Kennisplatform voor het ambacht van docentschap in het beroepsonderwijs

IMG_5707 x.jpg

10 jaar Clipjesfabriek - De stagiaire als mediaprofessional

5 nov 2018 | Nieuws

De Clipjesfabriek is door het ministerie van OCW en SBB verkozen tot het beste leerbedrijf voor mbo-studenten van de provincie Flevoland in de sector ICT en creatieve industrie. Hun motiviatie: “Door studenten te helpen opleiden, leveren zij een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vakmanschap. De toekenning van het ministerie is een fantastisch cadeau, juist nu wij onze tiende verjaardag vieren. Overigens is het niet alleen dat wij stagiaires helpen, stagiaires helpen vooral ons. Dat zijn belangrijke redenen waarom de Clipjesfabriek trakteert met een symposium op donderdag 8 november a.s. over stagiaires als mediaprofessionals.

Door Jelle Koolstra, directeur Clipjesfabriek

Elk bedrijf is geïnteresseerd in snel lerend, jong talent, opgeleid in de nieuwe tijd met alle mediavaardigheden die daar bij horen. Maar het valt nog niet mee om dat talent ook daadwerkelijk binnen te halen. Elk bedrijf wil namelijk graag jong talent, maar niet elk bedrijf is enthousiast over stagiaires. ‘Want hoe moet je die onervaren jongelui de traditionele vaardigheden aanleren? En hoeveel moet je in die stagiaires investeren om er rendement van te hebben?’ Voor veel bedrijven zijn stagiaires jongeren die dingen nog niet weten, maar het gaat om een nieuwe generatie, opgegroeid met de nieuwe media. Die media hebben invloed op 'alles'; productie, relaties, werving, marketing, aftersales... kortom; voor de toekomst van elk bedrijf van levensbelang. En met die nieuwe media zijn die stagiaires niet ‘onervaren’, integendeel. Als je ze op hun mediakracht inzet zijn ze ervaringsdeskundig en 'goud' waard.

 Jelle Koolstra

Dat klinkt simpel maar dat is het nou ook weer niet. Zo blijkt uit de praktijk. Als je stagiaires als young professionals in wilt zetten vraagt dat iets van het onderwijs èn het bedrijfsleven. In de Clipjesfabriek lopen elk jaar vijfentwintig (!) jonge mensen stage. De helft uit het mbo, de andere helft uit het hbo. De Clipjesfabriek zet ze in als young, experienced, early adopting professionals. En daar worden de stagiaires blij van. Ze delen namelijk wat ze weten en leren sneller dan een professional kan uitleggen. Daarvoor heeft de Clipjesfabriek een methodiek ontwikkeld; in begeleiding, workshops en tutorials. Praktisch, pragmatisch en efficiënt, want de Clipjesfabriek is geen charitatieve instelling: er moet winst gemaakt worden.

De Clipjesfabriek, sinds 2008, viert op donderdag 8 november haar tiende verjaardag. En alles wat dit bedrijf groot heeft gemaakt, wordt gedeeld tijdens het symposium: De stagiaire als mediaprofessional! Verplichte kost voor het bedrijfsleven en het onderwijs. Met een hoog amusementsgehalte. Presentaties en workshops, animaties en video’s op het snijvlak van onderwijs en bedrijfsleven vanuit het perspectief van de student. Wij geven een overzicht van de workshops waarbij de kennis gedeeld wordt die 10 jaar Clipjesfabriek heeft opgeleverd.

Maak van je medewerkers ambassadeurs in je contentstrategie

Erwin Eijpe is een rasondernemer in video en social; gedreven, gepassioneerd en efficiënt. Studeerde ooit aan het ROC van Amsterdam, liep stage bij de Clipjesfabriek, werd projectleider en daarna zelfstandig ondernemer. Erwin geeft een workshop Employee advocacy. Dat is het betrekken van je medewerkers bij het verspreiden van content. Het is een relatief nieuwe manier om het bereik te vergroten en de achterliggende doelen van de contentstrategie - zoals thought leadership - waar te maken. Best logisch, aangezien een medewerker zijn ‘peers’ persoonlijk kent en daarmee het meest geloofwaardig is als verspreider daarvan.

Kortom: grote kansen voor bedrijfsleven en zeker voor het onderwijs.

Hoe beroepsgericht is het beroepsonderwijs?

Hendrik Postma is een onderwijsman met essentiële ervaring in het bedrijfsleven. Hij doorliep mbo, hbo en universiteit op het gebied van media, serious games en interactiviteit. Hij gaf in de pioniersfase leiding in de Clipjesfabriek en is sinds vier jaar docent aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Hij vertelt hoe het onderwijs meer reflectiemiddelen kan inzetten dan het A4, hoe video daar een uitgelezen manier voor is. Verder vraagt hij zich af of wij als beroepsopleidingen nog wel dienstbaar zijn aan het werkveld?

Wat kan het werkveld van het onderwijs leren en andersom.

Mediaondernemer onder te grote druk

Tessa van der Neut is een veelzijdig en gepassioneerd videograaf. Deed de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Liep stage bij de Clipjesfabriek, werd projectleider, ging verder als freelancer. In haar (en ons) mediavak werk je veel alleen, blijk je voor alles verantwoordelijk, wil je alles wel aanpakken… Tessa verloor de focus en was een gezonde balans kwijt. De arts noemt dat in sommige gevallen een ‘burn-out’. Tessa vertelt hoe zij zich wist te herpakken en de rol van mindfulness daarin.

Lessen die essentieel zijn voor een gezondere mindset voor ondernemers.

Video om ‘te faken en te fucken’

Cas Grooten liep vijf jaar geleden stage bij de Clipjesfabriek en maakt nu animaties, korte montages en ‘videofucks’ voor onder andere Zondag met Lubach, De Kwis en Cojones. Cas werkte mee aan de grote successen met soms wel een miljoen views. Hoe werkt dat? Hoe kan dat? Hoe mag dat?

Cas geeft een workshop over videofucks en fake news.

Voortschrijdend inzicht

Marc de Hond is een multitalent; tv-presentator, ondernemer, schrijver, theatermaker en topsporter. Jelle Koolstra was tot 2008 eindredacteur van de NCRV en hij liet het jonge talent Marc in 1999 debuteren op 3FM. Marc de Hond zal dat toelichten en ook een deel van zijn nieuwe theatervoorstelling presenteren: 'Voortschrijdend Inzicht'.

Het practoraat Sociale Media

Jorick Scheerens (Mediacollege Amsterdam) en Jelle Koolstra bedachten en organiseerden in 2012 het practoraat Sociale Media. Het werd een praktische werkplaats voor het gebruik van video’s en sociale media. Dit eerste practoraat kreeg veel navolging; er zijn zes jaar later tientallen practoraten, van Groningen tot Maastricht. Jorick licht toe hoe dat succes tot stand is gekomen, wat de charme is van video in de sociale media en wat de voordelen zijn van het concept ‘Clipjesfabriek’.

De methode van de Clipjesfabriek

Zelf vertel ik het verhaal van een succesvol bedrijf met mediaprofessionals. De grootste mbo- en hbo-instellingen en gerenommeerde bedrijven (Manpower, Dell) zijn op 8 november aanwezig om vragen te beantwoorden waarom dit werkt.

Foto’s: Jeanic Smits

Zie ook de aankondigingsclip voor de ’Conferentie 10 jaar Clipjesfabriek’ op 8 november a.s., klik hier

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies