Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame samenleving

Digitale app ondersteunt leerlingen en docenten ti

Digitale app ondersteunt leerlingen en docenten tijdens stageperiode

9 jul 2016 | Nieuws

Middels de met een award bekroonde applicatie App4Talent kunnen leerlingen een digitaal portfolio van werk- en stagevaardigheden opbouwen en zo aan hun competenties werken. Begeleiders en docenten krijgen inzicht in de ontwikkeling van de jongeren en kunnen hierdoor tijdig op het ontwikkelproces inspelen en bijsturen.

Maarten Walet, docent bij ROC TOP, was betrokken bij de ontwikkeling van de app tijdens de IPON – vakbeurs voor onderwijsinnovatie en ICT – de award in de categorie ‘Innovatie van het leren mbo’ won. Volgens hem biedt App4Talent scholen een mooie kans om de kwaliteit van hun beroepspraktijkvorming te verbeteren, iets waar onderwijsinstellingen vanuit de overheid de komende jaren financieel voor beloond worden. ‘Neem het bezoeken van de stageplaats door de stagebegeleider en het toezicht op de leerling vanuit school tijdens zo’n periode. Met de app gaat alleen de kwantiteit van die begeleiding al flink omhoog. Dat is goed voor de leerling, maar ook voor het contact en de samenwerking tussen scholen en bedrijven. Mbo-instellingen hebben daarmee een goede mogelijkheid om de aansluiting met de arbeidsmarkt te verkleinen.’

Capgemini bouwde de applicatie pro bono voor zorginstelling Doenersdreef Zorg en gaf daarmee invulling aan het MVO-beleid. Het consultancybedrijf liet ook hun Young Professionals meewerken, zodat zij in korte tijd veel extra werkervaring op konden doen.

Didactische vooruitgang

Jongeren verzamelen tekst en beeld in de applicatie via hun telefoon of computer. Docenten en begeleiders kunnen in de webversie competenties accrediteren en aangeven hoe de leerlingen hun taken hebben uitgevoerd. Ze kunnen real-time de voortgang van de jongeren bijhouden en hier nog tijdens het ontwikkelproces op inspelen en bijsturen. Walet: ‘De docenten die we de app in kleine proeftuinen lieten testen, zien het als een grote didactische vooruitgang binnen het huidige onderwijs. Niet alleen zien zij op afstand wat leerlingen op de stageplek doen, de stage komt ook tijdens evaluatiemomenten op school letterlijk het klaslokaal binnen. Dus niet van theorie naar praktijk, maar andersom. Op die manier kunnen leerlingen ervaringen delen en collectief van elkaar leren.’

Digitaal karakter

App4Talent vroeg ook aan leerlingen om de applicatie testen. ‘Het digitale karakter trekt jongeren direct aan’, aldus Walet. ‘Ze zijn veel liever met hun telefoon bezig dan dat ze met hun neus in de boeken zitten. Gedurende de stageperiode krijgen ze feedback van hun schooldocent. Hun zelfvertrouwen groeit wanneer ze niet alleen leerpunten meekrijgen, maar ook complimenten over de uitgevoerde werkzaamheden. Zo voelen ze zich betrokken en gewaardeerd en raken door de app geprikkeld en uitgedaagd. Doordat ze de zin inzien van hun stage, vergroot dat uiteindelijk de totale prestatie.’ Ook na de stage kunnen jongeren de app blijven gebruiken, bijvoorbeeld tijdens sollicitatiegesprekken. Walet: ‘Door potentiële werkgevers het opgebouwde profiel te laten zien van wat ze kunnen, wordt de kans op een baan groter.’

Tekst: Maaike Belder voor Capgemini. Meer informatie, www.app4talent.nl

 
 

 
Meer over
 
Frans_schouwenburg_reikt_boek_uit.jpg
29 aug 2016

Boek 'Dat kan bij ons niet' van Kennisnet over mbo en vernieuwing

Boek 'Dat kan bij ons niet' van Kennisnet over mbo en vernieuwing
53995cacdec30.jpg
19 jul 2016

ROC West-Brabant kiest Education online voor integrale onderwijsautomatisering

ROC West-Brabant education online voor integrale onderwijsautomatisering
Vmbo-Vakroute draagt in hoge mate bij tot gemotive
12 jul 2016

Vmbo-Vakroute draagt in hoge mate bij tot gemotiveerde mbo'ers

Vmbo-Vakroute draagt in hoge mate bij tot gemotiveerde mbo'ers
GevelAlkmaar.jpg
5 jul 2016

Samenwerking in Alkmaar leidt tot pilot voor keuzevak Zorg en technologie

Samenwerking in Alkmaar leidt tot pilot voor keuzevak Zorg en technologie
Online leren populairste leermethode voor de toeko
1 jul 2016

Online leren populairste leermethode voor de toekomst

Online leren populairste leermethode voor de toekomst

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies