Platform Profiel Actueel

Gespecialiseerde-beroepen.jpg

Een effectieve invoering van mbo-kwaliteitsplannen: praktijkervaringen en tips

6 dec 2015 | Nieuws

Het afgelopen jaar volgden wij met mbo-vaktijdschrift Profiel in elke uitgave de voortgang van het proces rond de implementatie van de Kwaliteitsafspraken die zijn gemaakt tussen het ministerie van OCW en de mbo-instellingen. In het negende artikel van dit jaar komt expliciet de invoering aan bod. De Kwaliteitsplannen zijn klaar en in opdracht van de minister beoordeeld door MBO in Bedrijf. Hoe zorgen scholen nu zelf voor een effectieve invoering van de plannen en voor de borging ervan? En welke tips heeft het Ministerie van OCW hiervoor? Vaktijdschrift Profiel sprak voor de decemberuitgave met een accountmanager en een beleidsadviseur van het ministerie en met twee bestuurders van scholen.

Jeanet Pijfers is één van deze zeven accountmanagers bij de Directie MBO van het ministerie van OCW. Wat is volgens haar belangrijk voor effectieve invoering? Pijfers: ‘Als de activiteiten die in het kader van de Kwaliteitsplannen ondernomen worden, deel uitmaken van het normale bedrijfsproces, dan is de kans van slagen het grootst. Houd verzuimgesprekken met potentiële vsv’ers bijvoorbeeld, niet op tijdelijke basis of projectbasis maar structureel. Een ander punt is communicatie. Informeer teams, studentenraden en anderen geregeld over de voortgang van de plannen, laat het een agendapunt zijn bij overleggen, besteed er in een nieuwsbrief aandacht aan, etc. Dit draagt bij aan draagvlak binnen de instelling. Het moet niet uitsluitend het verhaal van het CvB zijn. Ook de informatie die wij aanleveren over het thema studiewaarde bijvoorbeeld – overzichten per crebo, niveau etc. – moet niet bij het CvB blijven maar moet doorgegeven worden aan de opleidingsteams en geanalyseerd worden.’

Het Horizon College ontving in december 2014 van de European Foundation for Quality Management (EFQM) vier sterren (maximaal te behalen sterren is vijf). ‘Waar het om gaat’, aldus René van Schalkwijk, CvB-lid van het Horizon College, ‘is dat je als school kwaliteit vooropstelt. Wij werken daar op drie niveaus aan volgens de plan-do-check-act (pdca)-cyclus: op organisatieniveau, op teamniveau en op individueel niveau. Die grijpen als het ware als tandraderen in elkaar.’

Lees het hele artikel en vorige bijdragen in de serie op onze website, klik hier

Foto: kleine mbo-opleidingen

 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies