Voor docentschap beroepsonderwijs in een rechtvaardige, veilige en circulaire samenleving

nos xx.jpg

De jonge generatie staat op – onderwijs en toekomst reiken verder dan de schoolmuren

15 feb 2019 | Nieuws

Het zegt veel over de samenleving dat het hele land spreekt van ‘klimaatspijbelaars’. Er is geen sprake van spijbelen. Degenen die verder durven kijken dan de muren van hun systemen en quasi veilig condities zijn de jongeren die de straat op gaan (het zijn bovendien geen scholieren maar bezorgde mensen). De jonge generatie laat zich horen, in binnen- en buitenland. Met recht. Zie de rampzalige toestand van het klimaat en het getreuzel wereldwijd.

Een kop van NRC, 26 januari jl:

Hoe Nederland opwarmt en de neerslag extremer wordt – klik hier

Smeltende ijskappen en gletsjers, een stijgende zeespiegel, krachtigere orkanen en overstromingen: we kennen de waarschuwingen over de gevolgen van klimaatverandering. Maar wat merken we er nú al van in Nederland?

Een brief op de opiniepagina van NRC Next de dag ervoor heeft als titel:

Lui Europa, sta op en verdedig je vrijheid!

Een pleidooi om de democratische waarden tegen het radicale populisme te beschermen. Vul voor vrijheid ook maar ‘’klimaat’’ in.

En in The Washington Post van 6 februari jl

The glaring hole in Trump’s address: Climate change

 Trump wakkerde in zijn uitgestelde State of the Union van  februari jl vooral de polariteit in het land aan maar niet een ander heet hangijzer: de klimaatverandering.

The New York Times had de dag voor de State of the Union nog deze kop:

Rising Temperatures Could Melt Most Himalayan Glaciers by 2100 – klik hier

En dat dit:

Links en rechts verdeeld over scholieren die voor klimaat spijbelen,  klik hier

De jongeren verdedigen hun toekomst. Wat anders kun je doen als je het oneindig getreuzel en gemier ziet bij regeringen? Hoe geweldig. De jonge generatie wordt zich bewust, staat op en vraagt het onmogelijke, namelijk het opgeven van bepaalde verworvenheden om het klimaat en daarmee hun toekomst te redden! Is dit niet wat we van hen vragen: in de paar jaren van tamelijk star onderwijs waarin alles bedacht, en uitgetekend  is en alles gecontroleerd wordt? Zelfstanddigheid. Verantwoordelijkheid. Ondernemerschap. We houden leerlingen en studenten jarenlang in toom terwijl we na de diploma-uitreiking de volle zelfstandigheid en eigen intitaief van hen verwachten! Onderwijs en het zelfstandig burgerschap na de opleidingen staan daarin haaks op elkaar. Is opleiden in feite niet meer dan een vak leren? Het is jezelf als mens ontdekken, als burger, de groei van het besef dat er een eigen en een gezamenlijke toekomst is waaraan je gaat werken. Maar aan dat besef, het bewustzijn dat we leven in een democratie die zorg behoeft, dat we leven op een planeet die zorg behoeft, wordt te weinig aandacht besteed. Terwijl alles wat we doen, ook in het onderwijs, daarop van invloed is. Jongeren hebben dat in dit geval begrepen. Ze maken gebruik van een democratisch recht om op te komen voor de planeet en hun toekomst.  Ze eisen hun eigen toekomst op. Terecht! 

De wereld had allang elektrisch kunnen rijden. Al 20 jaar geleden vroeg ik me af wat voor belemmeringen er zijn, anders dan onwil. Waarom geen paar miljard per jaar in research stoppen? Maar nee, de olie- en autolobby achtte de tijd nog niet rijp. De jongeren van nu spijbelen niet. Zij doen wat alle andere generaties – behalve de betrokken wetenschappers – nalaten: opkomen voor hun toekomst. Die staat namelijk op het spel. Niet morgen, maar nu!

Wat te denken van deze kop, 2 dagen geleden op de NOS site:

Kustlijn opgeven en het hogerop zoeken, dat is een plan B bij zeespiegelstijging – klik hier

ps. Profiel Actueel werkt samen met o.a. Duurzaam MBO voor meer bewustwording in het beroepsonderwijs rond thema's als verduurzaming van opleidingen, milieu en klimaat.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies