Platform Profielactueel - beroepsonderwijs, burgerschap en (sociale) duurzaamheid

Hanzehogeschool - nieuwe onderwijsvorm voor mbo, h

Hanzehogeschool - nieuwe onderwijsvorm voor mbo, hbo en wo tbv complexe zorg

22 jun 2020 | Nieuws

Om goede zorg en ondersteuning te kunnen bieden aan mensen met complexe zorg en ondersteuningsbehoefte hebben professionals geïntegreerde kennis en vaardigheden nodig op uiteenlopende gebieden. Daarbij past een benadering die de aparte disciplines overstijgt.  Dinette van Timmeren en haar team aan de Hanzehogeschool in Groningen ontwikkelden met diverse partners een onderwijsvorm waarin diverse professies zoals verpleegkundige of fysiotherapeut samenwerken, een nieuw, interprofessioneel onderwijs waarbij studenten leren samenwerken met de cliënt en met elkaar om de cliënt de beste zorg te geven. In dit type zorgonderwijs werken studenten mbo, hbo en wo samen.

De Hanzehogeschool ontving in 2018 een subsidie voor vernieuwend onderwijs over mensen met een verstandelijke beperking. Dinette van Timmeren, hogeschooldocent aan de Academie voor Verpleegkunde van de Hanzehogeschool Groningen heeft een Comenius Senior Fellow-beurs van 100.000 euro toegekend gekregen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.

De subsidie was voor een project dat zich zou richten op het ontwikkelen van een ‘Module Healthy Ageing van mensen met een verstandelijke beperking voor (toekomstige) professionals op mbo-, hbo-, wo-niveau’. Mensen met een complexe zorg- en ondersteuningsvraag worden steeds ouder. Dat vraagt om andere zorgkennis van professionals op medisch, somatisch, psychologisch, gedragsmatig en sociaal gebied. Zorgorganisaties in Noord-Nederland die werken met mensen met een verstandelijke beperking hadden aangegeven behoefte te hebben aan interprofessioneel opgeleide professionals. Het project speelde hierop in door het ontwikkelen van de module.

Samenwerken
In de module leren studenten samenwerken met andere typen professionals met verschillende opleidingsachtergronden en -niveaus. Zo ontwikkelen ze interprofessionele bekwaamheden en leert ieder vanuit zijn eigen kracht. Door de verbinding met de innovatiewerkplaatsen, het lectoraat en de universiteit komt kennis vanuit de praktijk en de wetenschap bijeen. De (toekomstige) professionals werken met cliënten, hun netwerk/familie in interprofessionele teams en maken daarbij gebruik van elkaars kwaliteiten.

In het nieuwe interprofessionele onderwijs zitten mbo-, hbo- en wo-studenten samen in de klas en werken ze casusgericht vanuit hun eigen kennis en vaardigheden. “Op die manier leren ze samen te werken aan één plan, waarbij het belang van de cliënt voorop staat’, zegt Dinette van Timmeren. “Professionals op mbo-, hbo- en wo-niveau moeten ook op de werkvloer samenwerken. Dat leren ze op deze manier al tijdens hun opleiding.”

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies