Platform Profiel Actueel

zdf x.jpg

Kritiek Duitse schoolleiders op politiek: beleid is pedagogische waanzin!

2 okt 2018 | Nieuws

Schoolleiders in Duitsland hebben grote kritiek op de politiek. Met een rood potlood strepen ze de nodige foute keuzes en ontwikkelingen in het beleid aan. Zoals daar zijn de voorrtdurende toename van de werklast, de bureaucratie en de plaatsing van slechts voorbereidde zij-instromers in vacatures. Er is te weinig vakbekwaam personeel en te weinig tijd het leidinggevende werk naar behoren te doen. Een op elke vier schoolleiders voelt zich overbelast, met name door de inclusie van leerlingen met beperkingen en de integratie van kinderen van nieuwkomers.

Dat blijkt uit gegevens van het onafhankelijke Verband Bildung und Erziehung (VBE) die de belangen vertegenwoordigt van ca. 164.000 pedagogen in po en vo en in lerarenopleidingen. Zo’n 90% van alle schoolleiders in Duitsland klaagt over een toenemende werklast. Veel schoolleiders kiezen voor deeltijdbanen om de last draaglijk te houden. Op een derde van alle scholen zijn zij-instromers aangetrokken als docent, in Nordrhein-Westfalen is dat zelfs meer dan de helft. Daarvan blijkt 65% geen gedegen pedagogische opleiding te hebben genoten. ‘ Beckman spreekt van ‘pedagogische waanzin’.

Volgens VBE voorzitter Udo Beeckman heeft de politiek jarenlang zitten slapen. ‘Bij elke nieuwe eis had de politiek geld beschikbaar moeten stellen of moeten aangeven wat we kunnen laten vallen. De vakbond van docenten heeft bovendien gepleit voor meer opleidingsplekken, een betere opleiding voor docenten en multi-professionale teams op scholen, met onder andere sociaal werkers, jeugdbegeleiders en psychologen.’

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies