Platform Profiel Actueel

Digitalisering heeft grote invloed op sport- en beweeggedrag kinderen

16 jan 2014 | Nieuws

Digitale technologie oefent steeds meer invloed uit op het spel-, sport- en beweeggedrag van mensen. Bij nieuwe generaties beginnen de grenzen tussen offline en online sport te vervagen. Het gebruik van digitale games en ICT-middelen gaat mede bepalen hoe kinderen (voor het eerst) in aanraking komen met sport, hoe ze hun ‘sportidentiteit’ vormgeven, bewegingen aanleren of bewegingen interpreteren en vergelijken op basis van videobeelden. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Bewegen, School en Sport van Windesheim. De eerste resultaten zijn uitgewerkt in het boek ‘Van tikken naar taggen’.

‘Uit het RAAK-gesubsidieerde onderzoeksproject ‘Digitalisering in de gymles’ blijkt dat digitale games en ICT-middelen onder bepaalde voorwaarden de gymles kwalitatief kunnen verbeteren’, aldus lector dr. Ivo van Hilvoorde. ‘Een voorwaarde is dat leerkrachten bekend zijn met de technologie en in staat zijn om die te verbinden met de uitgangspunten en doelen van het onderwijs.’ Daarnaast laat het onderzoek zien dat videofeedback tijdens een gymles het tactisch leren in spelsporten en motorisch leren in bewegingsactiviteiten kan verbeteren.
Lees meer op www.windesheim.nl/vantikkennaartaggen

Bron: Windesheim

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: Berthvthul
2 jul 2015

Leerplankader Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl gelanceerd

Leerplankader Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl gelanceerd
Bron: Rathenau Instituut
23 jun 2015

Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak

Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies