Platform Profielactueel
Blog Docentschap&Beroepsonderwijs - Vakbekwaamheid

Blog Docentschap&Beroepsonderwijs - Vakbekwaamheid in kennis-&ervaringsoverdracht

15 jan 2021 | Nieuws

Deze blog bericht in jaaroverzichten vanuit en over het ambacht van docentschap in het beroepsonderwijs - de kunst van overdracht van kennis, ervaring en vakwerk  in theorie en
praktijk.
 
Actueel 
  • Verbeter je (online) voorlichting
    Youngworks jan 2021 |
    Hoe zorg je ervoor dat je voorlichting goed aansluit bij de behoeften en interesses van potentiële studenten? Waarmee begin je? Hoe maak je verbinding? Hoe bouw je je verhaal op; wat vertel je wel, en wat niet? En wat willen studiekiezers eigenlijk weten?
Algemeen
  • Spiritualiteit in het onderwijs - Google Boeken
    Eburon Delft 2011 | door Laia van Aalsum
  • Expertisecentrum Kritisch Denken | ROC Midden Nederland
    Download hier het boekje 'Kritisch Denken'
    Het Expertisecentrum Kritisch Denken (ECKD) is een praktische partner voor docenten(teams) om de ontwikkeling van kritisch denken in het beroepsonderwijs een serieuze plek te geven. 
  • Belang van Toptraject volgens studentencoach Amber Morren
    Youtube |
    Amber Morren ging vanaf het vmbo naar het mbo en daarna maakte zij de overstap naar het hbo. Ze had hierbij geen begeleiding vanuit het Toptraject. In dit filmpje vertelt ze waar zij tegen aan liep en waarom begeleiding vanuit het Toptraject juist zo essentieel is om een goede overstap (van mbo naar hbo) te maken.

2021 

Januari 

  • Focus op wat werkt in je persoonlijke leiderschapsgedrag in het onderwijs.
    Linkedin 10 jan 2021 | Jacqueline Blaak
  • Hoe ervaren juffen en meesters de eerste thuiswerkdag? "Het is echt even wennen"
    RTV Oost 4 jan 2021 |
  • Nieuwjaarsnacht - Hulpverleners (wederom) op meerdere plekken belaagd
    NOS 1 jan 2020 | Toch vuurwerk op veel plaatsen ondanks verbod
    Redactie Profielactueel: Wanneer beginnen overheden en scholen in het najaar eindelijk met een gerichte voorlichting aan leerlingen en hun ouders? We schreven er in vorige jaren in diverse columns over.
    • Een prangend burgerschapsthema – het absurde geweld tijdens de Nieuwjaarsnacht
      Profielactueel Column 4 jan 2019 |
    • Geweld met Nieuwjaar – de Kamer pakt het thema pas na het Kerstreces op!
      Profielactueel Column 11 jan 2017
  • Schaam je diep!!! – hulpverleners lopen gevaar door vuurwerk
    Linkedin 1 jan 2020 | Ismail Aghzanay, Teamleider Comenius Beroepsonderwijs Capelle | Leraar v/h Jaar 2018 R'dam
    Artsen en verpleegkundigen lopen al maanden op hun tenen, hulpverleners lopen gevaar voor eigen leven en zoveel andere burgers die het risico lopen om verminkt te raken en/of dodelijke gevolgen te ondervinden van iets wat wordt bestempeld als 'vuurwerk', maar wat in feite gewoon bestempeld kan worden als levensgevaarlijke, geïmporteerde, illegale 'bommen'. (ps. dit bericht werd bijna 1500 keer bekeken op ons Linkedin-account)
  • Flexibel onderwijs: Hoe Saxion Parttime School het vormgeeft
    Saxion jan 2021 |
    Het Educator Planbord is een tool waarmee studenten hun modules per studiejaar inplannen. In het Planbord zien de deeltijdstudenten van Saxion welke modules zij kunnen volgen. Ook is te zien op welke Saxion locatie en in welke periodes een module te volgen is.
  • Voor de Agenda: Viering 6 jaar lectoraat Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers
    Aeres Hogeschool 27 jan 2021 - 28 jan 2021
    Het lectoraat Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers bestaat zes jaar en dat willen we graag met u vieren! Op woensdag- en donderdagmiddag 27 en 28 januari 2021 worden er verschillende begeleide online activiteiten georganiseerd door Niek van den Berg, Arjen Nawijn, Sara Albone en Hanneke Maassen.

2020

December 

  • Former gang member is named Missouri's Teacher of the Year
    CNN 12 dec 2020 | 
    Darrion Cockrell hated school as a child, as he navigated the the foster care system. He joined a gang by age 10. But with the help of the educators around him, Cockrell worked his way up and eventually became a teacher himself -- one of the best in Missouri, in fact.
  • Emoties lopen op — Verhalen uit de klas van Juf Maxe
    Blogs
  • TopDocent 2020 Maud van den Beuken wordt op handen gedragen
    Gilde Opleidingen 10 dec 2020 |
    We hebben een winnaar! Vandaag heeft Maud van den Beuken te horen gekregen dat zij TopDocent 2020 is van Gilde Opleidingen. Gefeliciteerd, Maud! Studenten zijn lovend over haar: “De lessen zitten goed in elkaar. Ze luistert goed als wij iets te vertellen hebben. Ze leeft mee en is altijd vrolijk.”
  • ‘Je wilt dat ze verder komen dan dat zij zelf voor mogelijk houden’
    Profielactueel Column 7 dec 2020 | door Funda Sarioglu, leraar in opleiding ROC Mondriaan
    Een van de redenen waarom ik in het docentschap heb gekozen, is omdat ik mijn kennis met anderen wil delen, studenten wil helpen in hun groei en om hun de juiste motivatie te geven. Zelf heb ik niet veel motivatie gehad van mijn docenten.
  • Promotie: Ouderbetrokkenheid ook in het mbo belangrijk
    Open Universiteit  5 dec 2020 |
    De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor ouderbetrokkenheid in het middelbaar beroepsonderwijs. Lange tijd is gedacht dat de invloed van ouders bij jongvolwassenen beperkt is. Zelfredzaamheid was het uitgangspunt. In hoeverre is ouderbetrokkenheid eigenlijk belangrijk voor mbo-studenten? Lisa Boonk, promovenda aan de Open Universiteit, deed onderzoek naar deze vragen in het ROC van Twente, waar zij tevens werkzaam is als onderwijskundige. Uit het onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid ook in het mbo van belang is.
  • Gisteren kreeg ik van mijn 27 fantastische studenten de bevestiging dat ik nog wil blijven doen wat ik doe.
    Linkedin 3 december 2020 door Mireille van Woerkom, Ervaren LC docent/ Coördinator bij Albeda & Eigenaar bij Van Woerkom Onderwijsontwikkeling
    Zij schreef: ‘Soms vraag ik mij af of ik nog wil blijven doen wat ik doe; een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van studenten in het mbo. Gisteren kreeg ik van mijn 27 fantastische studenten de bevestiging dat ik nog wil blijven doen wat ik doe. Ze verrasten mij met een kaart met liefdevolle berichten en mooie cadeaus. Dit als dank voor mijn begeleiding in hun examenjaar. Wat een enorme waardering voor mijn werk en goed om hier even bij stil te staan! Voor de studenten doe ik het, en blijf ik het doen!’

November 

  • Minister: Bij docenten zijn studentenwelzijn en werkdruk de grootste zorgen
    zorgkrant.nl 25 nov 2020 |
    Minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven in de kamerbrief over de gevolgen van covid-19: Het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs worden hard geraakt door maatregelen die zijn getroffen om het covid-virus terug te dringen. Dit is vooral zichtbaar bij het welzijn van studenten, de werkdruk van medewerkers, de beschikbaarheid van stages, leerbanen en praktijklessen. De studievoortgang en de onderwijskwaliteit blijven door de enorme inzet van studenten, docenten en overig onderwijspersoneel tot nu toe nog op niveau, maar dat neemt de zorgen voor de toekomst niet weg.
  • Podcastserie Interculturele Pedagogiek
    Universiteit Leiden 23 nov 2020 | door Judi Mesman
    De podcastserie Interculturele Pedagogiek is ontwikkeld door Judi Mesman voor het vak Interculturele aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening binnen de Opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij interviewt in deze serie professionals werkzaam in het brede jeugdveld. Met als centrale vraag: Wat moeten alle afgestudeerde pedagogen weten over interculturele aspecten van werken met kinderen en gezinnen?
  • De begrenzing van passend onderwijs | Passend Onderwijs in Almere
    Passendonderwijs-almere 23 nov 2020 |
    Onderzoekers constateren dat het draagvlak voor passend onderwijs bij leerkrachten aan het afnemen is. Er zijn sinds de invoering zeker resultaten bereikt, maar dat leerkrachten daar te weinig van merken. Bij hen overheerst het gevoel dat zij zich zwaarder belast voelen door leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Ze hebben het gevoel dat ze daar te weinig voor kunnen betekenen en dat leidt tot frustratie.
  • How Do I Deal With Cheating in the Age of Zoom?
    The New York Times 21 nov 2020 by Kwame Anthony Appiah |
  • NRO Symposium hoger onderwijs: Nieuwe richtingen na de pandemie?
    NRO website 12 nov 2020
    Het NRO organiseert op 15 januari 2021 een online symposium. Verschillende experts gaan aan de hand van 6 thema’s met elkaar in gesprek over hun visie op het hoger onderwijs ná corona.
  • Hoe de Tech Campus van ROC Midden Nederland werkt aan gepersonaliseerd leren: inspiratie voor de onderwijspraktijk
    ECBO 10 nov 2020 |
    De Tech Campus van ROC Midden Nederland is volop bezig met de ontwikkeling van gepersonaliseerd onderwijs. In dit proces ontwikkelde ECBO samen met ROC Midden Nederland een scan voor deze vorm van leren. 
  • De docent opnieuw uitgevonden
    Website Pascal Koole 8 november 2020 | 
  • Gevoel van onmacht bij leraren om kansenongelijkheid te kunnen tegengaan
    Profielactueel 2 nov 2020
    Een studie van Bazalt Groep-DUO  
Oktober 
  • Flinke stijging aanmeldingen pabo’s bij Fontys
    Fontys Hogeschool - 28 okt 2020
    Fontys Hogeschool Kind en Educatie en De Nieuwste Pabo staat in de belangstelling. Met een groei van 34,4% ten opzichte van vorig studiejaar is een stijging te zien, die in lijn is met de landelijke ontwikkelingen (+33,5%). De groei bij Fontys wordt mede veroorzaakt door een verbreding van het opleidingsaanbod. Dit studiejaar werden maar liefst drie nieuwe opleidingsvarianten geïntroduceerd, namelijk Pabo-ALO, Pabo Jonge Kind Specialist en Pabo University Psychologie.
  • Focus op lesgeven, doe al het andere later of online'
    De Algemene Onderwijsbond 29 okt 2020
  • Docenten Summa College nemen het initiatief en pakken leerachterstanden aan
    Profielactueel 28 okt 2020 
  • (Beter) Leren te leren en te voelen: De introductie van een "wellbeing" module binnen het hoger onderwijs
    NRO onderzoeksproject
  • De ontwikkeling en evaluatie van werkvormen voor complexe samenwerkingen
    NRO onderzoeksproject - looptijd 1 augustus 2021 tot 31 juli 2021
  • Vergrijzing lerarenkorps - Taskforce aanpak lerarentekort - Spanje spant de kroon
    Website Profielactueel – okt 2020 
  • Teachers: Leading in crisis, reimagining the future
    THEMA World Teachers Day (5-12 okt 2020). Een verbijsterend feit uit de openingsceremonie: De wereld heeft een tekort van 69 miljoen leraren! 
    Gezamenlijke verklaring UNESCO, UNICEF en ILO

De Dag van de Leraar, de Nederlandse variant van de internationale World Teachers Day / Internationale Dag van de Leraar valt in de Nationale Onderwijsweek en is een gedenkdag voor het werk en de rechten van alle leraren. De Dag van de Leraar zag in 1966 het licht op initiatief van UNESCO, UNICEF en de ILO (the International Labour Organization and Education International). Zeker in dit jaar van de pandemie is het een dag om stil te staan bij het werk van leraren en de miljarden leerlingen en studenten over de hele wereld. Voor een half miljard studenten in gebieden zonder internet is dat onmogelijk en wordt nauwelijks onderwijs gegeven. 

September 

  • Her en der een verbetering, prima, maar wijzig niet teveel
    Profielactueel Blog Docenten AOb-studie sept 2020

Augustus 

Juni 

  • Governance in het mbo tijdens en na corona
    TIAS en ECBO juni 2020
    Auteurs: Marc Vermeulen, Jose Hermanussen & Morris Oosterling, m.m.v. Margriet van der Sluis & Theo Camps - Het rapport
    Er zijn inmiddels signalen dat we de eerste fase van de crisis achter ons laten. Daarbij overheerst een gevoel dat deze crisis zo ingrijpend is dat we niet meer terugkeren naar de tijden van voor corona. In een recent paper van Sneader en Singhal1  wordt precies dit geadresseerd. Zij onderscheiden vijf stappen om uit deze crisis naar het ‘nieuwe normaal’ te komen: 1. Resolve: acute problemen oplossen, crisismanagement; 2. Resilience: volhouden, overleven, eindjes aan elkaar knopen; 3. Return: normale operatie weer opstarten; 4. Reimagine: herbezinnen, lessen leren; 5. Reform: hervormen.

    Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs
    Profielactueel 13 juni 2020 | Exclusief
    Door dr. Mariola Gremmen, onderwijskundige aan de Avans Academie 

2019

  • Start Up 1-2: een leertraject dat niet als school voelt 
    Vaktijdschrift Profiel februari 2019
    door Jantje Timmerman, onderzoeker en onderwijsadviseur, en Erica Wijnands, docent-onderzoek en docent verpleegkunde

2018

  • DUO-VO-studie: Ongewenst gedrag van docent-collega’s komt veel voor
    Profielactueel 28 nov 2018 |
    Bijna een kwart (23%) van alle ondervraagde docenten is in de afgelopen 12 maanden geconfronteerd met ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden. Van de docenten die hun eigen sociale veiligheid met een 6 of lager beoordelen, is maar liefst 58% hiermee geconfronteerd. Deze groep heeft vaker te maken met verbale intimidatie/geweld door collega’s of leidinggevenden (51%) en met pesten (23%) dan docenten die hun eigen sociale veiligheid met een 7 of hoger beoordelen.

2017

  • Aan de slag met collegiaal leren! - Carlijn van Diepen  
    Vaktijdschrift Profiel pdf - april 2017 
  • Master - Excelleren in een passende omgeving
    Vaktijdschrift Profiel februari 2017
    Leontien Kragten is strategisch onderwijspartner bij ROCMN. Zij studeerde juni 2016 cum laude af als Master Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.
    Bevordering van excellentie in het onderwijs is in Nederland al langer “hot”, maar niet in het mbo. Daar komt verandering in.

2016

  • THEMA MBO - Docenten opleiden
    Vaktijdschrift Profiel uitgave april 2016
  • Samenwerkende teamsVaktijdschrift Profiel - februari 2016 
    Joke van der Meer 
  • Masterstudie - Werken aan autonome motivatie 
    Vaktijdschrift Profiel febr 2016 
    Stoffel Biesterbosch is docent op het CIOS Goes-Breda (SCALDA) in Zeeland. Hij diplomeerde in oktober 2013 als Master of Sports aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
    De meeste studenten zijn gemotiveerd om te sporten maar de motivatie om verslagen te maken en sportlessen voor te bereiden is vooral bij tweedejaars studenten minder aanwezig 
  • De jongens tegen de meisjes
    Vaktijdschrift Profiel mei 2016 | door Mark Levels, Barbara Belfi en Rolf van der Velden
    Hoe staat het met prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in het mbo? Het mbo heeft in de laatste jaren tenslotte ook een transitie ondergaan naar een meer studentgerichte leeromgeving in de vorm van het competentiegerichte onderwijs (cgo). Het huidige onderzoek wijst uit dat ook in het mbo, jongens het slechter zijn gaan doen dan meisjes, na de overgang naar het cgo.

2015

  • Stilstaan bij contactprocessen - Vaktijdschrift Profiel - april 2015 
    door Marcel van Maanen, senior adviseur bij Hobeon, Ben Claessens, hoofdredacteur van Profiel Producties
  • Onderwijs draait om teamverantwoordelijkheid - Vaktijdschrift Profiel - mei 2015
    door Patricia Brouwer en Carlos van Kan, onderzoekers bij het expertisecentrum beroepsonderwijs ECBO
  • Laat docenten vooral van elkaar leren
    Vaktijdschrift Profiel - juni 2015
    door Ton Remeeus, directeur Stichting Praktijkleren 
  • Professional in balans
    Vaktijdschrift Profiel - april 2015 
    door Edda Heijting en Steef Peters, Heijting Weerts Groep
  • De professionele identiteit van de docent 
    Vaktijdschrift Profiel - april 2015  
    door Ellen Klatter, lector bij Hogeschool Rotterdam én Fontys Hogescholen in Eindhoven en voorzitter Sectorale Vernieuwingscommissie Techniek
  • Focus op werkplekbegeleiding
    Vaktijdschrift Profiel - april 2015
    door Charlotte Cannegieter, docentenopleider aan het Centrum voor Nascholing
  • Eenheid in verscheidenheid 
    Vaktijdschrift Profiel - mei 2015
    Joke van der Meer 
  • HRM - Een beeld zegt meer dan duizend woorden 
    Vaktijdschrift Profiel - maart 2015
    Piety Runhaar, Universitair docent ‘Professionele ontwikkeling van docenten’ aan de Leerstoelgroep Educatie- en Competentiestudies van de Wageningen Universiteit. 
    Sinds 2009 leidt de Wageningen Universiteit tweedegraads leraren op. Tussentijds en aan het einde van de minor brengen studenten hun visie op het leraarschap letterlijk in beeld, met een tekening.
  • HRM - Hoe verdelen we de taken
    Vaktijdschrift Profiel - februari 2015
    Waar staan we in het mbo met teamontwikkeling en waar zou HRM als eerste op moeten inspelen? 
    door Piety Runhaar, Machiel Bouwmans en Renate Wesselink, werkzaam bij de Leerstoelgroep Educatie en competentiestudies, Wageningen University

2014

  • Elke leerling verdient de beste leraar
    Vaktijdschrift Profiel okt 2014 | Door Audrey Wei-Yun en Ben Claessens
    ‘We hebben leraren nodig die jonge mensen kunnen opleiden tot creatieve dwarsdenkers en constructieve neezeggers’. Minister Bussemaker van OCW.
  • ‘Leren met de Next generation’: minder met hoofd, meer met hart en handen
    Profielactueel 6 okt 2014 |
    In het project ‘Leren met de Next Generation’ hebben Windesheim en zes Drentse scholen voor voortgezet onderwijs geprobeerd de contouren te schetsen van het onderwijs van de toekomst.
  • Opleiden in de school
    Vaktijdschrift Profiel - mei 2014 
    door Marloes van Bussel en Linda Medendorp werkzaam bij CINOP. Met medewerking van Tineke Mouthaan, schoolopleider ROC Nijmegen en Jan Wannink, schoolopleider Amadeus Lyceum.
  • Docent wil zeggenschap over het eigen vak terug - 
    Vaktijdschrift Profiel - april 2014  
    door Ben Claessens, hoofdredacteur-uitgever Platform Profielactueel
    Interview met Marjolein Held, docent aan het Koning Willem I College en voorzitter van de BVMBO 

2013

  • Wat is een goed functionerend onderwijsteam?
    Vaktijdschrift Profiel pdf - okt 2013 
    door T. Bruining - Een goede leraar staat of valt met de kwaliteit van het team van waaruit hij werkt. Een goed team is voor een leraar de broedplaats waarin de leraar in het beroepsonderwijs zijn vakmanschap en meesterschap kan ontwikkelen.
  • Docent in het beroepsonderwijs - Jongleren tussen onderwijs en beroepspraktijk -VaktijdschrifProfiel - april 2013
    door Ben Claessens, hoofdredacteur-uitgever Platform Profielactueel
    Interview met prof. dr. Elly de Bruijn, lector Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht en werkzaam aan de Universiteit Utrecht

Foto: Ben Mullines - Unsplash

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies