We zijn wat we delen© - Kennis & Informatie Online Platform Beroepsonderwijs

Anne Frank School – de beste school van….. Duitsland

4 jun 2013 | Nieuws

Anne Frank School – de beste school van….. Duitsland

De beste school van Duitsland staat sinds 3 juni jl. in Bragteheide, in Schleswig Holstein en heet Anne Frank Schule. Uit handen van niemand minder dan Bondskanselier Angelika Merkel ontvingen leraren en leerlingen van de school maandag 3 juni in Berlijn de Deutsche Schulpreis ter waarde van 200.000 euro,

De Duitse Schoolprijs is een initiatief van de Robert-Bosch Stichting en de Heidehof Stichting. De Anne Frank School was een van de vijftien genomineerde scholen. De jury keek naar drie aspecten: onderwijskwaliteit, het schoolkimaat en de omgang met veelzijdigheid. Schoolleidster Angelika Knies had in haar dankwoord en in de reacties naar de media veel lof voor docenten én leerlingen, want het geheim van de school is dat de leerlingen niet onderdoen voor de docenten.

Het type school heet  ‘eenheidsschool‘, de leerlingen zijn tussen de 10 en 20 jaar oud, ze blijven bij elkaar in de klas en ondersteunen elkaar, er vanuit gaande dat ieder de ander iets te leren heeft en dat ieder in staat is de ander te ondersteunen. Meer of minder begaafdheid is geen reden voor verwijzing naar aparte groepen . Wie talenten heeft of zich op bepaalde terreinen verder wil ontwikkelen, krijgt daartoe de ruimte. De school investeert in pedagogiek en heeft een routeplan voor beroeps- en levensorientatie ontwikkeld. Door de stimulans en het versterken van sleutelkwalificaties worden de leerlingen voorbereid op het beroepsleven. In het vijfde jaar  begint de werkelijke beroepsorientatie met de zoon/dochter dagen waarbij de leerlingen de werkplek van hun ouders bezoeken. De school heeft een breed netwerk van bedrijven en organisaties waarop het kan steunen.

Het leren kennen van de eigen kracht en zwaktes is een belangrijk uitgangspunt. In het zevende jaar wordt via observaties een analyse gemaakt die als basis dient voor de beroeps- en levensontwikkeling. De laatste twee jaar (9 en 10) bevatten programma’s Fit for live en Fit for Job, als voorbereiding op de periode na school. 

De school wil leren tot uitdaging voor het leven maken. Het individu onderwijzen en daarbij tegelijk bewust maken van zijn of haar rol en aandeel in de gemeenschap, dat is de rode draad. In de afgelopen tien jaar zijn er geen leerlingen uitgevallen en heeft iedereen de schoolloopbaan goed kunnen afsluiten. 

Volgens schoolleidster Knies is het fictie bij een leerling op basisschoolleeftijd al een bepaalde leerloopbaanprognose aan te praten. Leerlingen bij wie dat gedaan is, blijken in de meeste gevallen in de praktijk een hoger niveau te kunnen behalen. "Kinderen hebben nu eenmaal tijd en kansen nodig en geen vroegtijdige lade waar je ze in stopt", zegt mevrouw Knies.

Ze herinnert aan het protest toen de school begin jaren negentig startte. Het doel was een “school voor allen“. Leerlingen zouden allemaal samen, als één groep de middelbare schoolperiode volgen, ongeacht het advies van de basisschool. De school gaf de leerling de eerste drie jaar geen cijfers maar ontwikkelingsvoortgangsverslagen, pas na drie jaar kwamen de eerste toetsen en cijfers. Zitten blijven kon niet en inplaats van klassikaal onderwijs werd gewerkt met projecten. De protesten en boze brieven in de kranten waren niet van de lucht. Met slechts één stem meerderheid kreeg de school het groen licht van de lokale overheid. Het geluid dat de school ‘gekloonde eenheidsleerlingen‘ zou afleveren, is allang verstomd. De Anne Frank School is tot voorbeeld voor Duitsland geworden. De aanmelding is enorm, de school hanteert een lotingsysteem.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies