt. Wat opvalt uit alle CrossOvers met monteurs is de steile leercurve die de monteurs doormaken. Waar ze bij de eerste bijeenkomst nog huiveren bij het idee om te moeten presenteren, staan ze er bij de eindpresentatie allemaal trots voor hun collega’s, concullega’s en leidinggevenden te presenteren. Ze presenteren daar zelfbedachte concrete en/of originele ideeën om hun werk te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Smart Shoulder, een slim holster waarmee monteurs hun werk veiliger en slimmer maken.

Gras is altijd groener ergens anders?

Maar gaan mensen niet inzien dat het gras groener is elders door een kijkje in de keuken bij een ander te nemen? In tegenstelling: het wakkert de trots voor hun eigen bedrijf aan. Vergelijk het met het WK-voetbal. Als lid van je voetbalteam ben je trots op je eigen land (als je tenminste mee mag doen… ) Zo zijn ook de monteurs trots op hun eigen organisatie als ze vertellen wat ze allemaal doen en hoe hun bussen eruit zien. Van de ruim 100 deelnemers is maar 1 iemand bij een ander bedrijf gaan werken, en dat was bij hetzelfde soort bedrijf (ook een waterbedrijf), maar dan dichterbij zijn eigen woonplaats.

Leven lang leren voor monteurs

Een leven lang leren is er voor alle soorten beroepen, van wetenschappers tot administratief personeel, en van zorgprofessional tot monteur.  Laten we bij monteurs de in deze tijd o zo belangrijke communicatieve vaardigheden niet vergeten, en ze de kans geven om zich te blijven ontwikkelen, zodat ze zo lang mogelijk en met plezier aan het werk blijven. Het maakt de monteur gemotiveerder, zodat hij enthousiast over zijn werk vertelt, en zijn nichtje/neefje/buurjongen ook kiest voor het vak van monteur.

Auteur: Josje Damsma, partner CrossOver

Meer info: josje@projectcrossover.nl

 
 

 
Meer over
 
MAAK: tweedaagse manifestatie over makerschap als
29 sep 2018

MAAK: tweedaagse manifestatie over makerschap als basishouding in het onderwijs

MAAK: tweedaagse manifestatie over makerschap als basishouding in het onderwijs
https://ec.europa.eu/jrc/en/efsi/energy-transition
12 sep 2018

Onderwijsraad waarschuwt bewindslieden (opnieuw) voor de ernst van lerarentekorten

Onderwijsraad waarschuwt bewindslieden (opnieuw) voor de ernst van lerarentekorten
1181622.jpeg
24 aug 2018

PROFIEL- LOB en docentvaardigheden- Zelfregulerend leren in de steigers

LOB en docentvaardigheden- Zelfregulerend leren in de steigers
ProfielActueel - Sociaal Werk Summa College wil ‘v
23 jul 2018

ProfielActueel - Sociaal Werk Summa College wil ‘vonken’ in plaats van ‘vinken’

ProfielActueel - Sociaal Werk Summa College wil ‘vonken’ in plaats van ‘vinken’

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies