Platform Profiel Actueel

Jeanette Noordijk (KW1C): Kwalificatiestructuur kan en moet anders!

8 nov 2013 | Nieuws

De voorzitter van het College van Bestuur van het Koning Willem 1 College Jeanette Noordijk luidt in een interview in vakblad Profiel de noodklok over de kwalificatiedossiers. Haar bezwaar geldt de enorme overdaad aan kwalificaties en prestatie-indicatoren. De situatie is uit de hand gelopen en leidt volgens haar tot Kafkaiaanse toestanden. Ze pleit voor een sterke vermindering van de kwalificaties.

 

‘Er is momenteel een herziening gaande die sterke vertraging oploopt. Er wordt door het Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) dus wel gewerkt aan een nieuw model, maar intussen bestaan alle ruim 600 kwalificaties nog en moeten daar in het mbo onderwijs en examens op gebaseerd worden. Dat doet het mbo braaf, met als gevolg dat heel veel docenten naar beste vermogen bezig zijn zelf lesstof en examens samen te stellen, terwijl ze daar niet voor geleerd hebben. ( ) De examens in het mbo moeten bovendien voldoen aan een toetsingskader van de inspectie met eisen die niet zelden aan het onmogelijke grenzen. Daar kunnen leerlingen soms helemaal niet aan voldoen en docenten weten niet hoe ze er redelijkerwijs vorm aan kunnen geven. We lopen aan tegen Kafkaiaanse toestanden, waanzin.’
‘Een kwalificatiedossier geeft aan wat een leerlingen moet kennen en kunnen. Hij of zij moet dat laten zien aan de hand van prestatie-indicatoren, waarvan we er op ons roc meer dan 3.000 hebben. Een x-percentage moet foutloos zijn, logisch. Maar als je ziet aan welke eisen een leerling om te beginnen al moet voldoen, dan denk ik: wij leiden hier voor superwerknemers op.”

 

“Wij hebben op ons roc 230 opleidingen en 3.053 prestatie-indicatoren! We hebben al vaker gezegd dat die kwalificatiedossiers niet deugen en eenvoudiger en overzichtelijker moeten. Hoeveel is genoeg? Ik zeg: More is less. Houd daar nou mee op. En stel kwalificatiedossiers

 

en het toetsingskader pas vast als de uitvoerbaarheid daarvan in een uitgebreide testfase is vastgesteld.’ Op de vraag naar de oplossingsrichting, zegt ze: ‘De kwalificatiestructuur moet eenvoudiger en het aantal kwalificatiedossiers moet drastisch minder. In Denemarken kunnen ze toe met zo’n honderd dossiers. Waarom hebben wij er dan zeshonderd en daarnaast ook nog eens twee leerwegen? Je kan toe naar honderd tot honderdvijftig dossiers door goed te kijken naar de gemeenschappelijke basis binnen opleidingen.”

 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies