Platform Profiel Actueel

Leraar Vrouwelijke Onderwijs Vrouw Student Mensen, BlueOlive, CC0.jpg

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht

30 jul 2015 | Nieuws

Opleiders hebben de sleutel in handen om nieuwe generaties docenten voor te bereiden op hun plek in de samenleving en op de arbeidsmarkt. De lerarenopleidingen moeten daarom nú de leraar van de toekomst, dus de huidige studenten aan lerarenopleidingen, opleiden. De lerarenopleidingen spelen daarom een belangrijke rol in de realisatie van de Lerarenagenda. De lijnen in de Lerarenagenda volgen de loopbaan van de leraar.

Lerarenopleidingen spelen een grote rol in de fase van de opleiding, in het aanbieden van aantrekkelijke routes en in de begeleiding van beginnende leraren. Dit vergt responsieve en flexibele instellingen die leraren opleiden die in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling van zichzelf en van de leerlingen die zij opleiden. Over deze opdracht en wat daarvoor nodig is en de relatie met de lerarenagenda, gaat minister Jet Bussemaker in vier regionale bijeenkomsten het gesprek aan met onder andere studenten, lerarenopleiders en leraren. Dat doet ze aan de hand van vier thema’s:

Dat doet ze aan de hand van vier thema’s:
•    Responsiviteit en bildung (https://leraarwordjenietzomaar.ccreader.nl/)
•    Flexibilisering en maatwerk (7 september a.s., Groningen)
•    Onderwijs en carrière (14 september a.s., Doetinchem)
•    Opleiden voor het beroepsonderwijs (28 september a.s., Eindhoven)

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: BlueOlive
8 apr 2015

Selectie lerarenopleidingen effectiefst met mix van selectievariabelen

Selectie lerarenopleidingen effectiefst met mix van selectievariabelen
sxc.hu: Crochet My Heart 1, NicoleRoss, Royalty fr
1 okt 2014

Onderwijs van de toekomst meer met hart en handen

Onderwijs van de toekomst meer met hart en handen
sxc.hu: Jongen Mensen Spiegel Effect Young Perspe
19 sep 2014

Verus: Identiteit is een belangrijke factor in toekomstige mbo

Verus: Identiteit is een belangrijke factor in toekomstige mbo
16 apr 2014

Promotiestudie: invloed lerarenopleiding op werkplekleren is beperkt

Promotiestudie: invloed lerarenopleiding op werkplekleren is beperkt
22 aug 2013

Digitaal onderwijs op lerarenopleidingen stamt uit ‘steentijd’

Digitaal onderwijs op lerarenopleidingen stamt uit ‘steentijd’

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies