Platform Profiel Actueel

Community for Development-model veelbelovend voor mbo-stages in Zuid-Limburg

9 feb 2014 | Nieuws

Studenten van de opleiding Chemie van Zuyd Hogeschool die hun minor in het derde jaar vervullen én van het Leeuwenborgh College die stage lopen in de vorm van een Community for Development (CfD), hebben in verhouding tot studenten die individueel een opdracht uitvoeren meer het gevoel dat hun werk ‘er toe doet’. Uit de eerste pilots blijkt dat ze het gevoel hebben dat ze echte collega’s zijn in het bedrijf waar zij hun opdracht vervullen en dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen resultaten en voor dat van de anderen binnen hun community. Maar docenten vinden het moeilijker om hun rol ‘te pakken’, blijkt uit onderzoek naar de inzet van Communities for Development (CfD’s ) in het Chemie Onderwijs in Zuid-Limburg waarover mbo-vaktijdschrift Profiel deze maand publiceert.

 

De werkwijze om het leren via CfD’s te organiseren, is relatief nieuw. Hogescholen en roc’s hebben er nog weinig ervaring mee opgedaan. Onderzoek naar de effectiviteit ervan is van belang. Andere opleidingen en hun studenten zijn uiteraard geïnteresseerd in de realisatie van de gewenste leeropbrengsten. En bedrijven hebben behoefte aan een gefundeerd oordeel over de innovatieopbrengsten.

 

Een Community for Development is net als een Community of Practice (CoP) een groep personen die een intrigerende vraag, zorg, probleem of passie met betrekking tot een bepaald domein of product deelt en die hun kennis en vaardigheden wil verdiepen door middel van een continue uitwisseling hierover. Bedrijven denken dat in een community een versnelling kan optreden in het realiseren van innovaties, omdat de inzet van studenten en docenten resulteert in nieuwe inzichten en er ook meer menskracht beschikbaar komt voor innovatie. De gedachte vanuit de participerende opleidingen is dat de kwaliteit van de opleiding vergroot wordt. Dit door een betere koppeling aan de actuele en snel veranderende beroepspraktijk en de begeleiding vanuit bedrijven. Kortom een win-win situatie met betekenisvolle opbrengsten voor alle partijen (bedrijf-opleiding-student) en geringere kosten. In de eerste helft van 2012 zijn er bij Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) diverse pilots met CfD’s uitgevoerd met hbo-studenten en inmiddels zijn er ook twee CfD’s met mbo-studenten actief. Om zicht te krijgen op het leren en werken in de CfD en op de resultaten die hiermee behaald worden, zijn de eerste pilots geëvalueerd. De projecten in de CfD die door CHILL worden geïnitieerd moeten bijdragen aan het oplossen van een concreet innovatievraagstuk. Maar ze moeten ook zo worden ingericht dat er door de projectleden voldoende geleerd kan worden. In de praktijk blijkt het lastig om deze doelstellingen met elkaar te combineren. Met name de leerdoelstellingen hebben de neiging ondergesneeuwd te raken.

 

Het onderzoek geeft inzicht in de communityvorming en het functioneren daarvan. Het geeft vooral aangrijpingspunten voor verdere ontwikkeling en verbetering en vormt een uitstekende basis voor verdere optimalisatie van deze innovatieve vorm van onderwijs. Aanbevelingen zijn vooral gedaan op het gebied van verbetering van de faciliteiten, het scheiden van beoordeling en begeleiding en het verhelderen van de diverse rollen binnen de communities.

 

Bron: Goes-Daniels, M. & Van der Klink, M. (2013). Rapportage. Onderzoek inzet Communities for Development (CfD’s ) in het Chemie Onderwijs. Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL), Heerlen: Zuyd Hogeschool. Bron: Profiel vakblad

 
 

 
Meer over
 
Trein2, Ryanne Smit, CC0.jpg
3 aug 2015

Reiskostenregeling voor minderjarige mbo'ers in Limburg

Reiskostenregeling voor minderjarige mbo'ers in Limburg

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies