Platform Profiel Actueel

Ben Claessens

Kwaliteit: resultaten behaald in het verleden...

8 dec 2014 | Column | Ben Claessens

Weinig thema’s lijken zo uitgekauwd als ‘’kwaliteit’’. Maar niets is minder waar. U en ik zijn de belangrijkste voorwaarden om kwaliteit te leveren én te ervaren. Het is op praktische wijze uiting geven aan wat we doen en denken. Met name de wijze waarop dit gebeurt is essentieel. Het is geen kwestie van zomaar iets doen. In feite is het wat je doet en denkt de hoogst mogelijke kwaliteit geven en jezelf daarvoor verantwoordelijk weten.

Antwoord willen geven op de vraag wát nou precies kwaliteit is, voelt als het naderen van ‘iets’ dat wijkt als je er naar reikt. Het laat zich amper vatten. Laten we eens kijken naar de sportsector. Een voetballer kan zichzelf niet ‘in vorm’ brengen, het gebeurt gewoon, en als het gebeurt spreken we van kwalitatief hoogstaand voetbal. Bij nadere beschouwing kun je misschien beter zeggen: de voetballer ontstijgt de beknellende vorm, is ervan bevrijd en kan zich in de situatie laten leiden door…de situatie. De bal, de voetballer, de tegenstander, het vormt op dat moment één geheel en de balbehandeling gaat als het ware vanzelf. Jarenlange oefening, zorg, slijpen, vallen en ontstaan werpen uiteindelijk hun vruchten af.

Kwaliteit ontstaat dus als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Ook in het mbo. Komen tot kwaliteit vraagt om te beginnen zorg en aandacht voor wat we omhanden hebben, de ontwikkeling van vakbekwaamheid en vaardigheid maar ook het kennen van de eigen verantwoordelijkheid en je verantwoordelijk weten voor wat je doet en denkt. Hier geldt: resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Kwaliteit realiseren is de lastige, ongevraagde, ja soms ronduit irritante en tegelijkertijd zo bijzondere en uitdagende uitnodiging die het leven ons elke dag opnieuw voorhoudt, telkens weer, in de duizend dingen die we omhanden hebben. We zijn nooit klaar.

Ben Claessens

 

 

 
Meer over
 
8 apr 2015

Vrienden

Vrienden
2 mrt 2015

Individuele gelijkheid is een feit

Individuele gelijkheid is een feit
9 feb 2015

Kwaliteit begint bij ieder van ons

Kwaliteit begint bij ieder van ons
19 jan 2015

Leraar, maak jezelf zichtbaar

Leraar, maak jezelf zichtbaar
4 jan 2015

De student zien als bron voor kennis en inspiratie

De student zien als bron voor kennis en inspiratie
8 dec 2014

Er 'moet' heel veel

Er 'moet' heel veel
24 nov 2014

2015 - Jaar van de kwaliteitsplannen

2015 - Jaar van de kwaliteitsplannen
1 nov 2014

Onverantwoorde besteding van belastinggeld

Onverantwoorde besteding van belastinggeld
28 okt 2014

Ware diplomatie

Ware diplomatie
9 okt 2014

Dag van de leraar: Hoe procedures de docent ketenen en frustreren

Dag van de leraar: Hoe procedures de docent ketenen en frustreren

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies