Platform Profiel Actueel

Ben Column.jpg

Profiel wensen/to-do-;lijstje voor de bewindslieden OCW

22 okt 2017 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur Profiel

Aan de nieuwe OCW-bewindslieden

Van harte gefeliciteerd met uw benoeming. Mijn wensen/to do-lijstje voor u ziet er als volgt uit:

  • Vertrouw de medewerkers in het onderwijsveld. Ten volle;
  • Bezoek veelvuldig de onderwijssectoren;
  • Bezoek veelvuldig bedrijven in de onderwijssector – uitgeverijen, ict bedrijven, leveranciers etc;
  • Beperk u vooral tot het bieden van de voorwaarden en maak heldere afspraken;
  • Geef hen op basis daarvan de ruimte om zelf zorg te dragen voor het onderwijs en de ontwikkeling daarvan zodat ze er ook de verantwoordelijkheid voor kunnen dragen;
  • Bevorder de contacten tussen onderwijs en uw ambtenaren;
  • Schenk aandacht aan een optimale afstemming – zowel tussen de beroepssectoren vmbo-mbo-hbo – zodat de schuttingen geleidelijk gaan verdwijnen;
  • Schenk aandacht aan de beroepspraktijkvorming (bpv), een veld waar nog veel te winnen valt als het gaat om afspraken met stageplekken, niveau van praktijkbegeleiding en de communicatie tussen school en praktijk;
  • Schenk aandacht aan samenleving, burgerschap en burgerschap, aan de omgang met elkaar, het besef dat we samen één planeet bewonen waarvoor we met elkaar verantwoordelijkheid zijn;
  • Onderzoek de last van de huidige studiefinanciering voor studenten en pas deze waar nodig aan;
  • Vergeet ‘’excellentie’’, ga in plaats daarvan uit van de individuele vermogens, kwaliteiten, wensen en behoeften, zonder onnodig discriminerend onderscheid;
  • Bevorder de aandacht in lessen en scholing voor de afstemming leerling-omgeving, wat van belang is om de leerling vertrouwd te maken met zichzelf en die omgeving;
  • Heb aandacht voor een gezond school- en stagewerk-klimaat;
  • Bevorder differentiatie in docentenfuncties, met name in de onderwijsteams;
  • Bouw differentiatie in studietrajecten in. Niet elke leerling is even  snel in leren of weet even goed welke richting te kiezen. Studies naar de (mis)match leren-werk en de gezondheid van leerlingen tonen de gevolgen aan van een te eenduidige aanpak en gebrek aan zicht op het individu;
  • Heb oog voor het welzijn en welbevinden in het beroepsonderwijs, zowel voor docenten, leerlingen alsmede voor de mensen in de facilitaire en ondersteunde diensten;
  • Bevorder de begeleiding van leerlingen;
  • Stap af van de 1000 uren norm;
  • Schenk meer aandacht aan ‘leren leren’ en omgaan met informatie;
  • Beperk de dagelijkse schooluren tot max 5-6 uur;
  • Bevorder de afstemming in de regio;
  • Bevorder het onderwijskundige ambacht.

Tot zover enkele punten. Ik wens u en uw omgeving een gedenkwaardige, dienstbare en vruchtbare bewindsperiode toe, een hartelijke groet

Ben Claessens, hoofdredacteur

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies