Platform Profiel Actueel

Albeda & Mondriaan over robotisering: we richten o

Albeda & Mondriaan over robotisering: we richten ons op wat de robot niet kan!

1 nov 2016 | Nieuws

Is er straks nog werk voor gediplomeerden op mbo 2, nu computers hun banen overnemen? In sectoren zoals haven, industrie en administratie dreigt werkloosheid onder laagopgeleiden. Hoe spelen opleidingen hierop in? Vakblad Profiel bezocht het Albeda College en het ROC Mondriaan en sprak met docenten voor een antwoord op deze vragen.

Handmatig inkloppen? Kaartenbakken? Hoe ging dat ook weer? Werksoorten verdwijnen in dit digitale tijdperk. Computers nemen banen over, vooral van laagopgeleide administratieve krachten.

Landelijk UWV-onderzoek naar werkgelegenheid wijst uit dat veel uitvoerend werk in deze sector op lager of middelbaar niveau overbodig wordt. Tussen 2008 en 2012 verdwenen bijna 90.000 administratieve banen, een krimp die volgens het UWV de komende jaren zal doorzetten.  De veranderende arbeidsmarkt vergt een ander soort werknemer, die moet beschikken over ‘21th Century Skills’.

Is het lastig om opleidingen voor laagopgeleide mbo’ers aan te passen aan de nieuwe eisen? ‘Valt mee, het gebeurt al’, vertelt Carla Chappell, onderwijsmanager Secretarieel en Administratief aan het Rotterdamse Albeda College. Zij is al drie jaar bezig leerlingen om te vormen tot werknemers met deze ‘skills’. ‘Skills, dat is goed met mensen kunnen omgaan, zelf initiatief nemen, kunnen samenwerken en netwerken, geen negen tot vijf mentaliteit, klantgerichtheid, adviseren, vragen beantwoorden en mensen ontvangen. Vaardigheden die een computer niet kan overnemen.’

Verbreding opleidingen

Als antwoord op de digitalisering verbreedt het Albeda de administratieve opleidingen op alle niveaus.  Om niveau-2-studenten de kans te bieden een eigen bedrijf op te zetten, focust het Albeda op ondernemersvaardigheden, sinds drie jaar opgenomen in de keuzedelen. In nauwe samenwerking met het bedrijfsleven ontwikkelt de sectie Secretarieel en Administratief een leerwerkplaats, met de bedoeling opdrachten binnen te halen. ‘Het voldoet niet meer om niveau-2-studenten achter de simulatie te zetten’, weet Chappell, ‘Feedback via echte opdrachten leert hen verantwoordelijkheid. Ze mogen fouten maken waarvan ze leren.’

Voor bestelling van het Vakblad Profiel met dit artikel, klik hier

Auteur: Ineke Westbroek

Foto: Albeda College

 

 
 

 
Meer over
 
Arcus College en VGZ bieden werklozen scholing en
20 nov 2016

Arcus College en VGZ bieden werklozen scholing en een baangarantie

Arcus College en VGZ bieden werklozen scholing en een baangarantie

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies