Platform Profiel Actueel

‘Scholen die diversiteit serieus nemen zijn spekko

‘Scholen die diversiteit serieus nemen zijn spekkoper’

31 mei 2016 | Nieuws

Diversiteit is nauwelijks terug te vinden in het technisch onderwijs. Dat moet en kan anders vindt de organisatie Techniektalent.nu, een samenwerkingsverband van technische sectoren in opdracht van werknemers- en werkgeversorganisaties. Met als doel: jongeren enthousiasmeren voor de techniek en daarmee technisch talent te winnen voor de technische sectoren.

De juni-uitgave van Actuele Onderwerpen (AO) is gewijd aan het onderwerp.  Het AO licht er twee groepen uit die in het techniekonderwijs ondervertegenwoordigd zijn: meiden en migrantenjongeren. Hoe win je deze jongeren voor een loopbaan in de techniek?

Het aantal vrouwen op de arbeidsmarkt stijgt en in sommige delen van het land is meer dan de helft van de jongeren van niet-westerse afkomst. Alleen al in Amsterdam zijn 178 nationaliteiten neergestreken, en daarmee staat onze hoofdstad boven aan de wereldranglijst van culturele diversiteit. Die veranderingen zijn nog nauwelijks terug te zien in het technisch onderwijs. Terwijl in die opkomende groepen ook veel technisch talent te vinden is. Waarom zou je dat laten liggen? Deze AO-uitgave wil een stimulans voor meer diversiteit in techniekonderwijs zijn.

Diversiteit is in de samenleving van vandaag een gegeven. Wordt die diversiteit goed benut, dan leidt dat tot meer creativiteit en productiviteit. Tot een open en flexibele sfeer en verhoogde motivatie. Dat begint al op scholen, en werkt door in organisaties. Die dankzij diversiteit hun innovatievermogen vergroten en beter in kunnen spelen op hun klanten. Die vormen zelf namelijk net zo min een homogene groep.

Iliass El Hadioui, als socioloog verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam: ‘Scholen die diversiteit serieus nemen en er energie in steken, zijn spekkoper. Niet alleen omdat je zo meer potentieel talent aanboort en bredere inzichten krijgt, maar ook in economische termen. Diversiteit wordt een steeds groter onderdeel van ons bruto nationaal product: we geven ons geld uit bij het wokrestaurant met halalvlees,bij de multicultikapper. Er ontstaan allerlei nieuwe, hybride verdienmodellen in de samenleving. Het zou een gemiste kans zijn als je daar als opleiding niets mee doet.’

Behalve migrantenjongeren zijn ook meisjes sterk ondervertegenwoordigd in het techniekonderwijs. Zeker op het mbo. Op de beroepsopleidende leerweg (BOL) is het aandeel meisjes tussen 2009 en 2014 langzaam geklommen van 24,2 naar 26 procent. De beroepsbegeleidende leerweg (BBL), waarbij leerlingen 60 tot 80 procent van hun studie werken en één of twee dagen naar school gaan, staat er als meidenmagneet nog veel slechter voor. Het aandeel meisjes in zo’n traject schommelt al jaren tussen een schamele 4 en 5 procent. Terwijl er genoeg meiden zijn met technisch talent.

U kunt dit AO bestellen, klik hier

 
 

 
Meer over
 
BBC-Micro-Bit-computer-430312.jpg
11 jun 2016

BBC wil 1 miljoen groep 8-ers leren programmeren met Micro Bit

BBC wil 1 miljoen groep 8-ers leren programmeren met Micro Bit
Studentenbonden en jongerenorganisaties pleiten vo
10 jun 2016

Studentenbonden en jongerenorganisaties pleiten voor ‘bildung’ in het onderwijs

Bildung, het Duitse woord voor ‘vorming’,krijgt steeds meer gehoor onder scholieren en studenten.
kst105371_05.gif
5 jun 2016

Verus: Socialisatie en persoonlijkheidsvorming in mbo voor plek op arbeidsmarkt

Verus: Socialisatie en persoonlijkheidsvorming in mbo voor plek op arbeidsmarkt
FabLab_logo.jpg
24 mei 2016

3D-selfies printen bij ROC A12 tijdens de Gelderse Maakdagen

3D printen tijdens Gelderse Maakdagen van ROC A12
Zorg-2_0.jpg
24 mei 2016

ROC MN-stageplek ‘Living Lab’ genomineerd voor Innovatieprijs 2016

‘Living Lab’ met studenten ROC MN genomineerd voor Innovatieprijs 2016

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies