Platform Profiel Actueel

foto Roger en Fabienne.jpg

De rol van de producent-leverancier van het beroepsonderwijs... focus op duurzaamheid

14 jan 2025 | Nieuws

In 2019 is het Maastrichtse cosmeticahuis PUNE gestart met de rotsvaste overtuiging dat het ook echt anders moet..en kan.

Roger Perot, postdoctorale graad kwaliteitszorg is samen met Fabienne Perot, jarenlange visagie professional én een creatief en toegewijd team het make-up merk PUNE begonnen. In bijna 6 jaar van scratch naar 800 verkooppunten, zijnde schoonheidsspecialistes, kapsalons en MUA's. Tevens wordt PUNE de laatste 2 jaren in sneltreinvaart door beroepsopleidingen betrokken als hun make-up partner, zowel in Nederland, België alsook Duitsland.

We pakken het PUNE verhaal. Zij zijn als toeleverancier van beroepsopleidingen, én door de enorme groei op basis van een duurzaam gedachtegoed, een mooi praktijkvoorbeeld.

Hoe kan een merk zo snel kan groeien?
'Meerdere poten zorgen voor de stevigste tafels’ 

Eigen en eerlijke productsamenstellingen, productie in eigen beheer en een verdeling die alleen vanuit Maastricht plaatsvindt, korte lijnen, hoogwaardige kwaliteit t.o.v. een interessante prijs. Geen populaire marketingkreten maar 'meteen' alle aspecten in de producten integreren die belangrijk zijn voor mens, dier en milieu, eerlijk en transparant. Daarbij structurele ondersteuning met afsluitend een belangrijke onderscheidende factor, de integratie van duurzaam denken zoals o.a. nergens online verkoop.

Een optelsom van verschillende zaken die zowel economisch én duurzaam interessant is en die blijft zorgen voor een ongekende groei. Groot geworden door klein te blijven … en altijd denkend vanuit een lange termijn doelstelling.

Duurzaamheidgedachte the-PUNE- way
'Het mes moet minimaal aan 2 kanten snijden'

Dit is de rode draad bij iedere besluitvorming. Tijdens het oprichten heeft PUNE de duurzaamheidsuitdaging in zijn volledigheid bekeken en daarbij ook minder duurzame significante gewoontes onder de loep genomen die eigenlijk zo normaal zijn dat ze vaak voor lief worden genomen. Wil men omwille van gemak en/of plezier grote vraagstukken aangaande duurzaamheid soms gemakkelijker accepteren? De vraag stellen is hem voor velen beantwoorden.

Dus maak duurzaamheid interessant door onderscheidend vermogen te creëren, dareto-be-different.

Op deze manier wordt gezorgd voor een mooie planeet in combinatie met echte sterke Unique Selling Points voor de verkooppunten. PUNE leunt tijdens haar denkproces graag op de wijsheid van weleer en de innovatieve mogelijkheden van nu.

Concreet, wat doet PUNE anders richting duurzaamheid?
Doet PUNE wat eenieder doet, natuurlijk, ieder doet toch wat hij/zij kan.. Waar mogelijk regionaal, elektrisch, locatie en productie verduurzamen etc..daar begint het mee.

De benadering van PUNE inzake duurzaamheid gaat verder, soms eenvoudig, vaak gedurfd, zeker geen greenwashing en altijd in een breder perspectief bekeken. Door deze benadering te vertalen naar de wereld van nu en morgen ontstaat er een combinatie van een duurzaam bedrijfsmodel en onderscheidend vermogen.

Enkele praktijkvoorbeelden, op macro-niveau alsook branche specifiek.

Nergens online verkoop. Doordat PUNE make-up alleen ‘fysiek’ verkrijgbaar is bij schoonheidsspecialistes, kapsalons en MUA’s wordt de one-stop-shop gedachte getriggerd. Combineer een behandeling met de aankoop van producten die gewenst zijn. Dit heeft een niet te onderschatten duurzaamheidsvoordeel, zo wordt de negatieve footprint van ‘online’voorkomen. Online verkoop is ondanks inspanningen nog altijd zeer vervuilend maar omwille van ‘gemak’ toch vaak geaccepteerd. Door deze ‘nergens online’ strategie hebben onze verkooppunten exclusiviteit en worden hun eerdere make-up adviezen beloond met repeterende verkopen. Doordat ze geen concurrentie online ondervinden, krijgt ook de handelsgeest van de verkooppunten weer energie.

Bij de introductie is PUNE gekscherend weggezet door de media, “geen online, dat is toch niet meer van deze tijd”, mooi om te vermelden dat diezelfde media nu lovende woorden uit omdat vergaande (lees: gedurfde) keuzes inzake duurzaamheid dus wel degelijk levensvatbaar kunnen zijn. En ja, de ‘rug rechthouden’, ook tijdens covid, is de lange termijngedachte die cruciaal is en wordt gewaardeerd door verkooppunten.

Geen verplichte pakketten of afnames. Het is usance in de branche om de voorraad meerdere malen af te moeten nemen. Praktijk? Veel producten gaan de t.h.t. niet redden waardoor ze uiteindelijk bij het afval terechtkomen. Economisch en duurzaam een slecht verhaal. Bij PUNE zijn er geen verplichte afnames waardoor een verkooppunt exact kan inkopen wat ze nodig heeft, resulterend in 0% afval.

Displays, hervulbare paletjes. Stalen displays en paletjes die duurzaam zijn gemaakt en decennia meekunnen, niet gemaakt op basis van economische levensduur maar op de duur van de aarde. Waar de displays alsook de paletjes worden gevuld met refills zijn deze van aluminium. Facilitaire producten die lange tijd herbruikbaar en/of volledig recyclebaar zijn.

Ratio product-verpakking. Alleen producten in het assortiment waarvan de te gebruiken inhoud de omvang van de verpakking overschrijdt c.q. rechtvaardigt. Dus geen kleine make-up testers die voor een eenmalig gebruik zijn en relatief gezien teveel afval geven.

Na deze uiteenzetting: de rol van de producent-leverancier van het beroepsonderwijs?

Informerend, adviserend en faciliterend  Enkele voorbeelden.

What’s happening on the street? De markt vindt zijn weg. Het bedrijfsleven voelt dus direct welke trends er spelen, qua duurzaamheid maar ook andere zaken. In goed overleg tussen beroepsopleidingen en bedrijfsleven kan deze marktinformatie waar mogelijk geïntegreerd worden in de opleiding.

Een leverancier dient een beroepsopleiding flexibel te voorzien in haar behoefte op een manier die past binnen de budgettaire mogelijkheden van de beroepsopleiding. Praktijk? Iedere beroepsopleiding heeft haar eigen mogelijkheden en werkwijze waardoor maatwerk per beroepsopleiding een absoluut vereiste is.

De leverancier kan met haar ervaring vanuit de praktijk een beroepsopleiding ondersteunen in product specifiek onderricht alsook toekomstige alumni met salon ambities wegwijs maken in ‘de nieuwe wereld’.

In de praktijk blijkt dat beroepsopleidingen een sterke impact hebben op de keuzes die alumni later maken. Qua duurzaamheid maar ook andere praktische keuzes en werkwijzen. Samenwerking zoeken met de juiste leveranciers fungeert meteen als de ideale voorbeeldfunctie.  

Foto: Roger en Fabienne Perot, oprichters van Pune (foto: Pune)

 
 

 
Meer over
 
THEMA The Future of Work - (Beroeps)Onderwijs - We
16 jan 2025

THEMA The Future of Education&Work | WelzijnsEcon | Industrie 4.0 | Beroepsonderwijs

THEMA The Future of Learning&Work | WelzijnsEcon | Industrie 4.0 | (Beroeps)Onderwijs
THEMA OnlineLeren&Werken | Hybride onderwijs | Vor
14 jan 2025

THEMA Hybride leren&werken | Leeromgevingen | Methodes | Competenties

THEMA Hybride leren&werken | Leeromgevingen | Methodes | Competenties

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies