Platform Profiel Actueel

'Tweerichting-socialisatie' kan uitval jonge docenten tegengaan

5 mei 2014 | Nieuws

Het aantal startende leraren dat vroegtijdig het onderwijs verlaat is al jaren veel te hoog. Schattingen lopen uiteen van 25 procent van de leraren die het onderwijs binnen 5 jaar verlaat tot 30 procent die er binnen 3 jaar de brui aan geeft. Traditioneel is het de nieuwe docent die zich via de opleiding en training dient aan te passen aan het vak, zowel qua competentie als door voorbereiding aan wat betreft de omgeving waar hij of zij gaat les geven.
De oorzaak hiervan kan deels liggen in het feit dat de nieuwe en moderne docent zich teveel aan bestaande structuren moet aanpassen en voor de eigen visie onvoldoende of geen gehoor vindt. Dat schrijft universitair docent aan de Wageningen Universiteit ‘Professionele ontwikkeling van docenten’ aan de Leerstoelgroep Educatie- en Competentiestudies van de Wageningen Universiteit en columnist Piety Runhaar in het mbo-vakblad Profiel.  
Hoge uitval brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, het is ook slecht voor de kwaliteit van het onderwijs (leraren komen immers niet optimaal tot bloei) en heeft een negatieve impact op het imago van het beroep.
Er zijn veel initiatieven om de begeleiding van startende leraren te verbeteren, zoals begeleiding die er vooral op gericht is dat de docent zich aan de omgeving aanpast. Maar aan het belang van een goede wisselwerking wordt weinig aandacht besteed. Terwijl juist de frictie die leraren kunnen ervaren tussen wat zij zelf ‘gewoon’ vinden en datgene dat binnen de school als vanzelfsprekend gezien wordt, en wanneer dit niet bespreekbaar gemaakt kan worden, tot frustratie kan leiden die vroegtijdige uitval tot gevolg heeft. Universitair docent Runhaar: "Doordat nieuwkomers met een frisse blik de school bekijken, vormen zij een belangrijke katalysator van reflectie op de bestaande gang van zaken binnen de school en zijn zij zo een belangrijke bron van leren. Socialisatie wordt zo tweerichtingsverkeer. De startende leraar groeit in het vak, vormt zijn of haar identiteit en vindt zijn of haar weg binnen de schoolorganisatie, terwijl de collega’s leren hoe zaken ook anders aangepakt kunnen worden."
(bron: mbo-Vakblad Profiel

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies