Platform Profiel Actueel

500_circulairecarrieres3.jpg

Circulaire carrières en hybride docenten gaan tekort techniekdocenten oplossen

30 jan 2018 | Nieuws

Circulaire carrières en hybride docenten. Dat is de oplossing voor het tekort aan techniekdocenten in het vmbo en mbo. Nienke Meijer van Fontys en Doekle Terpstra van het Techniekpact presenteerden in Eindhoven op 29-1 hiervoor een plan aan de onderwijsministers. “We moeten meer mensen uit het bedrijfsleven naar het onderwijs halen”, aldus Meijer.

De instroom van studenten voor het vak techniekdocent neemt al jaren af. Een nieuw potentieel - ervaren werknemers uit bedrijven die voor de klas willen staan - zou de oplossing kunnen zijn. Dat kan door ‘circulaire carrières’ te promoten, waarbij werknemers afwisselend voor een bedrijf werken en voor de klas staan. Volle zaal in het Klokgebouw.

Of door ‘hybride docentschap’. Daarbij geven vaklui een paar dagen per week les op een school en de andere dagen werken ze weer in hun bedrijf.

Maar hoe trek je mensen uit het bedrijfsleven naar de schoolbanken? Want ze moeten natuurlijk wel hun lesbevoegdheid halen. Uit onderzoek van het Plaform Bèta Techniek blijkt dat 40 procent van de werkenden best zou willen lesgeven. Maar een volledig docentschap trekt hen niet. Ze willen liever een carrière binnen een bedrijf combineren met lesgeven. Ook zien ze op tegen het halen van de onderwijsbevoegdheid.

 
 

 
Meer over
 
aventus x.jpg
6 feb 2018

Aventus over de vraag: Wat is er echt nodig voor een toekomstbestendig mbo?

Aventus over de vraag: Wat is er echt nodig voor een toekomstbestendig mbo?
liggend_Homepage_rapport.jpg
3 feb 2018

Medewerkers industrie stellen zich open en leergierig op: Laat de robots maar komen!

Medewerkers industrie stellen zich open en leergierig op: Laat de robots maar komen!
nro x.jpg
25 jan 2018

Praktijkgericht Onderwijsonderzoek…wat vind jij? - een nieuwe digitale consultatie

Praktijkgericht Onderwijsonderzoek…wat vind jij? - een nieuwe digitale consultatie

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies