Platform Profiel Actueel

Beroepsonderwijs wil terug naar de kern

17 apr 2014 | Nieuws

In het onderwijs groeit de weerstand tegen de eisen die vanuit de overheid en de maatschappij worden gesteld. Zo vinden veel docenten dat de nadruk op toetsen een eenzijdig appèl doet op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Dat meldt KPC Groep. De urennorm wordt ervaren als onzinnige eis. Het inspectiebezoek leidt in veel gevallen tot het afvinken van lijstjes. “Natuurlijk moet de basiskwaliteit op orde zijn, maar stilaan groeit het aantal voorbeelden waaruit blijkt dat het systeem leidend is geworden voor wat er gebeurt op school”, zegt Maartje Reitsma, adviseur bij KPC Groep. Er is een groeiende behoefte om terug te keren naar kernvraag: van wie en voor wie is het onderwijs?
 
Heft in eigen hand
Dat de roep om het anders te doen steeds harder klinkt, bleek uit de overweldigende belangstelling tijdens de CVI conferentie van 2 en 3 april jongstleden voor de door KPC Groep geinitieerde keynote van Wouter Hart en Jan Rotmans en voor de aansluitende verdiepingsconferentie die KPC Groep verzorgde. Het programma had als insteek: Onderwijs zoals het bedoeld is!? De boodschap van de keynotesprekers dat het onderwijs onder externe druk en regelzucht soms af lijkt te drijven van waar het voor is bedoeld, werd duidelijk herkend.
(bron: KPC Groep)
 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies