Platform Profiel Actueel

Digitaal onderwijs op lerarenopleidingen stamt uit ‘steentijd’

22 aug 2013 | Nieuws

De programma's op de lerarenopleiding lopen een jaar of vier achter op de werkelijkheid. In het digitale landschap is dat een verschil tussen de steentijd en de moderne tijd.

Nieuwe ict-mogelijkheden, tools en devices veranderen het onderwijs. Om het onderwijs toekomstproof te maken, is ict in het onderwijs onmisbaar. Het rendement van ict in het onderwijs valt of staat met een bekwame leraar die in staat is om ict didactisch en pedagogisch verantwoord in te zetten. In de discussie rondom de kwaliteit en professionalisering van het onderwijs is aandacht voor ict-bekwaamheid van docenten dan ook cruciaal.

Het is zorgwekkend dat veel leraren nog niet in staat zijn om ict goed in te zetten - in het basisonderwijs is ca. 70% ict-bekwaam, in het voortgezet- en middelbaar beroeps onderwijs ligt dit net boven de 50%. Dit beeld wordt bevestigd door leerlingen, die aangeven dat de meeste leraren niet ict-bekwaam zijn. Tegelijkertijd wil meer dan de helft (53%) van de scholieren digitaler onderwijs. De nieuwe generatie leraren zou hierin het verschil kunnen maken. Het is echter zeer de vraag of de lerarenopleidingen de leraren opleiden voor het onderwijs van morgen, of voor dat van gisteren.

De lerarenopleiding moet met zijn tijd mee: het is noodzakelijk dat toekomstige onderwijsprofessionals beschikken over de juiste didactische digitale vaardigheden. Alleen dan weten we dat ict in het onderwijs betekenisvol wordt ingezet. Wordt de aankomende leraar wel klaargestoomd om het leren van de toekomst vorm te geven met ict? Deze vraag was voor Kennisnet aanleiding om een onderzoek te doen onder pas afgestudeerden van de pabo en lerarenopleiding. De uitkomsten van het onderzoek zijn voor Kennisnet reden om te pleiten voor meer aandacht voor ict in de lerarenopleiding. (Bron: Kennisnet)

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: fancycrave1
25 aug 2015

E-learning in (middel)grote organisaties stijgt

E-learning in (middel)grote organisaties stijgt
Leraar Vrouwelijke Onderwijs Vrouw Student Mensen, BlueOlive, CC0.jpg
30 jul 2015

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies