Platform Profiel Actueel

Fenomeen ‘vakantieklassen’ breidt uit en lijkt effectief

12 mei 2014 | Nieuws

Sinds 2010 stelt OCW 95 miljoen beschikbaar voor zomerscholen, waarvan roc’s gebruikmaken om de overgang naar een nieuwe opleiding of studiejaar voor studenten soepeler te laten verlopen of beter mee te kunnen in hun opleiding. Het verwachte deelnemersaantal lijkt in 2015 te verdubbelen. Op basis van aanmeldingen kunnen 36 groepen worden samengesteld. Roc Zadkine meldt in het evaluatierapport van de vorige zomerschool verbeterde rekenprestaties met 50%. Vakblad Profiel liep vorig jaar mee met de zomerschool van roc Zadkine in Rotterdam.

 

De invoering van het referentieniveau voor taal en rekenen vormde voor roc Zadkine de directe aanleiding om vakantieklassen te organiseren. ‘Een derde kwam met grote achterstand binnen’, schetst Corry de Vries, coördinator taal- en rekencentrum en onderwijsadviseur taal van roc Zadkine, die de vakantieklassen mede organiseert. Zij constateert dat leerachterstand vaak al in het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs ontstaat: ‘Leerlingen kunnen het lestempo niet bijhouden, of vakken worden niet voldoende aangeboden.’

 

Zo sluit het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs vaak niet aan op het lesprogramma in het mbo. Daarnaast beheerst een aantal mbo-studenten het Nederlands onvoldoende, omdat ze te kort in Nederland zijn, of omdat ze thuis geen Nederlands spreken. In de vakantieklassen helpen docenten leerlingen hun vaardigheden bij te werken.

 

Op basis van leerdoelen die studenten bij de start van de zomerschool aangeven, stellen docenten een individueel leerplan op, waarbij studenten in de lesperiode een portfolio opbouwen. Individueel of in groepjes werken deelnemers aan hun eigen vaardigheden, waarbij zij docenten om uitleg kunnen vragen.

 

Of vakantieklassen daadwerkelijk tot betere prestaties leiden, wordt deze zomer op vier scholen onderzocht. In het najaar start een onderzoek, waarbij de studieresultaten van studenten die de vakantieschool hebben gevolgd, met de studieresultaten van studenten die niet van deze voorziening gebruik hebben gemaakt. Medio 2015 volgt een onderzoek naar de resultaten van de vakantieschool op lange termijn.

 

‘De rekenresultaten voor mbo’ers zijn significant verbeterd’, kan Marjan Mudde (Projectleider vakantiescholen MBO Rotterdam) alvast melden, ‘dat is gemeten op grond van een begintoets en een eindtoets. De resultaten met Nederlands zijn moeilijker meetbaar, maar studenten gaven aan dat ze ook op dat gebied iets hebben geleerd.’
Roc Zadkine meldt in het evaluatierapport van de vorige zomerschool verbeterde rekenprestaties met 50%.

 

(Lees het hele artikel in mbo-Vakblad Profiel, uitgave mei, interview: Ineke Westbroek)

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: evanst10000
25 aug 2015

EenVandaag: Scholieren nog steeds last van grote klassen

EenVandaag: Scholieren nog steeds last van grote klassen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies