Platform Profiel Actueel

Informeel netwerkleren van leraren verdient formele erkenning

5 dec 2012 | Nieuws

Hoogleraar Maarten de Laat van de Open Universiteit  pleit in zijn oratie voor formele erkenning van het informeel netwerkleren. Leraren delen kennis onderling en gaan bij elkaar te rade om problemen op te lossen. Dit informele netwerkleren wil De Laat beter zichtbaar maken zodat het formeel kan worden erkend als  professionalisering.  Op vrijdag 7 december houdt hij zijn inaugurele rede Enabling professional development networks. How connected are you?

 

Onzichtbare processen zichtbaar maken

Wat leraren in de dagelijkse praktijk informeel met elkaar ontwikkelen en leren, blijft vaak onzichtbaar en wordt niet erkend als vorm van professionaliseren. Om netwerkleren beter zichtbaar te maken, te ondersteunen, de herkenning ervan te vergroten en de waarde die netwerkleren oplevert expliciet te maken, ontwikkelt De Laat met zijn onderzoeksgroep diverse onderzoeksinstrumenten. Ook onderzoekt De Laat hoe leraren als professionals hun relaties gebruiken om werkgerelateerde problemen op te lossen, om te leren en zich te ontwikkelen. En hoe zulke relaties zich ontwikkelen en wat ze betekenen.

 

Bottom up

Als leraren oplossingen vinden voor problemen, moet de schoolleiding deze initiatieven (h)erkennen en aanmoedigen om deze met anderen te delen. Formeel erkennen van informeel leren is iets heel anders dan het formaliseren van informeel leren. Maarten de Laat: ‘Als de schoolleiding ontdekt dat netwerkleren interessant is en besluit dat de leraren elke woensdag verplicht gaan netwerkleren, werkt het niet. Het moet ‘bottom up’ en informeel blijven. Netwerkleren leer je door het te doen, niet via voorschriften.’

 

Over Maarten de Laat

Prof. dr. Maarten de Laat (1973) werkt sinds 2010 bij LOOK (Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek) van de Open Universiteit, aanvankelijk als universitair hoofddocent. Hij werd in januari 2012 benoemd tot hoogleraar op de leerstoel ‘professionaliseren in sociale netwerken’. LOOK levert door wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek een bijdrage aan de (verdere) professionalisering door leraren. De Laat studeerde onderwijskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en promoveerde in 2006 aan de Universiteit Utrecht, op het proefschrift 'Networked Learning'. Hij is als onderzoeker zeer actief in het internationale vakgebied van 'Networked Learning, Technology Enhanced Learning en Learning Analytics' en heeft op dit terrein veel publicaties op zijn naam staan. Ook is hij onder meer staflid van het Interuniversitair Centrum voor Onderwijsonderzoek (ICO) en co-chair van de internationale Networked Learning Conference.

 

Oratie bijwonen

De Laat houdt zijn inaugurele rede 'Enabling professional development networks. How connected are you?' op vrijdag 7 december 2012 om 13.30 uur bij de Open Universiteit in Heerlen. U kunt zich aanmelden om bij de oratie aanwezig te zijn op de website van de Open Universiteit (www.ou.nl).

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies