Platform Profielactueel
ben-mullins-oXV3bzR7jxI-unsplash.jpg

Blog Docentschap in het beroepsonderwijs - Kennis- & ervaringsoverdracht als ambacht

24 nov 2020 | Nieuws

Deze blog bericht in jaaroverzichten vanuit en over het ambacht van docentschap in het beroepsonderwijs - de kunst van overdracht van kennis, ervaring en vakwerk  in theorie en praktijk
 
November 2020
  • How Do I Deal With Cheating in the Age of Zoom?
    The New York Times 21 nov 2020 by Kwame Anthony Appiah |
  • NRO Symposium hoger onderwijs: Nieuwe richtingen na de pandemie?
    NRO website 12 nov 2020
    Het NRO organiseert op 15 januari 2021 een online symposium. Verschillende experts gaan aan de hand van 6 thema’s met elkaar in gesprek over hun visie op het hoger onderwijs ná corona.
  • Hoe de Tech Campus van ROC Midden Nederland werkt aan gepersonaliseerd leren: inspiratie voor de onderwijspraktijk
    ECBO 10 nov 2020 |
    De Tech Campus van ROC Midden Nederland is volop bezig met de ontwikkeling van gepersonaliseerd onderwijs. In dit proces ontwikkelde ECBO samen met ROC Midden Nederland een scan voor deze vorm van leren. 
  • De docent opnieuw uitgevonden
    Website Pascal Koole 8 november 2020 | 
  • Gevoel van onmacht bij leraren om kansenongelijkheid te kunnen tegengaan
    Profielactueel 2 nov 2020
    Een studie van Bazalt Groep-DUO  
Oktober 2020
  • Flinke stijging aanmeldingen pabo’s bij Fontys
    Fontys Hogeschool - 28 okt 2020
    Fontys Hogeschool Kind en Educatie en De Nieuwste Pabo staat in de belangstelling. Met een groei van 34,4% ten opzichte van vorig studiejaar is een stijging te zien, die in lijn is met de landelijke ontwikkelingen (+33,5%). De groei bij Fontys wordt mede veroorzaakt door een verbreding van het opleidingsaanbod. Dit studiejaar werden maar liefst drie nieuwe opleidingsvarianten geïntroduceerd, namelijk Pabo-ALO, Pabo Jonge Kind Specialist en Pabo University Psychologie.
  • Focus op lesgeven, doe al het andere later of online'
    De Algemene Onderwijsbond 29 okt 2020
  • Docenten Summa College nemen het initiatief en pakken leerachterstanden aan
    Profielactueel 28 okt 2020 
  • (Beter) Leren te leren en te voelen: De introductie van een "wellbeing" module binnen het hoger onderwijs
    NRO onderzoeksproject
  • De ontwikkeling en evaluatie van werkvormen voor complexe samenwerkingen
    NRO onderzoeksproject - looptijd 1 augustus 2021 tot 31 juli 2021
  • Vergrijzing lerarenkorps - Taskforce aanpak lerarentekort - Spanje spant de kroon
    Website Profielactueel – okt 2020 
  • Teachers: Leading in crisis, reimagining the future
    THEMA World Teachers Day (5-12 okt 2020). Een verbijsterend feit uit de openingsceremonie: De wereld heeft een tekort van 69 miljoen leraren! 
    Gezamenlijke verklaring UNESCO, UNICEF en ILO

De Dag van de Leraar, de Nederlandse variant van de internationale World Teachers Day / Internationale Dag van de Leraar valt in de Nationale Onderwijsweek en is een gedenkdag voor het werk en de rechten van alle leraren. De Dag van de Leraar zag in 1966 het licht op initiatief van UNESCO, UNICEF en de ILO (the International Labour Organization and Education International). Zeker in dit jaar van de pandemie is het een dag om stil te staan bij het werk van leraren en de miljarden leerlingen en studenten over de hele wereld. Voor een half miljard studenten in gebieden zonder internet is dat onmogelijk en wordt nauwelijks onderwijs gegeven. 

September 2020

  • Her en der een verbetering, prima, maar wijzig niet teveel
    Profielactueel Blog Docenten AOb-studie sept 2020

Augustus 2020

Juni 2020

  • Governance in het mbo tijdens en na corona
    TIAS en ECBO juni 2020
    Auteurs: Marc Vermeulen, Jose Hermanussen & Morris Oosterling, m.m.v. Margriet van der Sluis & Theo Camps - Het rapport
    Er zijn inmiddels signalen dat we de eerste fase van de crisis achter ons laten. Daarbij overheerst een gevoel dat deze crisis zo ingrijpend is dat we niet meer terugkeren naar de tijden van voor corona. In een recent paper van Sneader en Singhal1  wordt precies dit geadresseerd. Zij onderscheiden vijf stappen om uit deze crisis naar het ‘nieuwe normaal’ te komen: 1. Resolve: acute problemen oplossen, crisismanagement; 2. Resilience: volhouden, overleven, eindjes aan elkaar knopen; 3. Return: normale operatie weer opstarten; 4. Reimagine: herbezinnen, lessen leren; 5. Reform: hervormen.

    Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs
    Profielactueel 13 juni 2020 | Exclusief
    Door dr. Mariola Gremmen, onderwijskundige aan de Avans Academie 

2019

  • Start Up 1-2: een leertraject dat niet als school voelt 
    Vaktijdschrift Profiel februari 2019
    door Jantje Timmerman, onderzoeker en onderwijsadviseur, en Erica Wijnands, docent-onderzoek en docent verpleegkunde

2018

  • DUO-VO-studie: Ongewenst gedrag van docent-collega’s komt veel voor
    Profielactueel 28 nov 2018 |
    Bijna een kwart (23%) van alle ondervraagde docenten is in de afgelopen 12 maanden geconfronteerd met ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden. Van de docenten die hun eigen sociale veiligheid met een 6 of lager beoordelen, is maar liefst 58% hiermee geconfronteerd. Deze groep heeft vaker te maken met verbale intimidatie/geweld door collega’s of leidinggevenden (51%) en met pesten (23%) dan docenten die hun eigen sociale veiligheid met een 7 of hoger beoordelen.

2017

  • Aan de slag met collegiaal leren! - Carlijn van Diepen  
    Vaktijdschrift Profiel pdf - april 2017 
  • Master - Excelleren in een passende omgeving
    Vaktijdschrift Profiel februari 2017
    Leontien Kragten is strategisch onderwijspartner bij ROCMN. Zij studeerde juni 2016 cum laude af als Master Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.
    Bevordering van excellentie in het onderwijs is in Nederland al langer “hot”, maar niet in het mbo. Daar komt verandering in.

2016

  • THEMA MBO - Docenten opleiden
    Vaktijdschrift Profiel uitgave april 2016
  • Samenwerkende teamsVaktijdschrift Profiel - februari 2016 
    Joke van der Meer 
  • Masterstudie - Werken aan autonome motivatie 
    Vaktijdschrift Profiel febr 2016 
    Stoffel Biesterbosch is docent op het CIOS Goes-Breda (SCALDA) in Zeeland. Hij diplomeerde in oktober 2013 als Master of Sports aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
    De meeste studenten zijn gemotiveerd om te sporten maar de motivatie om verslagen te maken en sportlessen voor te bereiden is vooral bij tweedejaars studenten minder aanwezig

2015

  • Stilstaan bij contactprocessen - Vaktijdschrift Profiel - april 2015 
    door Marcel van Maanen, senior adviseur bij Hobeon, Ben Claessens, hoofdredacteur van Profiel Producties
  • Onderwijs draait om teamverantwoordelijkheid - Vaktijdschrift Profiel - mei 2015
    door Patricia Brouwer en Carlos van Kan, onderzoekers bij het expertisecentrum beroepsonderwijs ECBO
  • Laat docenten vooral van elkaar leren
    Vaktijdschrift Profiel - juni 2015
    door Ton Remeeus, directeur Stichting Praktijkleren 
  • Professional in balans
    Vaktijdschrift Profiel - april 2015 
    door Edda Heijting en Steef Peters, Heijting Weerts Groep
  • De professionele identiteit van de docent 
    Vaktijdschrift Profiel - april 2015  
    door Ellen Klatter, lector bij Hogeschool Rotterdam én Fontys Hogescholen in Eindhoven en voorzitter Sectorale Vernieuwingscommissie Techniek
  • Focus op werkplekbegeleiding
    Vaktijdschrift Profiel - april 2015
    door Charlotte Cannegieter, docentenopleider aan het Centrum voor Nascholing
  • Eenheid in verscheidenheid 
    Vaktijdschrift Profiel - mei 2015
    Joke van der Meer 
  • HRM - Een beeld zegt meer dan duizend woorden 
    Vaktijdschrift Profiel - maart 2015
    Piety Runhaar, Universitair docent ‘Professionele ontwikkeling van docenten’ aan de Leerstoelgroep Educatie- en Competentiestudies van de Wageningen Universiteit. 
    Sinds 2009 leidt de Wageningen Universiteit tweedegraads leraren op. Tussentijds en aan het einde van de minor brengen studenten hun visie op het leraarschap letterlijk in beeld, met een tekening.
  • HRM - Hoe verdelen we de taken
    Vaktijdschrift Profiel - februari 2015
    Waar staan we in het mbo met teamontwikkeling en waar zou HRM als eerste op moeten inspelen? 
    door Piety Runhaar, Machiel Bouwmans en Renate Wesselink, werkzaam bij de Leerstoelgroep Educatie en competentiestudies, Wageningen University

2014

  • ‘Leren met de Next generation’: minder met hoofd, meer met hart en handen
    Profielactueel 6 okt 2014 |
    In het project ‘Leren met de Next Generation’ hebben Windesheim en zes Drentse scholen voor voortgezet onderwijs geprobeerd de contouren te schetsen van het onderwijs van de toekomst.
  • Opleiden in de school - 
    Vaktijdschrift Profiel - mei 2014
    door Marloes van Bussel en Linda Medendorp werkzaam bij CINOP. Met medewerking van Tineke Mouthaan, schoolopleider ROC Nijmegen en Jan Wannink, schoolopleider Amadeus Lyceum.
  • Docent wil zeggenschap over het eigen vak terug - 
    Vaktijdschrift Profiel - april 2014  
    door Ben Claessens, hoofdredacteur-uitgever Platform Profielactueel
    Interview met Marjolein Held, docent aan het Koning Willem I College en voorzitter van de BVMBO 

2013

  • Wat is een goed functionerend onderwijsteam?
    Vaktijdschrift Profiel pdf - okt 2013 
    door T. Bruining - Een goede leraar staat of valt met de kwaliteit van het team van waaruit hij werkt. Een goed team is voor een leraar de broedplaats waarin de leraar in het beroepsonderwijs zijn vakmanschap en meesterschap kan ontwikkelen.
  • Docent in het beroepsonderwijs - Jongleren tussen onderwijs en beroepspraktijk -VaktijdschrifProfiel - april 2013
    door Ben Claessens, hoofdredacteur-uitgever Platform Profielactueel
    Interview met prof. dr. Elly de Bruijn, lector Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht en werkzaam aan de Universiteit Utrecht

Foto: Ben Mullines - Unsplash

 

 

 

 
 

 
Meer over
 
downloaden (1).png
24 nov 2020

ROCvA-Flevoland en HBO Drechtsteden geven impuls aan ‘leven lang ontwikkelen’

ROCvA-Flevoland en HBO Drechtsteden geven impuls aan ‘leven lang ontwikkelen’
Blog Millenial-Gen Z - Studenten in het mbo-hbo
24 nov 2020

Blog Millenial-Gen Z - Studenten in het mbo-hbo

Blog Studenten hbo-mbo - Millenials-Gen Z & het beroepsonderwijs en hun toekomst
Vista-studenten Logistiek in contact met de wereld
13 nov 2020

Vista-studenten Logistiek in contact met de wereld van de armoede

Vista-studenten Logistiek in contact met de wereld van de armoede

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies