Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

Exclusief – houding, gedrag en omgangsvormen van d

Exclusief – houding, gedrag en omgangsvormen van de student, kortom: etiquette!

14 aug 2019 | Nieuws

Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt en er steeds meer banen beschikbaar zijn, maar onvoldoende geschikte werknemers, is de samenwerking tussen beroepsopleidingen en leerbedrijven van groot belang. Specifieke beroepscompetenties kunnen worden aangeleerd, maar hoe zit dat met etiquette?

Door intensieve samenwerking tussen opleidingen en bedrijven kunnen vacatures deels door studenten in opleiding ingevuld worden. De inhoud, techniek en programma’s van de werkzaamheden kunnen ter plekke in de praktijk worden geleerd. Een ander belangrijk aspect is houding, gedrag en omgangsvormen: de etiquette.

“Omgangsvormen en beleefdheidsregels zijn voortdurend in beweging. Tegelijk dreigen een aantal waarden en normen in onze moderne en diverse samenleving verloren te gaan. Verder kleuren steeds meer culturen onze samenleving én werkvloer met meer talen, denkpatronen, gebruiken, competenties en talenten. Ook opleidingen en bedrijven staan dus voor de uitdaging om een antwoord te vinden/zoeken op het feit, dat zowel de studenten en de medewerkers als de contacten en klanten steeds internationaler worden. Etiquetteregels kunnen antwoord geven op vragen die ons op dit gebied in het dagelijks leven bezighouden. Als je weet hoe je te gedragen en wat er van je verwacht wordt, geeft dat een goed en vastberaden gevoel.” (Etiquette à la carte)

Professionele uitstraling

Is het nou “jij of u”? Wat is de best mogelijke begroeting om een goede indruk te maken en/of een goede indruk achter te laten? Ieder leerwerkbedrijf heeft een bedrijfscultuur. Een eigen patroon van waarden, doeleinden, normen en verwachtingen die voor het functioneren van de organisatie van belang zijn. Een bedrijfscultuur ontwikkelt zich door de jaren heen. Zo ontstaan er gedragscodes bijvoorbeeld over werktijden, kleding, houding en aanspreekvormen. Het is daarom belangrijk voor een student om, die een goede indruk op het bedrijf wil maken, moeite te doen zich te verdiepen in de bedrijfscultuur en zich daaraan ook zoveel mogelijk aan te passen.

Wanneer de dresscode van het bedrijf gerespecteerd wordt, kan er niet veel misgaan.

“Bloopers als: sandalen, korte broeken, mouwloze T-shirts, korte rokjes, te diepe decolletés of doorzichtige kleding kunnen voorkomen worden. Makkelijk te onthouden is “Als het in de winter niet gedragen kan worden, dan kan het ook in de zomer niet.''

Ook beroepsopleidingen hebben hun eigen opleidingscultuur en willen studenten goed voorbereiden op de toekomstige arbeidsmarkt. Beleefdheid en manieren hebben daarin een belangrijke functie. Het doel van etiquette is om het leven aangenamer en makkelijker te maken. Het is effectief dit onderdeel in het programma van het onderwijs op te nemen.

Voor de uitstraling van de beroepsopleiding staat een student 1-0 voor als hij of zij weet hoe zich te gedragen. Etiquetteregels hebben een praktisch nut. Duidelijke regels zorgen ervoor dat iemand zich niet ongemakkelijk hoeft te voelen, ook niet in een nieuwe of lastige situatie.

Er worden vele blunders gemaakt in zakelijke etiquette. Het gebruik van mobiele telefoons tijdens werk en vergadering, ongepaste kleding, te hard praten, niet naar elkaar luisteren, ongepaste tafelmanieren. Ook internationaal en intercultureel zijn er grote verschillen in etiquette en omgangsvormen.

Samenwerken

De student zal tijdens de beroepspraktijkvorming in het leerwerkbedrijf een divers gezelschap aantreffen van leidinggevenden en collega’s. Ieder mens is uniek, dat wil zeggen dat er geen twee dezelfde personen op deze wereld zijn. De onderlinge verschillen zie je ook terug op de werkvloer. Om met iedereen te kunnen omgaan heb je geduld, respect en flexibiliteit nodig. Van de andere kant zijn die verschillen ook nuttig……hoe saai zou het anders zijn. Het onderlinge samenwerken is belangrijk om een doel te bereiken en daar horen nou eenmaal gedragsregels en etiquette bij.

door Ria Doolaard en Yvonne van der Kroft, auteurs en trainers

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies